Svar: Hjælp til putteritualer

29. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og hendes dagsrytme - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer - lige nu tænker jeg faktisk at det er lidt for tidligt at arbejde på "falde i søvn i egen seng", derimod vil det være en idé at hjælpe hende til ny rytme...:)

Det gennemsnitlige søvnbehov når man er 6 måneder gammel er ca 14.5 time i døgnet og mange børn (og forældre) trives rigtig godt med en rytme, hvor barnet sover ca 3-4 timer samlet i løbet af dagen og 10-11 timer om natten.

Jeres datter har en anden rytme - hun sover en del mere om dagen og sover derfor naturligt en kortere nattesøvn. Ofte sover hun f.eks. fra kl 23 til 08/09 - altså 8-9 timer om natten og så sover hun 5-6 timer om dagen. Hun må gerne sove sådan, hun må gerne have en sådan rytme, hvis både hun og I trives med det. Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer, men hvis I føler, at det er tid til at ændre på rytmen, så hverdagen hænger bedre sammen, så er det faktisk også helt okay at gøre dette nu.

Nu hvor hun er blevet 6 måneder gammel, kan det være rigtig godt at I forsøger at starte dagen til samme tid hver dag og at I ikke sover alt for længe om morgenen - simpelthen for at hun ikke går så sent i seng om aftenen. Et fast stå op tidspunkt vil ofte betyde, at hun også begynder at sove formiddagslur og middagslur til samme tid. Og samtidig med dette er hun nu begyndt med skemad, hvilket også vil være med til at skabe mere rytme. Stille og roligt skal hun øges til to måltider dagligt og i løbet af få uger skal hun have 3 mindre måltider dagligt - så I i løbet af de næste 3 uger kommer til at følge en plan, der ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 8: Tilbydes lidt havregrød, frisk frugt i hånden at gumle på selv, lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - her er klokken måske 13-13.30 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager

Eftermiddag 16-17: Ammes

Tager evt. en lille ekstra powernap her, men det er ikke sikkert, det afhænger af, hvor lang middagsluren er

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med lidt brødskorper, agurk eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 ...

Annonce

... - igen afhænger tidspunktet dog af, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af natten og hvor sent hun står op fra sin sidste lur

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Denne amning trappes stille og roligt ud i takt med at hendes indtag af mad sættes op i løbet af dagen.

Som I kan se, så er denne plan lavet sådan, at jeres datter følger en fast rytme, hvor hun tilbyds skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur og tilbydes brystet før hun puttes til næste lur. Det er en god måde at skabe plads til både skemad og mælk og dermed sikre, at hun får nok og stille og roligt ikke behøver søge brystet om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Planen er også lavet sådan, at hver dag starter sådan at hun altid spiser morgengrød kl 8 - det kan også være kl 7 eller kl 9 - men det vil have betydning for, hvordan resten af dagen forløber og dermed betydning for hvornår hun sover og dermed går til ro for natten. Og det betyder altså også at hvis hun ikke vågner af sig selv om morgenen, så bliver I nødt til at vække hende. Naturligvis kærligt, nænsomt og hele tiden huske på, at I ikke vækker hende for at fjerne søvn fra hende, men for at hjælpe hende ind i en bedre rytme - hun skal stadig sove mindst 14 timer i døgnet og skal stadig have sine to gode lure i løbet af dagen, men det er tidspunkterne som I forsøger at ændre på:)

I takt med at I begynder at følge denne plan, så vil hendes indtag af mad i løbet af dagen stige og samtidig bliver hun stadig ammet før hun skal sove. Hun skal også ammes om aftenen, før hun puttes og det vil være super godt, at du her lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende der. Lad hende gerne ligge og når du så selv går i seng sen aften - prøv om du kan holde dig vågen til kl ca er 23, så ammer du hende rigtig godt, gerne fra begge bryster og herefter flytter du hende over i egen seng, som jo er koblet til din seng :) Hun ligger altså på en gang tæt ved dig og også lidt på afstand. Hun kan ikke selv tage brystet om natten, men hun kan mærke at du er der, du kan lægge en hånd over på hende, berolige med dine hænder og din nærhed og på den måde hjælpe hende videre i søvnen uden at du behøver amme hende - og på den måde lærer hun at sove i egen seng.

Og hvordan det så forløber kan vi tage til den tid - lige nu er mit forslag, at I starter med at hjælpe hende til mere fast rytme hele dagen igennem. Måden dagen forløber på har også betydning for, hvordan natten forløber:) Og så tager vi det med at "falde i søvn i sin egen seng" hen af vejen...

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder