Svøb og søvn

9. februar 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Svøb og søvn

Hej Helen.

Vi har svøbt vores datter på 4,5 mdr med stor succes. Både til natten og hendes lure om dagen. Faktisk gør jeg det også for tiden, når hun skal have sin flaske, fordi hun ligger og fægter med armene og hele tiden propper fingre ind i munden samtidig med at hun spiser.

Men hun er snart for stor til at sove i liften og det er jo også den der holder sammen på svøbet. Når hun skal ligge i sin seng og i barnevognen vil svøbet ikke rigtig have en funktion, fordi hun vikler sig ud af det.

Har du et tip til at lette overgangen fra svøbt i lift til bare en dyne i hendes seng? Hun er glad for sin sut og finder god ro med den og svøbet. Svøbet har også hjulpet til at holde på sutten.

Vi er begyndt på aftenritualer: efter sidste lur (ved 18 tiden) er hun primært på sit værelse og det ...

Annonce

... hele forgår stille og roligt, med dæmpet lys. Får flasken, nattøj på, får bøvset af og vi læser i en bog og siger godnat til nogle sovedyr. Det fungerer rigtig godt og hun falder nemt i søvn. Tidligere har jeg vugget hende, men den sidste måned ligger jeg bare ved siden af hende på den store seng i værelset indtil hun lige knapt sover/sover og så lægger jeg hende over i liften i tremmesengen. De sidste 4 ugers tid har hun faktisk sovet natten igennem indtil 6-7 stykker (mellem 10-12 timer).

Men det blir selvfølgelig noget andet når hun ikke blir svøbt til natten. Jeg lister dog altid ind før vi selv går i seng og løsner svøbet så det ikke blir for varmt.

Men som skrevet: Har du et tip til at lette overgangen fra svøbt i lift til bare en dyne i hendes seng/barnevogn?

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!