Brev:
Svært ved at give slip - søvn
4. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Svært ved at give slip - søvn
Hej Helen.
Jeg har netop sendt dig et spørgsmål ang min søvns sovevaner - han sover sjældent mere end 3 timer ad gangen, dag og nat... Er spændt på at få svar på det spørgsmål, men for overskuelighedens skyld dumper næste spørgsmål, dog relateret til det forrige ind.
Jeg har alt for længe "ammet min søn ned i barnevognen" når han skulle have sin lur om dagen. Dvs. Ammet før jeg lagde ham, gerne så tæt på barnevognen som muligt og helst så han blev så træt at jeg bare kunne lægge ham uden han vågnede.
Jeg tror jeg er kommet ind i den vane fordi han er en temperamentsfuld ung herre der - heldigvis for det meste er glad, men når han er sur er man ikke i tvivl. Hos mine veninder der har små børn, har jeg tit set utilfredse børn når de blev lagt, men ikke mere end at de hurtigt er faldet til ro, og de har da slet ikke formået samme lydstyrke som min søn præsterer.
Det med at amme ham ned i vognen fortsatte til han begyndte at blive lidt for tung til det - ca 4 måneder, og derfor synes jeg i første omgang at det var flot af mig at ændre det mønster i takt med at han også blev mere nysgerrig på omgivelserne og distraheres lettere. Det var derfor heller ikke muligt at liste ham derned mere, og han blev lagt - hvis jeg var heldig når han sov - men for det meste i halvvågen tilstand efter en amning. ...
...
Men så vågner han op og skriger og vrider sig op i det ene hjørne af vognen, kun for at gøre det igen lige så snart jeg har lagt ham "på plads". Så fandt jeg på brostensløsningen :) Dvs. kører over brosten med barnevognen og gerne i et hårdt "frem og tilbage tempo"... Det tog mig max 10 min på den måde og jeg nød det en tid... men altså... Det går jo heller ikke.
Det virker som om han, barnevogn eller egen seng, er bange for at blive lagt. Hvorfor bliver han ellers hysterisk og kører op så det ofte er helt umuligt at få ham ned uden at tage ham op og trøste?
Tit græder han voldsomt selv om det ligner han sover. Og det bliver han gerne ved med!.
Jeg har altid samme ritual (godnat, kys på kinden, sutteklud der dog sjældent bliver hvor jeg lægger den) og har prøvet med "schh" og samme sang samtidig med en beroligende hånd på hans ryg (han sover på maven, hvis ikke jeg gør det gør han det selv, og er i øvrigt stærk nok til at vende sig selv).
Jeg har lidt over en uges tid prøvet ikke at tage ham op af barnevognen jo mindre han virkelig var ked af det, og ellers bare nynne og nusse og "schh'e".. det virker da også bedre og bedre, men tager stadig tid og jeg er meget misundelig på mødre der bare lægger deres barn i vognen og det så kan falde i søvn af sig selv...
Kan jeg gøre noget anderledes??