Søvnproblemer efter flytning

24. marts 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Søvnproblemer efter flytning

Hej Helen :)

Vi er et forældrepar, der desperat har brug for din hjælp til vores 16 mdr. gamle datter.

Vores lille families problem ligger i selve putningen af vores datter.

E. tumler glad og tilfreds rundt i vores stue, fyldt med energi og humør, hver aften efter aftensmaden (ca. kl. 18/18.30)
Hun får lov at kigge lidt tv inden sengetid, hvilket hun "altid" har gjort. Når E. begynder at blive træt, putter hun i sin dyne, som far har liggende på skødet, nusser sin sovebamse og "ber" om hendes sut. Hun kravler så op til far, som nusser hende imens de sidder lidt i sofaen. Efter få minutter rejser far sig og begynder at gå fra stuen, ind på E.'s soveværelse. Og her starter det.

E. starter med at græde enten lige idet far træder ind på hendes værelse, med hende i armene, eller når han forsøger at putte hende i hendes seng. Når E. begynder at græde sætter far sig på hug ved siden af sengen og nusser hende. Dette hjælper ikke! E. 's gråd bliver voldsommere og voldsommere. Far tager hende op, allerede da han begynder at kunne hører at hun ikke kan falde til ro ved at blive nusset på ryggen.

Far tager E. op og sidder med hende i sine arme, eller rettere forsøger at gøre det, for E. bliver fuldstændig hysterisk og bundulykkelig, når han forsøger at trøste hende. Hun hyperventilere, kører sig selv helt op i en spids og kan slet slet ikke komme ned igen.

Det er efterhånden (de sidste 2 uger) blevet så slemt, at vi er nødt til at tage E. med retur til sofaen i stuen, fordi vi på ingen måder kan berolige hende inde på værelset.
Her ender det så med at E. falder i søvn i fars armen, hvorefter hun kan puttes.

Vi har brugt 14 aftner/ nætter på at finde frem til en løsning på hvordan vi får vores lille pige til at blive glad for sit soveværelse/ sin seng og vi kan ikke finde den.

E. har siden hun var ganske lille ( knap 3 mdr. ) sovet ...

Annonce

... igennem. Hun har sovet på sit eget værelse lige siden og vi kan tælle på én hånd, hvor mange gang vi har skulle trøste hende om natten/ aftenen inden hun skulle sove/ er vågnet.

Vores datter har altid været ekstrem god til at signalere overfor os hvad hun vil og hvis der var noget galt.
Eks. kunne hun fra hun var ca. 6 mdr. med fagter og tegn ( putte begge hænder op til det ene øre, og vinke til mor) tydeligt vise os, hvornår hun var klar til at sove, hvilket altid har været fast kl. 19

Der er så sket en ændring i vores liv for 1 måned siden, som vi mistænker er skyld i den meget ubehagelige nye putning. Vi flyttede i nyt hus for en måned siden.

Siden vi er kommet i det nye hus er E. virkelig livet op. Hun har altid været en meget glad lille pige, men efter flytningen er hun konstant glad :) Vi kastede skylden på, det faktum at hun nu havde små 100 kvm. mere at lege på :)

Da vi var/er meget opmærksomme på hvordan store ændringer kan påvirke et lille menneske rigtig meget, valgte vi at indrette E's værelse så det lignede hendes gamle så meget som muligt, at undlade at flytte hende fra dp til vuggenstuen der ligger i det område hvor vi er flyttet hen, gået meget op i at alle rutiner, både morgen, middag og aftenrutinerne skulle være på samme måde osv.
Og det gav også pote.... E's fortsatte hvor hun slap, og kunne puttes uden problemer og fungerede som hun ellers havde gjort i den tidligere bolig....

Indtil for ca. 14 dage siden. Der begyndte putningen at blive det helved som beskrevet ovenfor.

Hvad gør vi forkert? Hvorfor kan vi ikke få lov at trøste vores lille pige? Hvad er det der gør at hun pludselig reagere SÅ voldsomt på at skulle i seng?

Vi håber inderligt på et svar og nogle redskaber, som kan hjælpe vores familie ud af denne situation, vi holder snart ikke ud at se hende så ulykkelig længere.

Kærlig hilsen

Et meget trist forældrepar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder