Svar: Falde i søvn i egen eller vores seng?

26. november 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Du kan sagtens prøve at putte din dreng i egen seng. Det vil være rigtig godt at du efterligner ritualet I har normalt, så meget som muligt, så det hele er trygt og godt som det han kender og eneste forskel er, at han puttes i egen seng.

Du kan derfor stadig amme ham og så flytte ham fra din favn og ned, hvor du ønsker han skal sove. Han skal flyttes der, hvor han tydeligt er parat til at sove og er lige ved at falde i søvn, men ikke sover helt. Han skal altså lige registrere at han lægges i sin seng, men ikke være vågen og frisk og mere parat til at lege :)

Du kan gøre det, at du samtidig med at du ammer, lægger en stofble eller sutteklud ved dit bryst og hans ansigt, og når du så flytter ham fra favn og ned i egen seng, så lader du kluden følge med. Det vil gøre at skiftet mellem favn og seng ikke føles så hårdt.

Du kan også gøre det, at du svøber ham i et lille tæppe eller i dynen, selvom det kan være svært med så stor en dreng og så skal du holde ham ...

Annonce

... svøbt, når han flyttes igen for at minimere skiftet mellem favn og seng.

Og ellers er det noget med at du skal være der, synge lidt for ham, holde ham i hånden, sige nogle beroligende ord eller hvad du nu plejer at gøre, når han skal sove. Så rutinerne er som de plejer, han ligger bare i egen seng ved siden af dig, i stedet for i din favn eller i din seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skriver at du ofte bruger 30-45 minutter på at få ham til at sove, måske skulle du prøve at putte ham lidt senere, evt indføre et godnatbad og en godnatgrød om aftenen, amme ham og så putte ham og se om han så vil være mere parat til at sove derefter. Det kan være et godt ritual i denne alder og det er vigtigt at han føler sig parat, når du putter ham :)

Det vil sige at I f.eks. spiser aftensmad kl 18, så kommer han i bad derefter, får ren ble, nattøj osv. Så får han en godnatgrød kl 19.30 og ammes derefter og puttes så fra din favn og ned i seng ca. kl 20 ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder