Vågner mange gange natten, lige pludselig

18. marts 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vågner mange gange natten, lige pludselig

Hej Helen

Jeg roder lige pludselig voldsomt med Arthur og nattesøvnen. Han har aldrig været en baby der bare sov igennem. Vi har da som regel skulle give sut 3-5 gange om natten og der har været perioder hvor han en enkel gang er vågnet op og snakket i 30-45 min. Men nu er det pludselig ændret for nogle uger siden/en lille måned

Han er nu 9 1/2 mdr og indenfor en lille måneds tid, er det blevet værre og værre. Han vågner, i søvne og græder. Vi stikker ham sutten. Det har i lang tid gået med "bare" at gøre det i 3-5 gange hver nat.

Nu vågner han, vil ha sut, men er så motorisk urolig at han 5 min efter vil ha sut igen. Det kan forsætte i en time. Hvis det er ud på natten ender han jo op med at vågne for meget op, sætter sig op, og kan ikke nemt falde i søvn. Jeg syntes jo slet ikke jeg får sovet, når jeg konstant render inde ved ham. Han bliver ikke nødvendigvis ked når jeg går fra ham, ...

Annonce

... men bøvler rundt i den seng.

Han spiser og får fint med mælk. Han sover ca 2 timer om formiddagen og 45 min om eftermiddagen og puttes kl ca 19 (kan ikke trække ham længere der).

Putning om dagen er også blevet et kæmpe problem. Jeg bliver nødt til enten at give en flaske i barnevognen eller stå og holde ham på brystet og holde ham nede, for at han ikke rejser sig. Putning om aftenen er knap så svært, men ofte skal jeg også ind der og ligge ham ned mange gange.

Jeg er i tvivl om vi er i en fase, hvis ja, hvordan takler jeg det bedst? Og hvor længe er de normalt.

Han har også fået to undertænder for nyeligt (nok ca 3 uger siden den første begyndte) og propper alt i munden. Æder fx indkøbsvognen når han sidder i den. Hvor længe kan det være tand irritation. Troede max det varede et par dage og er alle 20 tænder lige bøvlet, hvis det her er hvad det munder ud i???

Med venlig hilsen :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39