Brev:
Søvnproblemer efter flytning
24. marts 2013
Alder:
16 mdr.
Søvnproblemer efter flytning
Hej Helen :)
Vi er et forældrepar, der desperat har brug for din hjælp til vores 16 mdr. gamle datter.
Vores lille families problem ligger i selve putningen af vores datter.
E. tumler glad og tilfreds rundt i vores stue, fyldt med energi og humør, hver aften efter aftensmaden (ca. kl. 18/18.30)
Hun får lov at kigge lidt tv inden sengetid, hvilket hun "altid" har gjort. Når E. begynder at blive træt, putter hun i sin dyne, som far har liggende på skødet, nusser sin sovebamse og "ber" om hendes sut. Hun kravler så op til far, som nusser hende imens de sidder lidt i sofaen. Efter få minutter rejser far sig og begynder at gå fra stuen, ind på E.'s soveværelse. Og her starter det.
E. starter med at græde enten lige idet far træder ind på hendes værelse, med hende i armene, eller når han forsøger at putte hende i hendes seng. Når E. begynder at græde sætter far sig på hug ved siden af sengen og nusser hende. Dette hjælper ikke! E. 's gråd bliver voldsommere og voldsommere. Far tager hende op, allerede da han begynder at kunne hører at hun ikke kan falde til ro ved at blive nusset på ryggen.
Far tager E. op og sidder med hende i sine arme, eller rettere forsøger at gøre det, for E. bliver fuldstændig hysterisk og bundulykkelig, når han forsøger at trøste hende. Hun hyperventilere, kører sig selv helt op i en spids og kan slet slet ikke komme ned igen.
Det er efterhånden (de sidste 2 uger) blevet så slemt, at vi er nødt til at tage E. med retur til sofaen i stuen, fordi vi på ingen måder kan berolige hende inde på værelset.
Her ender det så med at E. falder i søvn i fars armen, hvorefter hun kan puttes.
Vi har brugt 14 aftner/ nætter på at finde frem til en løsning på hvordan vi får vores lille pige til at blive glad for sit soveværelse/ sin seng og vi kan ikke finde den.
E. har siden hun var ganske lille ( knap 3 mdr. ) sovet igennem. Hun har sovet på sit eget værelse lige siden og vi kan tælle på én hånd, hvor mange gang vi har skulle trøste hende om natten/ aftenen inden hun skulle sove/ er vågnet.
Vores datter har altid været ekstrem god til at signalere overfor os hvad hun vil og hvis der var noget galt.
Eks. kunne hun fra hun var ca. 6 mdr. med fagter og tegn ( putte begge hænder op til det ene øre, og vinke til mor) tydeligt vise os, hvornår hun var klar til at sove, hvilket altid har været fast kl. 19
Der er så sket en ændring i vores liv for 1 måned siden, som vi mistænker er skyld i den meget ubehagelige nye putning. Vi flyttede i nyt hus for en måned siden.
Siden vi er kommet i det nye hus er E. virkelig livet op. Hun har altid været en meget glad lille pige, men efter flytningen er hun konstant glad :) Vi kastede skylden på, det faktum at hun nu havde små 100 kvm. mere at lege på :)
Da vi var/er meget opmærksomme på hvordan store ændringer kan påvirke et lille menneske rigtig meget, valgte vi at indrette E's værelse så det lignede hendes gamle så meget som muligt, at undlade at flytte hende fra dp til vuggenstuen der ligger i det område hvor vi er flyttet hen, gået meget op i at alle rutiner, både morgen, middag og aftenrutinerne skulle være på samme måde osv.
Og det gav også pote.... E's fortsatte hvor hun slap, og kunne puttes uden problemer og fungerede som hun ellers havde gjort i den tidligere bolig....
Indtil for ca. 14 dage siden. Der begyndte putningen at blive det helved som beskrevet ovenfor.
Hvad gør vi forkert? Hvorfor kan vi ikke få lov at trøste vores lille pige? Hvad er det der gør at hun pludselig reagere SÅ voldsomt på at skulle i seng?
Vi håber inderligt på et svar og nogle redskaber, som kan hjælpe vores familie ud af denne situation, vi holder snart ikke ud at se hende så ulykkelig længere.
Kærlig hilsen
Et meget trist forældrepar