Brev:
Råd til aftenputning
1. december 2014
Alder:
6 mdr.
Råd til aftenputning
Kære Helen
Vi har en dejlig lille pige på snart 6 måneder. Jeg ammer hende, men derudover supplerer vi med flaske, som på nuværende tidspunkt er kommet ned på en enkelt flaske til natten, og vi er opstartet med grød for 2 uger siden, hvor hun pt får grød til formiddag og mos ved 18 tiden.
Grunden til at jeg skriver, er at vi de sidste 3 måneder har haft rigtig svært ved at putte hende til natten og derudover har nogle meget urolige nætter. Vi har efterhånden prøvet alt, og føler lidt vi er ved at gå ud af vores gode skind. Hun har fra start af sovet ved siden af mig men i sin egen tremmeseng, hvor siden er taget af. Men fra omkring 3 måneders alderen, hvor hun blev meget bevidst om omverden, blev søvn en kamp for at sige det mildt. Både om dagen og aftenen.
Dagene har vi fået styr på, og synes vi har en god rytme med 3 lurer enten i barnevogn eller slyngevugge, men om aftenen er der intet der virker, og det tager alt fra 1-3 timer før hun sover. Hun har simpelthen så svært ved at overgive sig til søvnen. Hun bliver som regel træt ved 19-20 tiden, alt afhængig af hvornår hun er vågnet fra sin tredje lur. Herefter får hun nattøj på og gøres natteklar, enten min kæreste eller jeg tager hende så ind i soveværelset hvor der er roligt og dæmpet belysning, og her får hun sin natflaske får sunget en sang og bliver så puttet i sin seng med sin sut og sutteklud. Denne rutine har vi nu kørt fast de sidste 2 uger uden resultat, for det ender altid i ulykkelig gråd, hvorefter jeg enten får hende til at sove ved at vugge/hoppe hende på en bold eller ammer hende i søvn.
Jeg har fuldt med på din brevkasse omkring søvntoget, at putte dem inden de når at falde helt i søvn i favnen/ved brystet. At stige af og på ”toget” har ikke gjort det store, for ligeså snart vi prøver igen bliver hun ked af det. Vi har prøvet at bade hende inden puttetid uden det hjælper, og prøvet os frem med bed rockers også uden held. Vi har gjort hendes seng hyggelig, og prøvet at putte hende i hendes voksi, for at skærme hende og give hende noget genkendeligt fra hendes dagslurer. Tidligere kunne jeg ligge og amme hende i søvn, men det kan jeg heller ikke længere. Hun falder først udmattet i søvn efter flere timers ”kamp”. Det er ved at blive meget hårdt for os og rigtig synd for hende.
Derudover vågner hun nu om natten med 1,5-2 timer mellemrum, og vågner ligeledes helt ved 3-4 tiden og er så vågen et par timer, før jeg får hende til at sove igen. Så om natten sover hun 8-9 timer og om dagen i alt 2-4 timer. Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende til at falde i søvn om aftenen?
Med venlig hilsen
Line