Svar: Middagslur - 3 år, 4 mdr.

18. november 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Man siger faktisk at ca. 60 % af de 3 årige har brug for et hvil midt på dagen - det er faktisk rigtig mange børn og derfor bør børnehaver være indrettet sådan, at børnene har mulighed for at få en middagslur…

Jeres dreng er tydeligt træt sidst på dagen og han falder i søvn i løbet af få minutter, når I kører hjem på cykel - og det er jo ikke fordi han sidder i en blød autostol og det er varmt - han lyder oprigtigt træt. Du fortæller også at han ofte sover en lille lur derhjemme.

Middagsluren er vigtig for børns trivsel og udvikling. Det at sove midt på dagen har betydning for barnets humør og overskud, det styrker immunforsvaret, det hjælper barnet med at bearbejde indryk og oplevelser og få disse lagret i hjernen, det hjælper barnet med at vokse osv. Og så er det sådan, at dagslure kan reparere på nattesøvnen - men ikke omvendt. Ved at få en lur i løbet af dagen kan barnet altså kompensere for en evt. dårlig nattesøvn, men man kan ikke springe dagssøvnen over og regne med at barnet så "reparerer" om natten.

Jeg synes der er rigtig mange ting, som taler for at jeres dreng skal have en middagslur - eller muligheden for at hvile sig. ...

Annonce

... Og det er helt rigtigt netop det du foreslår - at han tilbydes et middagshvil og hvis han falder i søvn inden for ca 30 minutter, så er det super at han kom ind at hvile. Hvis han efter 30 minutter stadig ikke sover, så er det fint, at han springer middagsluren over den dag.

Og ja - så skal man naturligvis vurdere, hvordan han har det med at skulle ind og hvile… Hvis han protesterer voldsomt og bliver meget ked af det, så kan man naturligvis overveje at lade ham springe over den dag - men hvis han ret let kan overtales mod at han får en hyggestund, får læst lidt op af en bog eller lignende, så vil det være rigtig godt at lade ham sove. Det kunne jo også tænkes at en eller flere af de andre børn havde samme behov…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes det vil være rigtig godt at være fleksibel, så de dage, hvor han tydeligt virker træt og til at have behov, så hjælpes ham med at få sin lur og de dage, hvor han tydeligvis ikke vil og hvor man kan fornemme, at det bliver en kamp, så springes luren over… Samværet med børnene har han jo også, når de leger om formiddagen og når de spiser sammen osv.

Håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne