Svar: Nægter at lægge sig til at sove

25. januar 2012

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Netop i 18-20 måneders alderen vil mange børn begynde at vægre sig mod at sove og de vil ofte også vågne op om natten med gråd.

Jeres datter har en alder nu, hvor hun begynder at forstå at I er inde i stuen, når hun er på værelset. Hendes protester mod at skulle falde i søvn og protest mod at I går fra hende, kan således handle om at hun ikke vil sige farvel til dagen og til alt det hyggeligt, hun har mere lyst til at være sammen med jer, end lyst til at skulle sove alene.

Hun har derudover en alder, hvor hun begynder at få lidt farefornemmelse. Det betyder at hun oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigt og falder, slår hul på knæet, hun oplever at andre tager legetøj fra hende og hun oplever også at I giver flere "nej'er" i løbet af dagen. Hun møder på den måde mere modstand i hverdagen end hun tidligere har gjort. Alt dette gør at hun naturligt skal have bearbejdet en masse oplevelser og det giver for det første en urolig nattesøvn. Men det er også svært at sove, hvis man er fyldt med tankemylder - det kender I også fra jer selv... Jvf. mit tidligere svar til jer om at tale med hende om alle dagens oplevelser og få disse bearbejdet :)

Det er altså en balance imellem at give hende den ro og tryghed hun har behov for, for at give slip på dagen og overgive sig til søvnen, samtidig med at man også skal vise konsekvens og lære hende at hun faktisk skal sove nu og roligt kan gøre det, fordi I passer på hende.

Det er meget fint at I sidder hos hende, når I putter hende om aftenen. Det er fint at sidde ved siden af hende, læse en godnathistorie imens hun ligger i sin seng. Og det er her en god idé netop at holde fast i at hun ligger i sengen, at I sidder der og læser, men hun skal ligge ned og slappe af imens.

I skal naturligvis overveje om hun i en periode skal puttes lidt senere end hun bliver lige nu. Hvis hun er 1 time om at falde i søvn, så puttes hun måske for tidligt i forhold til, hvor lang og hvor sen en middagslur hun tager. Hun kan også komme ind i en rytme, hvor hun begynder at forvente at putningen skal vare en time - at sådan er ritualet og for at få brudt dette, kan det være en god idé i nogle dage at ...

Annonce

... putte hende så sent, at I er sikre på at hun ikke kan holde sig vågen i så lang tid. Netop fordi det kan give hende en ny fornemmelse for, at hun jo netop skal sove, når hun bliver lagt i sengen :)

Men ellers så kan det være en god idé at lave noget praktisk på værelset eller lige ude i gangen, foran hendes dør. Det er vigtigt at I kan se og også høre hinanden. I kan altså starte med godnathistorie, kærtegn osv. og derefter kan I så gå ud i gangen, for at hente noget strygetøj eller lignende, som I kan ordne på værelset eller lige uden for døren.

Det er vigtigt at hun kan se jer og I skal således holde jer i nærheden så I kan give hende masser af verbal kontakt og berolige hende med ord, men uden at sidde eller ligge direkte hos hende. Imens I står og stryger kan I således sige "jeg er lige her, nu skal du lægge dig ned at sove, mor passer på dig, nat-nat" eller hvad du nu vil sige.

Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Hun får på den måde også en fornemmelse af at I ikke bare sidder og venter på at hun skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeres datter kan kalde lidt "Moooaar" og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu skatterpige", så hun igen og igen hører at det er det hun skal, men samtidig er tryg ved det, fordi du ikke går fra hende, du er der, passer på hende.

På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet mere rolig ved at være i sin seng.

Så hos jer, vil det altså være en rigtig god idé for det første at prøve putte hende lidt senere, så hun er træt nok til at sove, når hun lægges i seng. Og for det andet, at være i nærheden og signalere tryghed og ro, men også at I har andet kedeligt at tage jer til, når hun skal sove :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig