Brev:
Natteroderi - 2 år, 3 mdr.
7. marts 2012
Alder:
2 år, 3 mdr.
Natteroderi - 2 år, 3 mdr.
Kære Helen,
Jeg har med glæde læst flere af dine svar til andre rådvilde forældre. Nu er det min tur til at skrive.
Vores skønne datter på 2 år og 3 måneder er begyndt at være utryg ved putning og vågner mellem 2 og 4 gange i løbet af natten og kalder på mor, eller græder højlydt.
Hun har altid været meget nem at putte, og vi har altid bare kunne sige go nat og så gå ud af værelset. hun har siden hun var ca. 5 måneder sovet på sit eget værelse så det er hun vant til.
For ca. en måned siden begyndte hun at kravle ud af sin tremmeseng og vi købte derfor en juniorseng til hende.
Når klokken nærmer sig 19 og vi begynder at snakke om at få nattøj på og børste tænder, så løber hun væk og siger nej nej ikke putte.
Vi holder fast i beslutningen og vil gerne have de samme ritualer hver dag, så vi lader ikke hende bestemme om hun skal puttes eller ej.
Hun er dog ret viljestærk og til tider bliver der kæmpet imod med alt hvad hun har for at slippe.
Vi kan se at hun er træt og hun gaber også som regel inden kl 19.
Ved putning er det nu desværrre blevet sådan at efter læsning af bog og flere go'nat sange, skal en af os ligge på en madras på gulvet ved siden at hendes seng. og hun gentager flere gange inden hun lægger sig ned "mor ligger ved siden af dig".
Jeg har prøvet at fortælle hende at vi altid er lige i nærheden og hun trygt kan sove for vi passer på hende. vi snakker om dagens begivenheder og siger at det har været en dejlig dag m.m.
Og alligevel vågner hun omkring midnat og så derefter ca. hver anden time. og når vi når til kl. 05 om morgenen så vil hun ikke sove mere.
Hun sover stadig 2 timer til middag i vuggestuen, og jeg har overvejet at skære ned på det for at se om det hjælper. I weekenden hjemme sover hun ofte 3 timer og er meget lang tid om at vågne.
Jeg oplever hende ikke som et bange eller stille barn, men derimod som glad og fuld af gåpåmod. Hun snakker og synger det meste af tiden, men kan pludselig få trang til at sidde hos mig og om morgenen vil hun altid bæres og det er kun mor der dur.
Jeg har virkelig brug for at godt råd til at få løst vores natteroderi, for det er svært at gennemskue om det er fordi hun tester os eller om der reelt set er noget hun tumler med i hovedet?
Jeg vil gerne have mine aftener og nætter tilbage, det er jo der jeg lader op til næste dag og for tiden er det meget svært.
Med venlig hilsen
Den trætte mor