Svar: Middagslur - 3 år, 4 mdr.
18. november 2014
Alder:
3 år, 4 mdr.
Hej med dig
Man siger faktisk at ca. 60 % af de 3 årige har brug for et hvil midt på dagen - det er faktisk rigtig mange børn og derfor bør børnehaver være indrettet sådan, at børnene har mulighed for at få en middagslur…
Jeres dreng er tydeligt træt sidst på dagen og han falder i søvn i løbet af få minutter, når I kører hjem på cykel - og det er jo ikke fordi han sidder i en blød autostol og det er varmt - han lyder oprigtigt træt. Du fortæller også at han ofte sover en lille lur derhjemme.
Middagsluren er vigtig for børns trivsel og udvikling. Det at sove midt på dagen har betydning for barnets humør og overskud, det styrker immunforsvaret, det hjælper barnet med at bearbejde indryk og oplevelser og få disse lagret i hjernen, det hjælper barnet med at vokse osv. Og så er det sådan, at dagslure kan reparere på nattesøvnen - men ikke omvendt. Ved at få en lur i løbet af dagen kan barnet altså kompensere for en evt. dårlig nattesøvn, men man kan ikke springe dagssøvnen over og regne med at barnet så "reparerer" om natten.
Jeg synes der er rigtig mange ting, som taler for at jeres dreng skal have en middagslur - eller muligheden for at hvile sig. Og det er helt rigtigt netop det du foreslår - at han tilbydes et middagshvil og hvis han falder i søvn inden for ca 30 minutter, så er det super at han kom ind at hvile. Hvis han efter 30 minutter stadig ikke sover, så er det fint, at han springer middagsluren over den dag.
Og ja - så skal man naturligvis vurdere, hvordan han har det med at skulle ind og hvile… Hvis han protesterer voldsomt og bliver meget ked af det, så kan man naturligvis overveje at lade ham springe over den dag - men hvis han ret let kan overtales mod at han får en hyggestund, får læst lidt op af en bog eller lignende, så vil det være rigtig godt at lade ham sove. Det kunne jo også tænkes at en eller flere af de andre børn havde samme behov…
Jeg synes det vil være rigtig godt at være fleksibel, så de dage, hvor han tydeligt virker træt og til at have behov, så hjælpes ham med at få sin lur og de dage, hvor han tydeligvis ikke vil og hvor man kan fornemme, at det bliver en kamp, så springes luren over… Samværet med børnene har han jo også, når de leger om formiddagen og når de spiser sammen osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske