Svar: Kan kun sove med bryst - 11 mdr.
4. september 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
Det er som du skriver, rigtig vigtigt at du får skruet gevaldigt ned for amningerne. Og nu hvor din datter er blevet næsten et år, så skal du ikke regne med, at hun selv siger fra - det er højst sandsynligt en beslutning, som du skal tage.
Og - det bliver ikke let. For din datter er jo vant til at få brystet og forbinder brystet med søvn både dag, aften og nat - og den vane er ikke sådan lige at slippe. Det er dog nødvendigt, for som det er hos jer lige nu, så vil hendes afhængighed af brystet påvirke hendes evne til at sove og også hendes indtag af mad. Din datter får alt for meget mælk og det vil naturligt påvirke hendes indtag af anden og mere sufficient mad - og på sigt også hendes trivsel.
Med den alder hun har vil hun ernæringsmæssigt have godt af to amninger i døgnet og disse to amninger kan f.eks. ligge inden middagslur og før putning om aftenen eller de kan ligge aften og sen aften. Men på andre tidspunkter skal hun ikke ammes, men skal tilbydes rigtig mad og drikke masser af vand af en kop.
Og de gode vaner starter om dagen. Det er langt lettere at lære hende at undvære brystet i dagtimerne, hvor du selv har overskuddet til det - og ja - igen trille hende til formiddagslur, uden at amme hende først. Det har virket før og det kan virke igen. MEN du skal naturligvis sikre dig, at hun har noget at beskæftige sig med…
Det kan være en god idé at du lægger kalechen ned, så hun kan sidde og kikke mere ud, når I triller tur. Det kan også være en god idé at du giver hende en rosinbolle, lidt frugt eller måske en lille æskerosiner i hånden - det at sidde og skulle fiske rosiner op af æsken og putte dem i munden vil stimulere hende mentalt og samtidig aflede hende og dermed gøre, at hun bedre accepterer at sidde i sin barnevogn.
Hun må også meget gerne få lidt at drikke når I kører. Det kan være af en tudkop eller det kan være af en kildevandflaske med tut, som mange børn synes er rigtig sjov - hun ser også at du måske drikker vand af en sådan flaske og hun spejler sig i det.
Og så skal du sikre dig at hun barnevognsselen passer - hun er jo nok vokset siden hun fik barnevognselen, da hun var ca 6 måneder og det er vigtigt at du regulerere den. Den må ikke være løs, men må på den anden side heller ikke stramme hen over hendes skuldre, mave osv. Det skal være rart at sidde med selen på:)
Du skal naturligvis også sikre dig at hun ikke pludselig græder og protesterer så voldsomt, fordi hun har ondt og er ved at blive syg. Hun kan have ondt i ørerne, være forkølet eller have ondt i halsen (det har mange i øjeblikket) og hun kan også have ondt for tænder…
Og så kan det måske også hjælpe jer, hvis I begynder at ændre lidt rytme. Skal hun snart passes ude? I dagpleje eller vuggestue … i givet fald vil det ofte være nødvendigt at I står lidt tidligere op og hun så sover formiddaglur og middagslur, fremfor middagslur og sen eftermiddagslur. Med den alder hun har, kan den sene eftermiddagslur også gøre det svært for hende at sove om natten.
Jeg vil derfor anbefale jer at I begynder at starte dagen omkring kl 7 - så hun spiser morgengrød senest kl 7.30. Det betyder også, at hvis og når hun søger brystet tidlig morgen, så skal du ikke tilbyde hende brystet her, men i stedet stå op med hende og aflede hende ved at tilbyde lidt frugt i hånden, vand af kop og så følge efter med en morgengrød - så du på den måde helt naturligt kommer væk fra morgenamning. Og så skal hun have et mellemmåltid før hun puttes til formiddagslur, tilbydes frokost osv. men alt sammen tidligere end hun får det tilbudt lige nu.
Det vil ofte være bedst, hvis du kan trappe amningen ned og stadig være der for hende. Hun har en alder nu, hvor hun godt ved at mor og bryst er to forskellige ting og hun kan derfor godt beroliges og trøstet af dig - uden at få brystet. Men nogle gange går det ikke, og her er I nødt til at overveje om far skal tage over om natten. Det lyder som om, at hun ligger med dit bryst i munden hele natten og det går ikke. Far kan af gode grunde ikke amme, men kan godt putte med hende, kærtegne hende osv. og hun kan altså sagtens sove i dobbelsengen som hun plejer (i en periode), hvor far så giver hende masser af nærhed, kærtegn, trøst og ro - men jo ikke ammer. Og mor sover så et andet sted. Det at brystet ikke er tilgængeligt kan gøre, at hun bedre kan slappe af og sove uden. Hvis brystet er der hele natten, hvis mælkebaren altid er åben, så kan hun naturligt ikke slippe det.
Og samtidig skal hun så tilbydes mange måltider dagen igennem, godnatgrød før sengetid osv. så hun fyldes så godt op som muligt og ikke søger brystet, fordi hun er sulten. Du må gå tilbage og "starte forfra" igen - jf mit svar fra hun var 10 måneder.
Jeg kan se at du også har sendt mig et brev omkring mad og manglende indtag - jeg vil sende dig en dagsplan i mit svar til det brev :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske