Svar: Natteroderi - 2 år, 3 mdr.

7. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Mange børn vil i 2-3 års alderen begynde at vægre sig mod at skulle sove. De begynder i denne alder at blive lidt bange for mørke og ofte også for små dyr. Og de vil ofte have brug for at man sidder hos dem, når de skal sove, ligesom de kan have stor glæde af lys på værelset og en åben dør. Det kan derfor være en idé at købe en natlampe med diskret belysning og også at lade døren stå åben og hele tiden betrygge hende ved at hun kan høre at I er der.

I denne alder begynder mange børn også at klatre ud over tremmerne på tremmsengen, de vil være sikre på at de kan søge deres forældre, at de kan komme ud og ind til forældrene, hvis de har behov for det. Det er det I også har oplevet med jeres datter og det er helt rigtigt, at I nu har valgt at hun skal have en åben seng. Det giver hende tryghed at fornemme at hun kan komme ud til jer, men det giver naturligvis også udfordringer, fordi hun jo risikerer at søge jer igen og igen. Hvis hun kommer ud til jer hele tiden, så er det en god idé stille og roligt at følge hende tilbage i seng igen, ikke skælde ud, men bare "hej skat, kommer du der, kom nu skal mor putte dig igen, det er sovetid nu" eller lignende. Græder hun skal I naturligvis ikke gå fra hende.

Jeres datter vil med den alde rhun har nu, naturligt også have en bevidsthed om at i er i stuen, når hun er i sin seng på sit værelse og det synes hun ikke er sjovt. Hun vil være sammen med jer og hun vil tage del i det hyggelige og rare der foregår, når hun er lagt i seng. Hun ved godt at I sidder i stuen og spiser slik, sidder tæt i sofaen og hygger jer, når hun sover og hun har en alder, hvor hun naturligt vil protestere over at hun ikke må være med :)

Her kan det være en rigtig god idé at lave noget praktisk. Det jeg også kalder for "stryge tøj metoden". Først starte med at læse lidt, tale lidt om dagen osv. alt det I allerede gør så fint og så derefter stille jer i nærheden, stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det kan også være at I har noget arbejde der skal laves på computer eller andet, som I så kan sætte jer med, i nærheden af hvor hun sover. Det er vigtigt at hun kan se jer og høre jer og at I samtidig arbejder med ...

Annonce

... noget kedeligt.

Det at lave noget praktisk signalerer flere ting - for det første at du eller far har noget kedeligt der skal laves, når jeres datter skal sove. Hun ser at der ikke sker noget sjovt, når hun er lagt i seng, så hun kan ligeså godt lægge sig til at sove.

Det andet er, at I er tilstede uden at sidde tæt op af hende eller ligge på madrassen foran hende eller sammen med hende. I er der, men ikke fysisk tæt. I kan tale til hende, berolige og betrygge, men på afstand. Hun kan kalde, snakke lidt med jer og I kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu, skat" osv. så hun hører jer, I er der for hende, hun kan se at I er der, men at I laver noget kedeligt og I kan holde fast i at det er sengetid og at I netop er nødt til at få lavet det arbejde I er igang med.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men derudover giver det jer også mulighed for at gå frem og tilbage til hendes værelse. På sigt vil I kunne gå og komme - ikke for at tjekke om hun nu sover, men I går frem og tilbage fordi I har noget tøj der f.eks. skal lægges på plads. I har altså et helt andet formål med at gå end at hun skal sove. Så i stedet for at sige "du skal sove nu!" og så gå, så kan I sige "Jeg skal lige ordne noget vasketøj" og "Jeg kommer igen om lidt".

Det er altså en måde at komme væk fra at sidde hos hende i længere tid hver aften og samtidig få gjort hende tryg ved at skulle sove og synes at det er dejligt og helt okay at skulle være i sin seng :)

Når hun vågner om natten skal I naturligvis trøste og berolige hende og forsøge at hjælpe hende videre i søvnen, netop ved at vise hende at I er der. Er hun så ked af det, at hun ikke kan sove videre i egen seng, så må hun ind til jer og sove videre der. Det er fint at holde fast i at hun skal falde i søvn i sin egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover, men det er også vigtigt at vise hende at I er der, når og hvis hun har brug for jer om natten. Og madrassen som lige nu ligger på hendes gulv, skal måske på sigt ligge på jeres gulv i soveværelset, så hun på sigt om natten selv kan komme ind til jer med sin pude under armen, lægge sig på madrassen og sove videre.

Rigtig meget held og lykke fortsat - rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.