Brev:
Hvordan ændres hendes sovevaner?
23. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Hvordan ændres hendes sovevaner?
Hej Helen.
Jeg har en dejlig lille pige på 5,5 måned, som aldrig har været fan af at sove aften/nat. Det virker lidt som om hun, fra da hun blev født, har lavet lidt om på nat og dag.
I de første 3 måneder af hendes liv sov hun ikke fra kl 16 til kl 2 om natten, men sov tilgengæld gerne 5 timer om formiddagen. Jeg ammede fuldt ud de første 3 måneder men da jeg ikke har nok mælk, begyndte vi at supplere med MME. Det virkede super godt i starten og hun begyndt at sove fra kl 23. Hendes dag ser ca sådan her ud:
Vågner kl 8, får noget grød (ris eller majs) og ammes ca 10 min.
Kl 9:30 ammes hun ca 5 min. Bliver lagt ud på altanen og sover til kl 13. Får så en flaske med 200 ml MME.
Kl 15:30 ammer jeg hende ca. 10 min. bliver lagt ud på altanen igen. Vågner ca. 18:30 får grøntsagsmos ( som vi først lige er startet på, ellers fik hun 200 ml MME) efter grøntsagsmos får hun igen en flaske hvor hun tager ca. 120 ml MME. ...
...
Nogle gange tager hun en lille powernap på 15 min. Omkring kl 20 og andre gange vil hun ikke. Kl 22 får hun igen 200 ml MME hvorefter hun får nattøj på og så ind i seng. Hun virker træt men har svært ved at overgive sig, så kl bliver hurtigt 23 før hun sover. Hun vågner igen mellem kl 4-5 om natten hvor hun bliver ammet 5 min og sover derefter videre.
De sidste par nætter har hun dog sovet utrolig dårligt, vågnet mange gange og været vågen flere timer i træk( derfor vi nu er begyndt på mos til aften i håb om at det vil hjælpe) Men sover hun for meget om dagen og hvordan ændre man det? Vil jo helst ikke vække hende, da jeg har hørt at det ikke er godt for udviklingen. Skal hun bare have lov til at sove så længe hun vil om dagen eller er der noget jeg kan gøre, så hun måske sover lidt tidligere om aften?
Med venlig hilsen
Mette
PS: vi kan ikke trække hende om dagen, da hun så bare bliver overtræt og møg sur😔