Svar: Mareridt, når man er 4 måneder?
24. januar 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at det går både bedre med søvnen og med indtag af mælk hos jer :)
Der sker rigtig meget med jeres drengs søvn lige nu. Med den alder han har, så begynder søvnen at indeholde flere stadier og minde mere og mere om den søvn vi voksne sover. Vores søvn består normalt af fire stadier: Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave". Og derimellem er så REM-søvnen, det vil sige drømmesøvnen.
Det spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Men netop omkring i 3-4 måneders alderen begynder søvnen at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Det betyder at børn nogle gange vågner op imellem de forskellige stadier og har svært ved at sove videre, at de har brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Og det betyder også at han kan begynde at drømme mere, sige flere lyde i søvnen. Han kan græde, klynke, rulle rundt og baske med arme og ben, han kan også grine imens han sover. Det er helt normalt.
Han oplever verden større nu, har mere rumfornemmelse, skelner mere og mere tydeligt om han er hjemme eller ud, om han er i favn hos mor, far eller en fremmed. Og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover. Han er ikke mareridt, som I kender fra jer selv, men han har masser af drømmeaktivitet og det kan sagtens være det I netop oplever lige nu.
Det er ikke alle lyde I skal reagere på - det er vigtigt at han nogle gange får lov til selv at komme videre i søvnen uden at I hjælper ham. Men andre gange skal I være der med det samme, hjælpe ham med at skifte stilling, få lidt mælk, en beroligende hånd eller måske tage ham op, få ro på ham og atter putte ham igen. Det er en svær balance, det er svært at vurdere hvornår man lige skal trække tiden lidt og hvornår man skal være der med det samme, og der er ingen faste regler herfor, så I må forsøge jer lidt frem :)
I skal naturligvis sikre jer at han ikke vågner og græder for han har ondt - det kunne være smerter fra ørerne ... :)
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre og at det giver lidt ro med på vejen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske