Svar: Søvn og putning igen igen
23. maj 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du fortæller at din dreng sover 1 ½ times formiddagslur og ofte sover middagslur mellem 15-16. Det er meget fint, det betyder dog at han sandsynligvis ikke er parat til at blive puttet allerede kl 19.30-20, men måske først en time senere ... Da han sover sent hele dagen igennem, vil det være helt naturligt at han først er parat til at sove senere om aftenen.
Der er rigtig fint at I forsøger med et fast ritual med sang, CD osv. men jeg tror det er for tidligt at I forsøger. Og når det lige nu tager 50 minutter for ham at falde i søvn og han ikke er træt nok, så kommer han hurtigt ind i en rutine, hvor han forbinder det at skulle sove og ritualet omkring putning med at han skal rejse sig, smide sutterne ud over sengekanten og I skal gå frem og tilbage igen og igen eller sidde ved siden af ham og vente og vente ... Han lærer således ikke at putning handler om at ligge i sin seng og falde stille og roligt i søvn i løbet af ca 15 minutter.
Derfor er mit umiddelbare råd at I forsøger at putte ham senere og f.eks. indføre et godnatbad og en godnatgrød i forbindelse med putning. Det betyder at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18 som I gør nu, putte ham i bad kl 19, give ham godnatgrød kl ca 20 og derefter amme ham og så putte ham 20.30-21 med det ritual I har nu med sang og CD. Og så må I vurdere om I skal blive siddende hos ham, holde ham i hånden, kærtegne ham blidt og han så sover i løbet af 10-15 minutter fordi I er der, betrygger og beroliger og han netop er parat til at sove, når I forsøger. Eller om I skal gå kortvarigt og vende tilbage igen.
Hvis I vælger at gå så skal han ikke græde og tydeligt søge jer, så skal han virke til at have brug for tid alene, fordi det at I er der fremmer lysten til at lege og søge underholdning. I skal altså kunne fornemme at hvis I går, så vil han bedre kunne overgive sig til søvnen end hvis I bliver. Hvis han græder og tydeligt søger jer, rejser sig, strækker armene op mod jer osv. så har han brug for jer og brug for at I er der, og så skal I være der.
Når han starter i vuggestue, så vil hans søvnrytme sandsynligvis ændre sig. Han vil komme tidligere op hver morgen, sove tidligere lure i løbet af dagen og vil således også naturligt sove tidligere om aftenen. Det kan også være at han i indkøringsperioden vil have brug for at sove ekstra meget, fordi han bliver træt af alle de nye indtryk og det er naturligvis helt okay. Andre børn får sværere ved at sove fordi de drømmer og bearbejder alt hvad de oplever under søvnen - det må I tage som det kommer.
Men lige nu, hvor hans rytme er så sen som den er, så er I nødt til at lade ham sove sent om aftenen og altså putte ham sent. Han lyder ikke til at være helt parat til at sove, når I forsøger at putte ham ... :)
Amningen inden aftenputningen vil på sigt kunne erstattes af en kop lun mælk og sammen med godnatgrøden kan den have stor virkning. Amningen tidlig morgen kl 04 må du forsøge at trappe ud af ved at lirke brystet ud af munden på ham, så han ammes, men ammes mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at tage en puttebamse eller lignende bevidst til sig og det vil være rigtig fint at introducere dette så han også kan få den, hvis han vågner tidlig morgen og søger ekstra tryghed her. Han kan også få en tår vand af kop, hvis han har brug for det, især nu hvor det jo er ekstra varmt, men ellers skal hans behov for væske naturligt så vidt muligt dækkes om dagen og om aftenen.
Nogle gange hander opvågningen kl 04 om drømme og at han derfor vil have brug for at komme ind til jer og sove resten af natten hos jer, hvor han kan mærke jer og får den ekstra tryghed og nærhed, men uden at blive ammet :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske