Svar: Søvn baby 5 måneder
7. november 2013
Alder:
5 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og velkommen til - og hvor dejligt at høre, at du både har brugt min brevkasse og har flere af mine bøger - tak :)
Jeres dreng er en fysisk stor dreng og han lyder umiddelbart til at trives - også selvom han sover kortvarigt og tilsyneladende har gjort det længe. De tkan godt være at det er sådan han er - og det er helt okay - når man skal vurdere, hvorvidt et barn trives med sin søvn, så skal man se på, hvordan barnet trives generelt. Vågner han glad, virker frisk og veloplagt, har han overskud til at følge med i verden, udvikler sig i sund og god retning, har energi til at følge med mentalt og bruge sig selv motorisk osv. - ja så lyder det som om at han sover det, han umiddelbart har behov for.
Når det er sagt, så beskriver I dog også en dreng, som begynder at søge brystet rigtig meget om natten og som måske netop derfor ikke spiser helt nok om dagen, ligesom I fortæller at han sidst på dagen meget hurtigt virker overtræt og I kobler dette sammen med at han jo ikke rigtig tager nogen længere lur i dagtimerne og det lyder som en god forklaring. Derfor er jer helt med på, at det vil være godt, at arbejde på en rytme, hvor han begynder at sove lidt længere lur - hvis han kan sove bare én lur af 1.5 times varighed, så vil det være rigtig godt.
I fortæller at I godt kunne tænke jer, hvis han kunne gå lidt tidligere i seng om aftenen. I fortæller også at han ofte sover 3-4 små lure dagligt, og når jeg ser på planen, så kan jeg se at han sover ret tidligt hele dagen igennem. Jeg vil derfor foreslå at du begynder at arbejde på at han puttes lidt senere dag for dag, så hele han rytme bliver flyttet lidt.
Når man skal ændre på en rytme, så skal det gøres med små skridt - du kan ikke bare putte ham en time senere, altså holde ham vågen en ekstra time og så putte ham derefter - det kan hans lille krop slet ikke kapere og så bliver han naturligt ekstra træt og vil faktisk sove kortere... I stedet skal du flytte lidt på hans sovetider med 15 minutter af gangen. Det vil sige at i stedet for at putte ham kl 8.30, så putter du ham til første lur kl 8.45, så kl 9, så kl 9.15 og så 9.30 - hvis det f.eks. kunne være et passende tidspunkt for jer og ham. Hans morgenlur bliver således til en formiddagslur.
På samme måde skal formiddagsluren så blive til en middagslur, og igen skal du flytte tiderne lidt, så han i stedet for at blive puttet kl 11.30, puttes 11.45, 12, 12.15, 12.30, 12.45 og kl 13, som måske vil være passende fremover. Og hans sidste powernap i løbet af dagen kommer så f.eks. til at ligge omkring kl 17-18 - og hans puttetidspunkt til natten vil så måske være kl ca 20...
Da han er en stor dreng, som søger rigtig meget mælk om natten, så vil jeg foreslå at du øger hans indtag af skemad om dagen, så han nu får 3 skemåltider. Stadig er det fint med ca 1/2 dl. af gangen og vand af kop, ligesom han også skal ammes godt i dagtimerne - gerne af to omgange.
En plan I kan arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes 1/2 dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30:Tilbydes 1/2 dl. Grøntsagsmos eller en anden type grød end han har fået om morgenen, vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes 1/2 dl. Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes tilbage til søvn
Midt nat 03: Ammes og puttes tilbage i søvn
Det kan være en rigtig god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan gøre at hans vågne periode bliver længere og mere aktiv og samtidig er det med til at køre ham træt, så han efter badet måske sover en længere lur. Lige nu bader I ham om aftenen og det lyder til at vække ham for meget - prøv derfor med badet inden middagsluren i stedet, for at se om det kan gøre en forskel. Du kan med fordel amme ham, bade ham og så amme ham igen, før han puttes.
Det kan være en rigtig god idé at du lægger dig med ham, når han skal sove til middag, og ammer ham i søvn i din seng. Bliv liggende hos ham, og når han efter ca 30 minutter vågner op, søger dig, så giver du ham brystet med det samme og holder ham på den måde sovende - så han sikres en længere lur midt på dagen. Faktisk lidt det samme som når du bruger brystet om natten til at få ham til at sove - du må gerne gøre det om dagen lige nu, for at få en længere middagslur indført.
I må gerne, som I allerede har forsøgt, give ham en flaske f.eks. om aftenen eller sen aften, for at se om han på den kan sove et lidt længere søvnstræk. Hvis I gerne vil benytte jer af dette, så er det en god idé at arbejde på det fast, så det bliver en del af hans rutine og dermed genkendeligt og igen tryghed for ham :)
Mange børn vil i 3-5 måneders alderen være meget urolige om aftenen - både fordi de oplever rigtig meget, er langt mere bevidste omkring hvor de er, om de er hjemme, ude, i favn hos mor eller en fremmed - de fornemmer rummet de er i på en helt anden måde, men også fordi alle stimuli skal bearbejdes. De bliver let overtrætte og dermed grædende. De har også en større fysisk uro, mestrer at trille om på siden osv. men bliver frustrerede, når de ikke kan få sig langt helt rigtigt igen. Og de har en naturligt rastløshed i kroppen. Det er svært at finde fysisk ro, det er rigtig svært at slappe af. Og det er det samme som lige nu gør, at han vågner og græder om natten - han græder fordi han drømmer og han græder fordi han bliver frustreret, når han ikke kan skifte stilling og finde sig fysisk til rette:)
Og det er helt fint det I gør - forsøger at få ham videre i søvnen, beroliger med hænder, kærtegn, nærhed, putter ham på den anden side, dynen på ham igen osv. Og når det ikke er nok, så tager I ham op, forsøger at berolige og trøste og putte ham tilbage i seng - og når det ikke er nok, så får han naturligt brystet.
Han må gerne blive puttet til sin slyngevugge, når I synes det fungerer - som sagt må du også gerne lægge dig med ham midt på dagen og amme ham i din seng. Og så må han også gerne blive trillet i barnevognen - I skal gøre det, som I fornemmer virker bedst for jer alle og giver bedste søvn og dermed største ro :)
Med hensyn til at kradse sig i hovedbunden, så lyder det som om at han er set af lægen og at der ikke længere er tegn på arp, svamp eller andet, som kan genere ham. Du kan overveje om du bruger en sæbe eller shampoo til ham, som han måske reagerer på, som får det til at klø - uden at du kan se det - det kan være en god idé at prøve med et andet mærke.
Og det kan også være at han kradser sig i søvne, som en vane, en bevægelse han har lært sig og ikke fordi det klør og irriterer...
Du skal forsøge at klippe hans negle, så de er runde og uden skarpe kanter og du kan også overveje om han skal have et par små handsker på om natten. Hvis han lige nu kradser sig så det kommer sår, så vil de naturligvis kunne klø og gøre det værre. Det er derfor godt, hvis de kan hele op og hans hovedbund får lidt ro, så kan han måske komme lidt væk fra vanen med at kradse sig i hovedet..:)
Jeg håber I kan bruge lidt af dette videre, der er flere tanker og måske mere I kan forsøge jer med :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske