Hvordan ændres hendes sovevaner?

23. januar 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hvordan ændres hendes sovevaner?

Hej Helen.

Jeg har en dejlig lille pige på 5,5 måned, som aldrig har været fan af at sove aften/nat. Det virker lidt som om hun, fra da hun blev født, har lavet lidt om på nat og dag.

I de første 3 måneder af hendes liv sov hun ikke fra kl 16 til kl 2 om natten, men sov tilgengæld gerne 5 timer om formiddagen. Jeg ammede fuldt ud de første 3 måneder men da jeg ikke har nok mælk, begyndte vi at supplere med MME. Det virkede super godt i starten og hun begyndt at sove fra kl 23. Hendes dag ser ca sådan her ud:

Vågner kl 8, får noget grød (ris eller majs) og ammes ca 10 min.
Kl 9:30 ammes hun ca 5 min. Bliver lagt ud på altanen og sover til kl 13. Får så en flaske med 200 ml MME.
Kl 15:30 ammer jeg hende ca. 10 min. bliver lagt ud på altanen igen. Vågner ca. 18:30 får grøntsagsmos ( som vi først lige er startet på, ellers fik hun 200 ml MME) efter grøntsagsmos får hun igen en flaske hvor hun tager ca. 120 ml MME. ...

Annonce

...

Nogle gange tager hun en lille powernap på 15 min. Omkring kl 20 og andre gange vil hun ikke. Kl 22 får hun igen 200 ml MME hvorefter hun får nattøj på og så ind i seng. Hun virker træt men har svært ved at overgive sig, så kl bliver hurtigt 23 før hun sover. Hun vågner igen mellem kl 4-5 om natten hvor hun bliver ammet 5 min og sover derefter videre.

De sidste par nætter har hun dog sovet utrolig dårligt, vågnet mange gange og været vågen flere timer i træk( derfor vi nu er begyndt på mos til aften i håb om at det vil hjælpe) Men sover hun for meget om dagen og hvordan ændre man det? Vil jo helst ikke vække hende, da jeg har hørt at det ikke er godt for udviklingen. Skal hun bare have lov til at sove så længe hun vil om dagen eller er der noget jeg kan gøre, så hun måske sover lidt tidligere om aften?

Med venlig hilsen
Mette

PS: vi kan ikke trække hende om dagen, da hun så bare bliver overtræt og møg sur😔

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder