Svar: Søvnproblemer efter flytning
24. marts 2013
Alder:
16 mdr.
Kære triste forældrepar
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Med den alder jeres datter har nu, så begynder hun at få lidt fornemmelse for at I stadig er der, selvom I ikke kan ses. Netop i 16 måneders alderen begynder børn at forstå at vi ikke forsvinder, selvom vi er ude af syne, hun forstår bedre og bedre at I kommer igen, at hun kan kalde på jer osv. og at I lige er gået ind i et andet rum. En bevidsthed der spirer nu og som udvikles mere og mere.
Og det betyder naturligt at hun kan have lettere ved at slippe jer og være lidt mere på egen hånd - men det betyder faktisk samtidig, at hun kan have en periode, hvor hun viser ekstra meget behov for jer. For når man bliver bevidst om at verden er større og kan opleves mere og mere på egen hånd, så bliver man naturligt også ofte lidt utryg og vil derfor klynge sig lidt ekstra - og jeg tænker at dette jo er faldet sammen med at I er flyttet og jeres datter har skulle forholde sig til det nye hjem.
I har fået mere plads og det er dejligt - og I mærker at hun nyder det, hun elsker at opleve, fornemme og mærke og nyder hverdagen. Og selvom I har forsøgt at skabe rammer, der minder om det gamle og trygge, så værelset ligner sig selv, rutinerne osv. er noget hun kender, så er der stadig meget nyt. Nye lyde, nye skygger og i det hele taget en masse nye oplevelser og stimuli, der skal bearbejdes. Det giver naturligt urolig søvn og samtidig kan det også være svært for hende at skulle overgive sig til søvnen, fordi det er svært for hende at slippe det hele, at give slip på dagen og oplevelserne og overgive sig til søvnen. ...
...
I har gode søvnvaner at bygge på - I har gode rutiner og hun har en rigtig god søvnerfaring med sig og det er super godt, det skal I holde fast i. Derfor tænker jeg at det som udgangspunkt er rigtig fint at holde fast i at hun godt kan sove i sit værelse og i sin seng. Men I skal naturligvis være der og lige nu gør det ikke noget, hvis hun får lov til at falde i søvn i fars favn, med dynen om sig, godnathistorie osv.
Det kan godt være at I skal give hende nogle dage, hvor I lader hende falde i søvn i stuen, simpelthen for at komme helt væk fra den situation, som I lige nu er havnet i og hvor hun forbinder det at sove med noget der ikke er rart. Men ellers tænker jeg at det er rigtig fint at have et delmål, der hedder at hun falder i søvn i værelset og ikke i stuen. En stor gammel lænestol på værelset, som I kan sidde i eller måske en gyngestol, hvis I kan skaffe en sådan, kan være en god idé. Og så starte med at lade hende sidde på skødet, putte med dynen, læse i en bog, tale lidt om dagen osv.
Når hun er tryg ved værelset og igen forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart, så kan I stille og roligt arbejde på at hun så kommer over i sin seng. Evt. starter på skødet, får lidt historie, flyttes over i sengen og I læser videre, bliver der, taler om dagen osv. så ritualet ligner det hun er vat til, men så hun stille og roligt vænnes til igen at være i sin seng.
Det lyder for mig som om at I er nødt til at lave små delmål, så hun gradvist vænnes til at komme tilbage til seng og eget værelse og hele tiden er tryg ved det at skulle sove - håber ovenstående hjælper lidt videre.
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske