Svar: Vågner mange gange natten, lige pludselig

18. marts 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Rigtig mange børn sover dårligt i 8-10 måneders alderen. De har både svært ved at overgive sig til søvnen og når de endelig sover, så sover de meget uroligt, de har svært ved at ligge stille, de græder, klynker osv. Det hænger sammen med alderen og den store udvikling, som din dreng naturligt går igennem lige nu :)

Jeres dreng er i separationsfasen. Det betyder at han lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre, at han øver sig på at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed, sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver han sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Han er måske begyndt at kravle og i løbet af dagen kravler han derfor lidt væk fra dig, han vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig at du er der. Han kravler tilbage til dig, skal lige have et kram og bevæger sig så ud i verden igen.

For at han kan bevæge sig ud i verden på egen hånd og dermed "separere" sig, så er han nødt til at være "knyttet til". Og det betyder at han i denne periode ofte vil virke lidt mere klyngende. Han bliver pludselig ked af det, når du går ind i et andet rum, han bliver ked af det, hvis fremmede eller andre henvender sig til ham, kikker på ham osv. Han vil tydeligvis helst være på din arm. Han har brug for at studere på afstand, finde ud af at vedkommende ikke er farlig. Han kikker på dig, prøver at finde ud af, hvordan du reagerer og hvis du tager det roligt og signalerer at alt er okay så bliver han også mere rolig.

Den store motoriske udvikling, de motoriske færdigheder som han øver nu - krybe, kravle, trille, sætte sig, rejse sig osv. Det øver han både når han er vågen, men også når han sover. Han får sig i søvne lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, han vil lægge sig op i kravlestilling, vende og dreje sig og vil, netop fordi han gør det halvt sovende, have behov for at blive lagt rigtigt igen. Børn i denne alder laver ofte også det man kalder "headbanging", hvor han gentagende gange kan findes liggende i kravlestilling og slå hovedet ind i gavlen på sengen.

Det at han begynder at bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, betyder også at han nu oplever verden på en ny måde - og får mange flere stimuli. Han får rigtig mange indtryk og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme om natten. Derfor vil børn i denne alder ofte også opleves meget uroligt sovende, fordi de simpelthen drømmer rigtig meget. De kan småklynke, sætte sig grædende op osv. om natten og skal igen have hjælp til at blive lagt ned og blive puttet igen. De ...

Annonce

... har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Drømmeaktiviteten kan være meget stor og nogle gange virke som om at barnet næsten har mareridt.

Det er altså både en fysisk og mental uro, som I lige nu oplever om natten og det varer ofte et par måneder og så er det ovre igen. Det du især skal være opmærksom på er, at du ikke i denne periode, får skabt nogle vaner, som er svær at komme væk fra og som er uhensigtmæssige på sigt. Det er f.eks. en rigtig dårlig idé at give ham sutten i munden, hver gang han vågner eller at tage ham op i armene og begynde at gå rundt med ham om natten. Hvis du vænner ham til at han f.eks skal have sutten mange gange om natten eller vænner ham til at skulle gås rundt med, så har du sikret dig selv arbejde om natten i lang tid fremover...:)

Han skal naturligvis have en tryghed og ro, som han behøver. Men det vil være rigtig godt at holde fast i at han så vidt muligt puttes i sin egen seng om aftenen og hjælpe ham videre i søvnen i egen seng om natten. Hvis han har brug for at sove hos dig i en periode, så er det okay, men prøv at holde fast i at natten starter i hans egen seng. Har han brug for at komme op i favn om natten, så gør det, men gør det kortvarigt og tænd ikke lys, gå ikke rundt med ham eller lignende. Prøv at give ham roen og når han så er klar, så prøv at putte ham tilbage i egen seng igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Undgå så vidt muligt sutten flere gange i løbet af natten. Prøv om du kan få ham til at sove med stillingskift, kærtegn, beroligende hænder, beroligende ord, putte dynen om ham osv. Nogle gange vil han sove bedre videre på siden eller på maven og det er helt okay - han behøver ikke sove på ryggen. Andre gange vil han gerne ligge på ryggen og mærke dine hænder på brystkassen og så er det sådan du gør. Men prøv at hjælpe ham videre i søvnen uden at give ham noget i munden.

Du skal naturligvis sikre at han ikke vågner, fordi at han er sulten eller tørstig og han må stadig meget gerne få 3 flasker i døgnet - f.eks. inden middagslur, aften og sen aften. Ligesom du også meget gerne må give ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual :)

Tænder og tandfrembrud giver ofte smerter - hos nogle børn værre end hos andre og det er ofte værst i det døgn eller to, hvor de rigtigt bryder frem. Kindertænderne kan nogle gange volde lidt problemer og hos andre børn opdager man pludselig at de er der og har ikke lagt mærke til nogen forandring... og ofte er de første tænder de værste synes jeg, det er ikke alle 20 tænder der er lige bøvlet. Ofte er det også hårdest, når børn får mange tænder på en gang i stedet for en eller to af gangen...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.