Svar: Kan kun sove med bryst - 11 mdr.

4. september 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marlene

Tak for dit brev :)

Det er som du skriver, rigtig vigtigt at du får skruet gevaldigt ned for amningerne. Og nu hvor din datter er blevet næsten et år, så skal du ikke regne med, at hun selv siger fra - det er højst sandsynligt en beslutning, som du skal tage.

Og - det bliver ikke let. For din datter er jo vant til at få brystet og forbinder brystet med søvn både dag, aften og nat - og den vane er ikke sådan lige at slippe. Det er dog nødvendigt, for som det er hos jer lige nu, så vil hendes afhængighed af brystet påvirke hendes evne til at sove og også hendes indtag af mad. Din datter får alt for meget mælk og det vil naturligt påvirke hendes indtag af anden og mere sufficient mad - og på sigt også hendes trivsel.

Med den alder hun har vil hun ernæringsmæssigt have godt af to amninger i døgnet og disse to amninger kan f.eks. ligge inden middagslur og før putning om aftenen eller de kan ligge aften og sen aften. Men på andre tidspunkter skal hun ikke ammes, men skal tilbydes rigtig mad og drikke masser af vand af en kop.

Og de gode vaner starter om dagen. Det er langt lettere at lære hende at undvære brystet i dagtimerne, hvor du selv har overskuddet til det - og ja - igen trille hende til formiddagslur, uden at amme hende først. Det har virket før og det kan virke igen. MEN du skal naturligvis sikre dig, at hun har noget at beskæftige sig med…

Det kan være en god idé at du lægger kalechen ned, så hun kan sidde og kikke mere ud, når I triller tur. Det kan også være en god idé at du giver hende en rosinbolle, lidt frugt eller måske en lille æskerosiner i hånden - det at sidde og skulle fiske rosiner op af æsken og putte dem i munden vil stimulere hende mentalt og samtidig aflede hende og dermed gøre, at hun bedre accepterer at sidde i sin barnevogn.

Hun må også meget gerne få lidt at drikke når I kører. Det kan være af en tudkop eller det kan være af en kildevandflaske med tut, som mange børn synes er rigtig sjov - hun ser også at du måske drikker vand af en sådan flaske og hun spejler sig i det.

Og så skal du sikre dig at hun barnevognsselen passer - hun er jo nok vokset siden hun fik barnevognselen, da hun var ca 6 måneder og det er vigtigt at du regulerere den. Den må ikke være løs, men må på den anden side heller ikke stramme hen over hendes skuldre, mave osv. Det skal være rart at sidde med selen på:)

Du skal naturligvis også sikre dig at hun ikke pludselig græder og protesterer så voldsomt, fordi ...

Annonce

... hun har ondt og er ved at blive syg. Hun kan have ondt i ørerne, være forkølet eller have ondt i halsen (det har mange i øjeblikket) og hun kan også have ondt for tænder…

Og så kan det måske også hjælpe jer, hvis I begynder at ændre lidt rytme. Skal hun snart passes ude? I dagpleje eller vuggestue … i givet fald vil det ofte være nødvendigt at I står lidt tidligere op og hun så sover formiddaglur og middagslur, fremfor middagslur og sen eftermiddagslur. Med den alder hun har, kan den sene eftermiddagslur også gøre det svært for hende at sove om natten.

Jeg vil derfor anbefale jer at I begynder at starte dagen omkring kl 7 - så hun spiser morgengrød senest kl 7.30. Det betyder også, at hvis og når hun søger brystet tidlig morgen, så skal du ikke tilbyde hende brystet her, men i stedet stå op med hende og aflede hende ved at tilbyde lidt frugt i hånden, vand af kop og så følge efter med en morgengrød - så du på den måde helt naturligt kommer væk fra morgenamning. Og så skal hun have et mellemmåltid før hun puttes til formiddagslur, tilbydes frokost osv. men alt sammen tidligere end hun får det tilbudt lige nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil ofte være bedst, hvis du kan trappe amningen ned og stadig være der for hende. Hun har en alder nu, hvor hun godt ved at mor og bryst er to forskellige ting og hun kan derfor godt beroliges og trøstet af dig - uden at få brystet. Men nogle gange går det ikke, og her er I nødt til at overveje om far skal tage over om natten. Det lyder som om, at hun ligger med dit bryst i munden hele natten og det går ikke. Far kan af gode grunde ikke amme, men kan godt putte med hende, kærtegne hende osv. og hun kan altså sagtens sove i dobbelsengen som hun plejer (i en periode), hvor far så giver hende masser af nærhed, kærtegn, trøst og ro - men jo ikke ammer. Og mor sover så et andet sted. Det at brystet ikke er tilgængeligt kan gøre, at hun bedre kan slappe af og sove uden. Hvis brystet er der hele natten, hvis mælkebaren altid er åben, så kan hun naturligt ikke slippe det.

Og samtidig skal hun så tilbydes mange måltider dagen igennem, godnatgrød før sengetid osv. så hun fyldes så godt op som muligt og ikke søger brystet, fordi hun er sulten. Du må gå tilbage og "starte forfra" igen - jf mit svar fra hun var 10 måneder.

Jeg kan se at du også har sendt mig et brev omkring mad og manglende indtag - jeg vil sende dig en dagsplan i mit svar til det brev :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi