Svar: Spørgsmål om søvn - 22 mdr.
29. februar 2012
Alder:
22 mdr.
Kære Marie
Det vil være rigtig godt hvis din datter allerede sover i sin egen seng og det vil også være rigtig godt, hvis I har et fast putteritual, hvor hun puttes i egen seng og ikke i din. Så hvis I ikke har dette, så er det en god idé at indføre dette nu og når det fungerer, så flytte hende til værelset.
Hvis du allerede putter hende i egen seng og hun er tryg og glad for sin tremmeseng og falder fint i søvn i den, så er det ikke så stor en omvæltning at blive flyttet til værelset. Hun skal have sin seng med sig derind og ritualet skal være så ens med det ritual I plejer at have. Hvis du plejer at sidde ved siden af hende, så skal du stadig gøre det, hvis du plejer at læse godnathistorie, synge en sang eller lignende, så skal du gøre det. Jo mere ens ritualet kan være, jo bedre er det. Genkendelighed giver tryghed og når de nære ritualer er genkendelige, så betyder det mindre, hvad rum hun ligger i og hun kan derfor godt acceptere sit værelset på en god og naturlig måde.
Så mon ikke det hos jer er et spørgsmål om at sige "nu er det nu" og så flytte hende og med sikkerhed og ro vise hende at hun fint kan sove på eget værelse, hun puttes, betrygges, beroliges osv. som hun plejer - men nu foregår det bare der :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske