Svar: Søvn - at holde i hånd

27. november 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susanne

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

Der er mange ting, som spiller ind hos jer. Det er f.eks. en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at jeres datter får både mad og væske nok hele dagen igennem. Du fortæller at du giver skemad 3-4 gange dagligt og det er rigtig vigtigt, at I nu får skabt en helt fast rytme hele dagen igennem, hvor hun tilbydes mange små måltider, vand af kop og også stadig ammes. Det vil være relevant med fire amninger i døgnet med den alder hun har og jeg vil anbefale at disse fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at hun kommer op til samme tid hver dag. Jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere rytme vil der komme resten af dagen. Hun skal derfor op, have morgengrød og starte dagen til samme tid og på samme måde hver dag, ligesom hun skal spise resten af sine måltider, være aktiv, sove sine lure osv. til samme tid hver dag.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme hvor hun altid tilbydes skemad, når hun vågner, samt vand af kop og før hun så skal sove middagslur, skal hun også ammes, ligesom hun skal ammes før hun puttes til natten. Formiddag og eftermiddag skal hun ikke længere tilbydes bryst og eftermiddagsluren skal I, som du også fornemmer, forsøge at undvære. For at nå frem til dette vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at skabe en rytme, hvor hun ikke sover alt for tidligt hele dagen igennem, for så bliver eftermiddagen naturligt for lang for hende.

Det kan evt. hjælpe jer, at give hende et bad mellem formiddagslur og middagslur. Badet stimulerer hende både motorisk og mentalt og efter badet kan hun så få frokost, blive ammet og sove en god og forhåbenligt længere middagslur - som så gør, at hun kan være vågen og aktiv til hun så puttes om aftenen kl ca 19.30-20

Ud fra dette ser min dagsplan således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur og må her gerne hjælpes til at sove blot 45 minutter f.eks. ved at du triller hende en tur. Sover hun mere er det naturligvis okay og kan hun sov ca 5 kvarter som tidligere, er det rigtig fint:)

Kommer i bad, aktiveres rigtig godt motorisk og mentalt.

Frokost 12: Ristede rugbrødsbjælker i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet vil naturligvis variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget. Du kan her lægge dig med hende og amme hende i din seng, hvis det holder hende sovende eller du kan trille hende en tur i barnevognen:)

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden og du følger efter med flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, ris, grøntsager. Netop nu er risretter med sovs f.eks. boller i karrry ...

Annonce

... eller rødspætte med ris og mild karrysovs en rigtig god ret :) Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Ammes rigtig godt og puttes i egen seng og sover så uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen. At sove igennem i denne alder er at sove 5.5-6 timer uden mælk…

Med hensyn til at holde i hånden, så lyder det som om at det begynder at blive en bevidst søgning og at du derfor kan få skabt en afhængighed af dig, som naturligvis på sigt kan være uhensigtsmæssig. Det behøver det ikke at være - hvis du er indstillet på at sidde hos din datter, holde hende i hånden og hun så sover i løbet af ca 15 minutter netop fordi du er der og giver hende denne trygge kontakt, så er det helt fint, så må du meget gerne gøre dette. Men hvis du kan mærke på dig selv, at du er træt af det og egentlig ikke rigtig har lyst til at holde hende i hånden, så kan det være en god idé, at du lærer hende at sove uden dette.

I første omgang om dagen og om formiddagen ved at du sætter hende i barnevognen og triller hende en tur og først putter hende, når hun tydeligt viser sig parat til at sove og på en måde vænner hende til at falde i søvn uden både bryst og hånd - og ved middagsluren ved at du f.eks. lægger dig og ammer hende og her holder hende i hånden, men stille og roligt også forsøger at få hende til at slippe og falde til ro ved at du ligger ved siden af hende, hun kan mærke dig osv. Og hvor hånden er der, beroliger og betrygger, men uden at I leger.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det handler om søvnassociationer, og hun har naturligt brug for noget trygt og genkendeligt når hun skal sove - og det kan godt være din hånd, ligesom også dine kærtegn, måden du putter hende på, beroligende ord du siger osv. alt sammen spille ind. Jeres rutiner omkring skiftning, at hun puttes i en sovedragt, sovepose eller lignende, får en sut, måske en sutteklud osv. Det giver også genkendelighed og dermed tryghed på sigt. Når hun oplever disse ting, så ved hun at det er tid til at sove, og det vil hjælpe hende til at overgive sig til søvnen.

De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder gamle begynde at kunne bruge en puttebamse bevidst, ligesom de i den alder vil have glæde af en godnathistorie. Og i den forbindelse kan hun godt lære at bruge noget andet end din hånd - hun kan i den alder godt vænnes til et nyt ritual, som vil gøre hende tryg ved at falde i søvn. Så det er ikke sådan, at hun ikke kan lære at sove uden at holde dig i hånden, men du skal naturligvis overveje, hvad der virker bedst for jer nu, og hvad du gerne vil fremover. Og som udgangspunkt skal du gøre det, som du føler virker rigtigt. Du skal ikke gøre noget som føles forkert, for så er det forkert.

Det er rigtig vigtigt, at jeres datter er tryg ved at sove og forbinder det med noget rart. Jo mere tryg hun er ved at falde i søvn, jo bedre søvnvaner vil der være at bygge videre på fremover og det er derfor vigtigt ikke at gøre putningen til en kamp. Samtidig med, at du som sagt skal være bevidst om, at de rutiner du skaber for jeres datter nu, naturligt vil følge hende fremover - og derfor skal du overveje, hvilke rutiner du har og hvad du prioriterer:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke - og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.