Svar: Søvnproblemer efter flytning

24. marts 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære triste forældrepar

Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.

Med den alder jeres datter har nu, så begynder hun at få lidt fornemmelse for at I stadig er der, selvom I ikke kan ses. Netop i 16 måneders alderen begynder børn at forstå at vi ikke forsvinder, selvom vi er ude af syne, hun forstår bedre og bedre at I kommer igen, at hun kan kalde på jer osv. og at I lige er gået ind i et andet rum. En bevidsthed der spirer nu og som udvikles mere og mere.

Og det betyder naturligt at hun kan have lettere ved at slippe jer og være lidt mere på egen hånd - men det betyder faktisk samtidig, at hun kan have en periode, hvor hun viser ekstra meget behov for jer. For når man bliver bevidst om at verden er større og kan opleves mere og mere på egen hånd, så bliver man naturligt også ofte lidt utryg og vil derfor klynge sig lidt ekstra - og jeg tænker at dette jo er faldet sammen med at I er flyttet og jeres datter har skulle forholde sig til det nye hjem.

I har fået mere plads og det er dejligt - og I mærker at hun nyder det, hun elsker at opleve, fornemme og mærke og nyder hverdagen. Og selvom I har forsøgt at skabe rammer, der minder om det gamle og trygge, så værelset ligner sig selv, rutinerne osv. er noget hun kender, så er der stadig meget nyt. Nye lyde, nye skygger og i det hele taget en masse nye oplevelser og stimuli, der skal bearbejdes. Det giver naturligt urolig søvn og samtidig kan det også være svært for hende at skulle overgive sig til søvnen, fordi det er svært for hende at slippe det hele, at give slip på dagen og oplevelserne og overgive sig til søvnen. ...

Annonce

...

I har gode søvnvaner at bygge på - I har gode rutiner og hun har en rigtig god søvnerfaring med sig og det er super godt, det skal I holde fast i. Derfor tænker jeg at det som udgangspunkt er rigtig fint at holde fast i at hun godt kan sove i sit værelse og i sin seng. Men I skal naturligvis være der og lige nu gør det ikke noget, hvis hun får lov til at falde i søvn i fars favn, med dynen om sig, godnathistorie osv.

Det kan godt være at I skal give hende nogle dage, hvor I lader hende falde i søvn i stuen, simpelthen for at komme helt væk fra den situation, som I lige nu er havnet i og hvor hun forbinder det at sove med noget der ikke er rart. Men ellers tænker jeg at det er rigtig fint at have et delmål, der hedder at hun falder i søvn i værelset og ikke i stuen. En stor gammel lænestol på værelset, som I kan sidde i eller måske en gyngestol, hvis I kan skaffe en sådan, kan være en god idé. Og så starte med at lade hende sidde på skødet, putte med dynen, læse i en bog, tale lidt om dagen osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun er tryg ved værelset og igen forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart, så kan I stille og roligt arbejde på at hun så kommer over i sin seng. Evt. starter på skødet, får lidt historie, flyttes over i sengen og I læser videre, bliver der, taler om dagen osv. så ritualet ligner det hun er vat til, men så hun stille og roligt vænnes til igen at være i sin seng.

Det lyder for mig som om at I er nødt til at lave små delmål, så hun gradvist vænnes til at komme tilbage til seng og eget værelse og hele tiden er tryg ved det at skulle sove - håber ovenstående hjælper lidt videre.

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor