Brev:
Søvn - at holde i hånd
27. november 2014
Alder:
7 mdr.
Søvn - at holde i hånd
Hej Helen,
Min kæreste og jeg fik en dejlig datter i april, som nu er 7 måneder gammel. Hun er en glad og nysgerrig pige, som dog i peripoder har udfordret os i forhold til sin søvn. Hun tog først sutten da hun var 2½ måned gammel, og før da måtte vi give hende en flaske modermælkserstatning for at få hende til at falde i søvn om aftenen. Det hjalp dog da sutten kom på banen.
Hun havde og har i perioder stadig svært ved at finde ro om aftenen. Vi har netop været igennem en længere sovekrise, som jeg dog håber er slut. Hun har haft tendens til at holde sig vågen efter amning om natten, hvor hun i knap to uger var vågen mellem 2 timer og 5 timer om natten, til sidst meget træt, men kunne ikke finde ro. Jeg har skåret hendes lure ned fra 3 til 2, og det ser umiddelbart ud til at have virket. Dog er det svært for hende at finde sin rytme med søvnen om dagen, og vi har flere gange haft 2 x ½ times søvn. I går dristede jeg mig dog til at give hende en 3. lur, på en ½ time, hvor hun faldt i søvn inden 16 – og i nat var hun igen vågen 2 timer. Så hun og jeg må stå de lange dage igennem, hvor hun sover lidt, og bliver overgearet og også pylret.
Vi to forældre er selvfølgelig blevet presset i disse lange nætter, og man diskuterer frem og tilbage hvad problemet kan være. Jeg har siden hun var 2-3 måneder gammel holdt hende i hånden når hun skulle sove, for jeg elsker at se hende falde i søvn. Og det har virket beroligende på hende, er mit indtryk. Nu problematiserer min kæreste, og måske med rette, at jeg gør dette, for nogle gange begynder hun at lege med mine fingre, i stedet for at lade sig berolige. Det har selvfølgelig været markant i perioden med dårlig søvn, fordi hun bliver overgearet, når hun er vågen så længe. Men er det et problem at jeg beroliger hende ved at holde hende i hånden? I dagene med 2 lure, virker det stadig at gøre det. Men er det et problem i forhold til når hun bliver større, og kan kravle rundt i sengen/rejse sig op? Hun begynder nemlig at græde, hvis ikke jeg gør det, og begynder at sparke med fødderne og ”slås” med dynen.
Jeg har egentlig ikke et problem med at sidde hos hende, når hun skal sove, men problemet opstår, når det er i lang tid. Måske er problemet med afbrudt søvn forsvundet når du læser dette, men hvis ikke, er det meget opslidende at skulle holde i hånd, når det tilsyneladende ikke giver hende ro længere. Dog skal det siges, at det stadig som regel er dette som gør, at hun falder i søvn til sidst. Får hun svært ved at berolige sig selv når jeg hjælper hende på denne måde, på længere sigt?
Om dagen sover hun i sin barnevogn, hvor jeg hidtil har kunnet få hende til at sove rimelig nemt. Ved den første lur, som tidligere var på 5 kvarter, faldt hun selv i søvn lige så stille. Ved den anden måtte jeg holde hende i hånden, men hun sov i løbet af 10-15 minutter. 3. lur måtte jeg trille hende en tur. Nu triller jeg konsekvent hende når hun skal sove, enten en tur, eller på en bumpet græsplæne. Er det et skråplan? Jeg gør gør det, fordi for at undgå at skulle røre hende, fordi jeg er bange for at det forstyrrer hende.
Er der mon håb for rytme i vores søvn igen? Vi har haft 4 gode nætter hvor hun har sovet fra kl. ca. 20 – 7/8, med 3 amninger kl. ca. 23-24, kl. 2-3, og kl. 5-6. Hun bliver meget ked af det, hvis jeg prøver at aflede hende med sutten, i stedet for at amme. Og jeg har ikke prøvet så meget, for jeg orker ikke lige nu…
Hun er blevet mere morsyg på det seneste, og er mere bevidst om sine omgivelser, og kan godt lide at bevæge sig rundt i cirkler på et glat gulv. Men triller ingen steder endnu. Hun snakker også meget.
Det er desværre ikke aktuelt at far tager hende om natten, da han har et krævende job. Vi er også lidt uenige om hvordan det skal takles, da han mener hun skal kunne falde i søvn selv. Så vi er nok lidt modsat hinanden på det punkt, især på de hårde dage, når vi er pressede – naturligvis. Men det har også gjort det svært for mig at give ham lov til at komme til, må jeg indrømme.
Håber du har lidt råd til os, for vi er en træt, lille familie, som trænger til at få genetableret en rytme. Jeg må indrømme at jeg næsten kan blive nervøs for at putte min datter, for jeg føler at hele vores liv er kommet til at handle om søvn.
Jeg er blevet inspireret af dit svar angående hign need baby 6 mdr angående dagsrytme http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?optio n=laessvar&kat=UDVIKLING&id=13578. Det har dog været svært når hun sover så kort.
Vi er godt i gang med skemad, 3-4 måltider pr. dag.
Mange hilsner,
Susanne