Svar: Svært ved at give slip - søvn

4. juli 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Det er rigtigt godt at du allerede arbejder på at få din dreng til at sove uden brystet for det har stor betydning for hans evne til at kunne komme videre i søvnen. Men derudover handler det også meget om at puttetidspunktet skal være rigtigt.

Du skal forestille dig at der kører et søvntog og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man kommer for sent til toget, så er det enormt frustrerende at vente på det næste tog. Kommer man for tidligt til toget, så er det ligeså frustrerende - det er altså bare frustrerende at vente, og hvis toget ikke er der, så kan man ligeså godt udnytte tiden og lave noget andet imens.

Når det lykkes dig at putte jeres dreng inden for 10-15 minutter, så har du ramt søvntoget, så er du nået at springe på toget, når det kom forbi. Men hvis putningen tager længere tid og han tydeligt bliver ked af det, frustreret og bare ikke vil sove, så er det fordi du ikke har ramt toget. Det kan ske både om aftenen og om dagen og nogle gange kan det være nødvendigt at se lidt mere på klokken end på barnet.

Når man har en dreng som du, der har tendens til at powernappe og ikke sover særligt lange lur, så får man naturligt lyst til at putte ham hver gang han gaber og viser træthedstegn og det er i og for sig også fornuftigt. Men nogle gange så risikerer man at få lullet ham i søvn lidt for tidligt og hvor han så når at powernappe og så vågner han igen og har egentlig ikke sovet helt nok og helt godt nok.

Derfor kan det nogle gange være bedre at aktivere ham, tumle med ham, eller lade ham sidde ...

Annonce

... op i barnevognen og trille ham en lang tur, hvor han kan sidde og kikke på verden mærke vinden i ansigtet osv. Og så først putte ham, når han tydeligt viser sig parat. Og her skal du så holde øje med klokken. For det kan godt være at du f.eks. tænker at han er træt og parat til at sove, når klokken er 12.30, fordi han gaber der, men faktisk så sover han ikke før kl er 13.30, når du triller ham og han selv får lov til at vise hvornår han er parat og det kan give dig en idé om, at han så måske ikke skal puttes før 13.30 ...

Så nogle gange når du bumper ham over brostenene, så luller du ham måske i søvn, hvor han egentlig ville have haft det rigtig dejligt med at blive aktiveret 20-30 minutter ekstra hvorefter han så måske ville være mere parat til at sove og derfor ville lægge sig til at sove når du puttede ham - uden gråd. Altså netop ville have lettere ved at give slip, som du selv så fint skriver.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og når det er sagt, så er der også børn der græder lidt før de skal sove. De kan gøre det i mange måneder, men vokser ofte fra det. Man siger at de har brug for at "lukke lidt overskuds energi ud" på denne måde. Det er en slags ventil for dem lige at græde lidt før de så bagefter er parate til at sove - og det er okay :)

Suttekluden er fin, fordi den kan virke lidt tryghedsgivende og genkendelig. Men de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan bruge den bevidst, så det er fint at du giver ham den, men forvent ikke at han allerede nu kan putte sig med den :) Bare til orientering .. :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder