Svar: Gode sovevaner
6. juli 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Eriks mor
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille dreng:)
Det er dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig og så kan du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge, hvad du tænker kan passe ind hos jer.
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din søn lige nu og det påvirker naturligt hans søvn. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn søvnvaner og det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen. De begynder ofte at powernappe lidt mere.
Rent fysiologisk, så begynder din drengs søvn nu at være inddelt i flere stadier, hvor han sover lettere og sover dybere. Det betyder at han kan have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og derfor nogle gange vil vise tegn på at vågne op f.eks. 20-45 minutter efter at han egentlig er faldet i søvn. Når det sker, så er det vigtigt at du ikke tager ham op, men prøver at være i nærheden, så du med det samme kan reagere, - berolige ham med dine hænder, nærhed, et stille "ssh-hss", vugge ham lidt osv. så han på den måde lulles videre ind i søvnen og hjælpes til at sove lidt længere.
Han har også en alder lige nu, hvor han naturligt er mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter dig, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når du sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når du holder ham på skødet, vil gerne stå hos dig osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen. Og nogle gange skal du lade ham være, lade ham finde roen selv, andre gange er du nødt til at være der, hjælpe ham med dine hænder, kærtegn nærhed osv. og få ham videre i søvnen og atter sove mere roligt.
Det vil være rigtig godt, hvis du nu kunne begynde at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det samlede søvnbehov vil i denne alder være 15 timer i døgnet og de fleste børn vil trives, hvis de sover ca 5 timer om dagen fordelt på 3 lure og sover 10 timer om natten. Mange børn vil i denne alder også gå meget sent i seng - deres 3 lur ligger måske først på aftenen og de vil ikke være parat til at sove før klokken måske er 22 - og det er helt normalt. Lige nu er der tale om familietid om aftenen og han skal nok blive klar til at sove kl 20, når han bliver ældre - det kan godt være at jeres dreng sover godt om aftenen og trives med dette, men det er mere for at sige, at det ikke er unormalt hvis du oplever at han kan have svært ved at sove om aftenen.
Du fortæller at du ofte står op kl 05 og du fortæller også at du er rigtig træt i løbet af dagen. Det kan jeg godt forstå - jeg synes også det er for tidligt at starte dagen allerede kl 05. Du fortæller at du står op, går ud og gør en flaske klar og går ind til ham, når han begynder at græde. Du prøver først med en sut og har han tisset, så skifter du ham og derefter får han så en flaske.
Når du gør det på denne måde, så vil han naturligt vågne op og vil ikke kunne sove videre og jeg vil derfor anbefale dig at du med det samme han giver lyd fra sig tidlig morgen, giver ham flasken og med flasken hjælper ham med at sove videre. Dagen behøver ikke starte kl 05 og har han kun tisset kan han godt ligge med sin tisse ble 1-2 timer mere, før dagen så rigtigt starter. I kan på den måde arbejde på en rytme, hvor I måske starter dagen omkring kl 7 - det vil skabe langt mere ro for dig og give dig mulighed for at få sovet lidt mere.
Og det vil give mulighed for at få skabt en rytme med netop 3 lure, så han begynder at sove formiddagslur fast hver dag og derefter sover middagslur og så en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen.
Det er en rigtig god idé at give ham flaske før han skal sove, så han får mælk at sove på. Har han sovet en rigtig lang lur, vil han naturligt være tørstig, når han vågner og så må du give ham flask her, men ellers er det rigtig godt, at arbejde på en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hans putteritual.
Det er også helt okay at du nogle gange vælger at give ham flasken i liften eller i barnevognen eller tremmesengen. Med den alder han har, skal han ud af sin lift og lære at sove direkte i vogn eller seng - og flasken kan her være en god hjælp. MEN han bør ikke ligge med flasken alene. Du skal give ham mælken og du skal have kontakten og nærheden med ham. Det er vigtigt at du observerer ham, når han spiser og at I har kontakt. Ser han væk, skal han naturligvis have lov til det, du skal ikke tvinge ham til at holde øjenkontakt, men han skal ikke ligge alene med sin flaske. Du skal sammenligne det med, hvis du ammede og den nærhed I ville have her. Selvom han får flaske, skal han have samme mulighed for nærhed og kontakt.
Jeg kan læse mellem linjerne i dit brev, at han sover i et andet rum end jer forældre. Og du fortæller at han let bliver forstyrret af lyde og at I derfor afspiller Kanal Aura natten igennem. Det synes jeg umiddelbart ikke er nogen god idé. Det vil være bedre at han sov i soveværelset sammen med jer.
Hvis han sover i samme rum som jer forældre, så vil du om natten kunne berolige ham med dine hænder, din nærhed, dine ord - han vil kunne mærke at du er der og vil trygt kunne sove videre, komme videre i søvnstadierne. Og du behøver ikke stige op af din seng og gå ind til ham, men kan blive i din seng. Du kan evt. koble hans seng sammen med din, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, fjerne tremmerne fra hans seng og sætte sengen sammen med din. Det giver mulighed for at han kan sove i egen seng og du kan ligge i din seng, men du kan stadig lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke dig - og du kan få din søvn.
Det forebygger vuggedød at sove i samme rum som forældrene. Ikke at sove i samme seng, men at sove i samme rum og jeg anbefaler normalt ikke at man flytter barnet på eget værelse før 6 måneders alderen af denne grund.
Derudover så er jeres dreng så lille, at han kan have svært ved at lukke lyde ude. Når du f.eks. hører radio, så kommer der et stykke musik som du synger med på, derefter kommer noget snak du ikke hører og det lukker du således fra, så kommer der noget nyt musik eller ny samtale, som interesserer dig og som du derfor igen hører. Og sådan er det ikke for jeres lille dreng - han hører det hele. Derfor kan det være en rigtig god idé at I i løbet af dagen prøver at skærme ham lidt for alle lyde, så han ikke bombarderes.
Det betyder ikke at han skal være i en "døv verden", men at I skal prøve ikke at have fjernsyn, radio og lignende kørende hele dagen - og slet ikke have det kørende om natten. Ligesom det vil være godt at I ikke pludrer og snakker med ham, samtidig med at der er en masse baggrundsstøj. Du skal prøve at skabe rolige stunder over hele døgnet, hvor der ikke sker en masse lydmæssigt omkring ham. På samme måde vil det være rigtig fint at lade ham sove i soveværelset og ikke i stuen eller lade ham sove i barnevognen i haven i løbet af dagen:)
Når din dreng vågner, græder, så har han brug for din hjælp - og derfor skal du gå hen til ham, og berolige ham. Nogle gange har han brug for din hælp til at komme videre, hvor han ligger, brug for dine kærtegn, at du vugger ham lidt osv. Andre gange er du nødt til at tage ham op i dine arme, og vugge ham der, for at lulle ham videre i søvnen eller måske skifte ham eller andet, - hvad han nu har behov for. Men du skal reagere på ham og de signaler han sender.
Når han græder, så kalder han på dig. Det er hans måde at bede dig om at komme, det er hans måde at sikre sig at du hører ham og hjælper ham. Så når han holder op med at græde, når du kommer ind til ham, så er det fordi han mærker at du jo er der, at hjælpen er på vej - og her skal du naturligvis tage dig af ham og ikke lade ham ligge. Det er vigtigt at han lærer, at han netop kan kalde på sin mor og du så kommer og hjælper ham. Derfor skal du gå hen til ham, snakke lidt med ham, berolige og betrygge ham.
Du fortæller at I er begyndt med lidt skemad og det lyder som om at det går fint. I er begyndt om aftenen og det er også helt okay - jeg anbefaler normalt at man starter om dagen, men hvis aftenen fungerer for jer, er det helt fint.
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som den kunne se ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og hjælpes til at sove videre med det samme. Har måske brug for en lille flaske igen, når han vågner og dagen rigtigt starter.
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver til max ½ dl. grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12.30 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur han tager.
Eftermiddag 16: Flaske
Har måske brug for en lille flaske igen og får så flaske inden han puttes til dagens 3. lur. Hvad tid denne lur ligger, afhænger af hvor lang en middagslur han tager.
Aften 18-19: Tilbydes smagsprøver til max ½ dl. mos, vand af kop. Dette måltid introducerer jeg normalt først i 5 måneders alderen, når grøden til frokost fungerer godt.
Flaske og puttes til natten - tidspunktet kan variere mellem kl 20-22, alt efter hvad tid dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og sover videre. Hvis han har fået flaske kl 19-20, så vil han højst sandsynligt have brug for flaske omkring kl 23 og måske igen i løbet af natten, men har han fået flaske kl 22 og er gået sent i seng, så vil han naturligt ikke spise igen allerede kl 23 og du må så give flaske, når han vågner og viser behov.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at se på min bogserie om børn. Der er flere af mine bøger, som du vil have stor glæde af f.eks. "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om gråd og trøst", "Helens bog om børn og mad" og "Helens bog om dit barns udvikling".
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske