Svar: Råd til aftenputning

1. december 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen her i brevkassen og nu har fået lyst til selv at skrive til mig :)

Det er rigtig godt, at I begynder at få lidt styr på dagen og dagens rytme. Måden dagen forløber på vil naturligt spille ind på nattesøvnen og det lyder her rigtig fint med de 3 lure dagligt.

I må meget gerne begynde at indføre et fast stå op tidspunkt, hvis I ikke allerede har det. Når dagen starter til samme tid hver dag, så er der større sandsynlighed for at I kan få en nogenlunde fast rytme, så formiddagslur, middagslur og evt. powernap sidst på dagen også kommer til at ligge mere ens. Og derudover skal hun så også tilbydes måltider til fast tid dagen igennem.

Og nu vil det være rigtig fint, at hun kommer op om morgenen og bliver tilbudt en morgengrød, så hun både for morgenmad, frokost og aftensmad. Når dette fungerer i løbet af 1-2 uger, så vil det være rigtig godt at indføre lidt mellemmåltid formiddag og eftermiddag, så hun får flere små måltider hele dagen igennem. Det er vigtigt a hun tilbydes lidt og tit og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbydes mælk før hun skal sove.

Mængden af skemad skal passes ind, så hun stadig får mælk nok. Det betyder at det er bedre at hun spiser ½-¾ dl. af gangen og så tager imod bryst (eller flaske) end at hun spiser 1-1.5 dl. af gangen og ikke drikker mælk nok eller afviser mælken helt. Hendes mælkeindtag fylder stadig rigtig meget - de fleste børn vil i jeres datters alder drikke ca 1000 mælk mælk i døgnet og derudover spise skemad og det har alt sammen betydning for hendes evne til at sove om natten.

Mit forslag til en dagsplan, som I kan arbejde fremimod i løbet af de næste ca 2 uger ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes frugtmos (jerntilskud hvis hun ikke får mindst 400 ml mme dagligt), vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30

Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, vand af kop.

Ammes (evt. flaske) og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan dog variere efter hvor lang ...

Annonce

... formiddagsluren er.

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og suppleres med lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og sover powernap

Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Igen begyndes med lidt kød eller fisk, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Ammes og sover videre

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Midt nat 03: Evt. amning - denne skal dog stille og roligt trappes ud i takt med at mængden af skemad øges om dagen.

Når I putter jeres datter til natten, så lyder det som om at hun bliver ked af det, fordi hun mærker et skift fra jeres favn og ned i seng. Hun får flaske og bliver derefter puttet i seng med sin klud og sut. Og så bliver hun ked af det - og det lyder for mig som om at det er skiftet mellem favn og seng hun ikke bryder sig om.

I kan derfor prøve at lægge jer med hende i dobbeltsengen, så I er helt tæt på hende, men så hun lærer at sove imens hun ligger ned og uden at I behøver hoppe med hende på en bold eller lignende og så give hende flasken imens I ligger der. Og hun må lige nu godt falde i søvn med flasken. Så kan I lade hende sove, hvor hun er. Sikre, at hun ikke kan trille ud af sengen og så kan hun sen aften blive ammet og derefter puttet over i egen seng, hvor hun så kan sove videre.

I kan også prøve at tilbyde hende flasken direkte i hendes egen seng, så hun lærer at falde i søvn der, hvor I ønsker hun skal sove. Her bør I elevere hende hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, evt. ved at komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op (af hensyn til hendes ører). Og igen må hun lige nu gerne falde i søvn med flaske, men på sigt, vil det være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, at hun får flasken, falder til ro, slipper flaske, smiler til jer, triller om på siden og sover. Og det gælder uanset om hun falder i søvn i jeres seng eller i egen seng. Og sen aften må I så give hende en flaske mere eller mor kan tage hende op, amme hende og putte hende i seng igen, hvor hun så kan sove videre.

Dagsrytmen, en øgning af skemad og antal måltider sammen med masser af mælk tænker jeg altså vil kunne hjælpe jer til mere rolige nætter. Og at arbejde på at hun ikke mærker skiftet fra favn til seng, så meget som hun gør lige nu, tænker jeg vil hjælpe hende til at overgive sig bedre til søvnen:)

Håber I kan bruge dette videre og rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år