Svar: Hvordan ændres hendes sovevaner?
23. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det gennemsnitlige søvnbehov i jeres datters alder er små 15 timer. Det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover ca 5 timer om dagen og 10 timer om natten og de fleste børn vil trives med en 3-lurs rytme. Det vil sige en rytme, hvor hun sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på eftermiddagen.
Jeres datter sover ca 3.5 time om formiddagen, 3 timer til middag og tager nogle gange en lille powernap om aftenen. I alt altså ca 6.5-7 timer i løbet af dagen. Om natten sover hun ofte fra kl 22/23 til kl 08 - altså en nattesøvn på 8-9 timer. Hun sover altså 15-16 timer i døgnet og det er fint. Når jeg skriver 15 timer, så betyder det at nogle sover lidt mere og andre lidt mindre - og hun hører så til dem, der nogle dage sover lidt mere:)
Skal I ændre på hendes rytme? Det afhænger helt af, hvordan I synes det fungerer. Hvis hun og I trives rigtig godt med at hun sover som hun gør og har den rytme hun har, så skal I ikke ændre noget. Der er ikke noget forkert i at have den rytme, som hun har og at hun er meget vågen om aftenen er helt okay, så længe I hygger jer og nyder hinandens selskab.
Men hvis I ikke trives med det og hun ikke trives med det, så kan det være en god idé at arbejde på en anden rytme og det vil betyde, at I skal vække hende i løbet af dagen, så hendes formiddagslur stille og roligt bliver lidt kortere. Det betyder at hendes middagslur vil blive rykket frem og dermed også hendes puttetidspunkt om aftenen - og nattesøvnen vil således stille og roligt blive lidt længere.
Hvis I vælger at vække hende om dagen, så er det vigtigt, at I ikke bare fjerner en time af hendes lur, men at I gør det med små bitte skridt. Det vil sige, at hvis hun plejer at vågne kl 13, så vækker I hende kl 12.45, derefter kl 12.30, så kl 12.15 og kl 12. Naturligvis stille og roligt, kærligt og omsorgsfuldt, så hun ikke bliver ked af det. Og samtidig med at I gør dette, så putter I hende lidt før til middagsluren. Så hun i stedet for at blive puttet til middagslur kl 15.30, så puttes hun kl 15.15, kl 15, 14.45 og 14.30 - og det samme om aftenen :) Så hendes rytme rykkes frem med ganske små skridt af gangen.
En plan, som I kan arbejde hen imod vil derfor se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 9.30 (det kan godt være at hun har brug for en lille ammetår, når hun vågner efter så lang en lur)
Frokost 12.30: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos eller vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 14.30
Eftermiddag: Ammes når hun vågner af sin middagslur
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten måske kl 21… Det afhænger lidt af hvor når hun er stået op fra sin middagslur og hvor lang hendes lur er.
Sen aften/først på natten 24-02: Ammes/flaske og sover videre
Midt nat evt. behov for en lille tår mælk ved brystet…
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at trives med to lure dagligt og springer således ofte dagens 3. powernap over. Da jeres datter sover to lange lure i løbet af dagen og nu er 5.5 måned, så har jeg her skitseret en plan, som jeg tænker kan være realistisk i 6 måneders alderen. Det er altså en plan, som I kan arbejde hen imod.
Som du kan se, så er planen lavet ud fra dine angivne tider og det er ikke et spørgsmål om at I skal "trække hende" om dagen, men derimod forsøge at afkorte formiddagsluren med små skridt af gangen…Hvis I altså vil ændre noget:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske