Svar: Rytme - 1 mdr.
13. oktober 2011
Alder:
1 mdr.
Kære MTF
Omkring 2 måneders alderen vil man normalt kunne begynde at introducere små ritualer omkring putning. Det vil ofte være at få en ren ble, få mælk og så blive puttet med klud, sut eller lignende. Der vil være små beroligende ord, en fast måde at kærtegne barnet på og gøre det klar til søvnen på - denne genkendelighed vil på sigt give barnet tryghed og forberede barnet på, at det er ved at være sovetid.
I 3-4 måneders alderen vil man ofte kunne begynde at arbejde på at barnet sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. De små faste ritualer og rutiner man har indført, bruges naturligt hver gang barnet puttes, så barnet hele tiden forberedes og føler sig tryg ved at vide, at det nu er tid til at koble fra og overgive sig til søvnen.
I 6 måneders alderen vil mange børn begynde at kunne nøjes med 2 lure dagligt og de begynder her at få et mere fast puttetidspunkt om aftenen. I denne alder begynder mange børn at trives med putning omkring kl 20. Det er også i denne alder at barnet ernæringsmæssigt ikke længere har brug for mælk midt nat og derfor i denne alder at man kan arbejde på, at barnet begynder at sove igennem. Det vil sige at sove 5-6 timer uden at få mælk.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske