Natteroderi - 2 år, 3 mdr.

7. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Natteroderi - 2 år, 3 mdr.

Kære Helen,

Jeg har med glæde læst flere af dine svar til andre rådvilde forældre. Nu er det min tur til at skrive.

Vores skønne datter på 2 år og 3 måneder er begyndt at være utryg ved putning og vågner mellem 2 og 4 gange i løbet af natten og kalder på mor, eller græder højlydt.

Hun har altid været meget nem at putte, og vi har altid bare kunne sige go nat og så gå ud af værelset. hun har siden hun var ca. 5 måneder sovet på sit eget værelse så det er hun vant til.

For ca. en måned siden begyndte hun at kravle ud af sin tremmeseng og vi købte derfor en juniorseng til hende.

Når klokken nærmer sig 19 og vi begynder at snakke om at få nattøj på og børste tænder, så løber hun væk og siger nej nej ikke putte.

Vi holder fast i beslutningen og vil gerne have de samme ritualer hver dag, så vi lader ikke hende bestemme om hun skal puttes eller ej.

Hun er dog ret viljestærk og til tider bliver der kæmpet imod med alt hvad hun har for at slippe.

Vi kan se at hun er træt og hun gaber også som regel inden kl 19.

Ved putning er det nu desværrre blevet sådan at efter læsning af bog og flere go'nat sange, skal en af os ligge på en madras på gulvet ved siden at hendes seng. og hun ...

Annonce

... gentager flere gange inden hun lægger sig ned "mor ligger ved siden af dig".

Jeg har prøvet at fortælle hende at vi altid er lige i nærheden og hun trygt kan sove for vi passer på hende. vi snakker om dagens begivenheder og siger at det har været en dejlig dag m.m.

Og alligevel vågner hun omkring midnat og så derefter ca. hver anden time. og når vi når til kl. 05 om morgenen så vil hun ikke sove mere.

Hun sover stadig 2 timer til middag i vuggestuen, og jeg har overvejet at skære ned på det for at se om det hjælper. I weekenden hjemme sover hun ofte 3 timer og er meget lang tid om at vågne.

Jeg oplever hende ikke som et bange eller stille barn, men derimod som glad og fuld af gåpåmod. Hun snakker og synger det meste af tiden, men kan pludselig få trang til at sidde hos mig og om morgenen vil hun altid bæres og det er kun mor der dur.

Jeg har virkelig brug for at godt råd til at få løst vores natteroderi, for det er svært at gennemskue om det er fordi hun tester os eller om der reelt set er noget hun tumler med i hovedet?

Jeg vil gerne have mine aftener og nætter tilbage, det er jo der jeg lader op til næste dag og for tiden er det meget svært.

Med venlig hilsen

Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet