Svar: Søvn og putning igen igen

23. maj 2012

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du fortæller at din dreng sover 1 ½ times formiddagslur og ofte sover middagslur mellem 15-16. Det er meget fint, det betyder dog at han sandsynligvis ikke er parat til at blive puttet allerede kl 19.30-20, men måske først en time senere ... Da han sover sent hele dagen igennem, vil det være helt naturligt at han først er parat til at sove senere om aftenen.

Der er rigtig fint at I forsøger med et fast ritual med sang, CD osv. men jeg tror det er for tidligt at I forsøger. Og når det lige nu tager 50 minutter for ham at falde i søvn og han ikke er træt nok, så kommer han hurtigt ind i en rutine, hvor han forbinder det at skulle sove og ritualet omkring putning med at han skal rejse sig, smide sutterne ud over sengekanten og I skal gå frem og tilbage igen og igen eller sidde ved siden af ham og vente og vente ... Han lærer således ikke at putning handler om at ligge i sin seng og falde stille og roligt i søvn i løbet af ca 15 minutter.

Derfor er mit umiddelbare råd at I forsøger at putte ham senere og f.eks. indføre et godnatbad og en godnatgrød i forbindelse med putning. Det betyder at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18 som I gør nu, putte ham i bad kl 19, give ham godnatgrød kl ca 20 og derefter amme ham og så putte ham 20.30-21 med det ritual I har nu med sang og CD. Og så må I vurdere om I skal blive siddende hos ham, holde ham i hånden, kærtegne ham blidt og han så sover i løbet af 10-15 minutter fordi I er der, betrygger og beroliger og han netop er parat til at sove, når I forsøger. Eller om I skal gå kortvarigt og vende tilbage igen.

Hvis I vælger at gå så skal han ikke græde og tydeligt søge jer, så skal han virke til at have brug for tid alene, fordi det at I er der fremmer lysten til at lege og søge underholdning. I skal altså kunne fornemme at hvis I går, så vil han bedre kunne overgive sig til ...

Annonce

... søvnen end hvis I bliver. Hvis han græder og tydeligt søger jer, rejser sig, strækker armene op mod jer osv. så har han brug for jer og brug for at I er der, og så skal I være der.

Når han starter i vuggestue, så vil hans søvnrytme sandsynligvis ændre sig. Han vil komme tidligere op hver morgen, sove tidligere lure i løbet af dagen og vil således også naturligt sove tidligere om aftenen. Det kan også være at han i indkøringsperioden vil have brug for at sove ekstra meget, fordi han bliver træt af alle de nye indtryk og det er naturligvis helt okay. Andre børn får sværere ved at sove fordi de drømmer og bearbejder alt hvad de oplever under søvnen - det må I tage som det kommer.

Men lige nu, hvor hans rytme er så sen som den er, så er I nødt til at lade ham sove sent om aftenen og altså putte ham sent. Han lyder ikke til at være helt parat til at sove, når I forsøger at putte ham ... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Amningen inden aftenputningen vil på sigt kunne erstattes af en kop lun mælk og sammen med godnatgrøden kan den have stor virkning. Amningen tidlig morgen kl 04 må du forsøge at trappe ud af ved at lirke brystet ud af munden på ham, så han ammes, men ammes mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.

I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at tage en puttebamse eller lignende bevidst til sig og det vil være rigtig fint at introducere dette så han også kan få den, hvis han vågner tidlig morgen og søger ekstra tryghed her. Han kan også få en tår vand af kop, hvis han har brug for det, især nu hvor det jo er ekstra varmt, men ellers skal hans behov for væske naturligt så vidt muligt dækkes om dagen og om aftenen.

Nogle gange hander opvågningen kl 04 om drømme og at han derfor vil have brug for at komme ind til jer og sove resten af natten hos jer, hvor han kan mærke jer og får den ekstra tryghed og nærhed, men uden at blive ammet :)

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder