Svar: Falde i søvn i egen eller vores seng?
26. november 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Julie
Du kan sagtens prøve at putte din dreng i egen seng. Det vil være rigtig godt at du efterligner ritualet I har normalt, så meget som muligt, så det hele er trygt og godt som det han kender og eneste forskel er, at han puttes i egen seng.
Du kan derfor stadig amme ham og så flytte ham fra din favn og ned, hvor du ønsker han skal sove. Han skal flyttes der, hvor han tydeligt er parat til at sove og er lige ved at falde i søvn, men ikke sover helt. Han skal altså lige registrere at han lægges i sin seng, men ikke være vågen og frisk og mere parat til at lege :)
Du kan gøre det, at du samtidig med at du ammer, lægger en stofble eller sutteklud ved dit bryst og hans ansigt, og når du så flytter ham fra favn og ned i egen seng, så lader du kluden følge med. Det vil gøre at skiftet mellem favn og seng ikke føles så hårdt.
Du kan også gøre det, at du svøber ham i et lille tæppe eller i dynen, selvom det kan være svært med så stor en dreng og så skal du holde ham svøbt, når han flyttes igen for at minimere skiftet mellem favn og seng.
Og ellers er det noget med at du skal være der, synge lidt for ham, holde ham i hånden, sige nogle beroligende ord eller hvad du nu plejer at gøre, når han skal sove. Så rutinerne er som de plejer, han ligger bare i egen seng ved siden af dig, i stedet for i din favn eller i din seng.
Du skriver at du ofte bruger 30-45 minutter på at få ham til at sove, måske skulle du prøve at putte ham lidt senere, evt indføre et godnatbad og en godnatgrød om aftenen, amme ham og så putte ham og se om han så vil være mere parat til at sove derefter. Det kan være et godt ritual i denne alder og det er vigtigt at han føler sig parat, når du putter ham :)
Det vil sige at I f.eks. spiser aftensmad kl 18, så kommer han i bad derefter, får ren ble, nattøj osv. Så får han en godnatgrød kl 19.30 og ammes derefter og puttes så fra din favn og ned i seng ca. kl 20 ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske