Svar: Baby og søvn
18. september 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Moarsunger ...:)
Hvorfor der skal gå en time fra din dreng bliver født til far får ham i armene er meget svært at forklare - jeg kan ikke umiddelbart finde nogen forklaring og du bør spørge sygehuset/fødeafdelingen ...
Børn er forskellige, de er forskellige af temperament, de har forskellige gener (også selvom de er søskende med samme forældre) og de kommer også til verden meget forskelligt. Nogle børn er naturligt mere følsomme, lidt mere sensitive end andre, de tåler ikke store skift, meget uro og reagerer tydeligt på støj, lys, nye steder, indtryk osv. Og andre børn virker mere robuste, de tåler flere ting, og reagerer ikke på, hvis der er uro eller andet omkring dem.
Om det skyldes det ene eller det andet, er svært at sige, men din fornemmelse for, at I her har en lille dreng, som har lidt ekstra behov for at mærke at du er der og samtidig også har rigtig meget brug for at følge med i verden, opleve og mærke - er nok rigtigt. Og det er meget svært, når man har et barn som på den ene side bare er på og vil have mere og på den anden side også meget let bliver overstimuleret, det er en svær balance at finde - men det lyder som om at du gør det godt og det lyder også som om at du stille og roligt er ved at indstille dig på, at lillebror er anderledes end sin søster, tingene er bare anderledes med ham :)
Det er naturligt at børn i 3-4 måneders alderen ændrer søvnvaner. Det er meget naturligt at børn i den alder har svært ved at sove sammenhængende lure om dagen. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Der kommer altså lige nu lidt flere stadier i din drengs søvn, selvom det først er i 6-8 måneders alderen, at non-REM-søvnen begynder at minde om den form for non-REM søvn, vi andre har.
Din dreng har altså en alder lige nu, hvor han begynder at have mere stadieinddelt søvn og det er meget normalt at skiftet mellem at sove dyb og mindre dyb søvn, kan komme med ca 45 minutters intervaller. Sådan oplever mange forældre det. Det betyder at barnet ofte kun sover ca. 45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen ..
Samtidig er han også mere og mere opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham. Han lader sig let forstyrre, når han skal spise, han smiler bevidst, kigger efter jer, drejer sit hoved efter lys og lyd, han interesserer sig rigtig meget for at følge med og kommunikere bevidst, han begynder at kluk-le osv. når I sidder og leger med ham. Også motorisk er han stærkere nu, han bruger sig selv mere og mere bevidst, begynder at trille lidt, sparke fra med sine ben, vil gerne støtte på benene, når I holder ham på skødet osv.
Den udvikling han går igennem lige nu, alt hvad han oplever, alle de ekstra stimuli han får, skal bearbejdes når han sover og derfor vil han naturligt lige nu drømme mere og sove mere uroligt. Han kan i søvne klynke, ligge og virrer med hovedet, smågræde, ligesom han også nogle gange kan grine imens han sover. Det er helt naturligt for alderen.
Det kan være en god idé at arbejde på at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, vil puttetidspunktet om aftenen flytte sig. Hos jer lyder det som om at putningen fungerer rigtig godt og det er super! Prøv at holde fast i det og prøv så at arbejde på en rytme med tre lure dagligt - mere end at du lige nu tænker så meget på hvor lang tid han sover. Får han mindst en lang lure om dagen, så er det lige nu rigtig godt - og det lyder det som om at han gør.
Der er børn, der stadig i jeres drengs alder, har en velfungerende moro-refleks. Det er hans faldrefleks og den går igang, lige der hvor han er ved at falde i søvn. Det kender I også fra jer selv, I lægger jer til at sove og pludselig giver kroppen et kæmpe spjæt, som om I falder. Når det sker for jer, så registrerer I det men falder hurtigt tilbage/videre i søvnen, når det sker for små børn så flagrer hele kroppen og de bliver urolige, kede af det og har svært ved at sove videre (selvom de tydeligt har behov).
Det hjælper ofte her at svøbe barnet, så barnets bevægelser ikke bliver så voldsomme. Et svøb kan ligesom hjælpe barnet med rent fysisk at holde sammen på sig selv og dermed bevare roen og komme videre i søvnen.
I kan overveje om han vil have glæde af at blive puttet i en sovepose, en voksi-pose, duni-duo, slee-bee, drømme pose osv. hvad de nu hedder alle sammen. Priser og kvalitet varierer meget ... Det at blive puttet i en sovepose, vil måske kunne give ham større fysisk ro og hjælpe ham til at lukke af for verden og dermed bedre kunne sove. Det vil også være en rigtig god idé at være i nærheden af ham, når du erfaringsmæssigt ved at han plejer at vågne - stil dig i nærheden, berolige ham med dine hænder eller vug barnevognen lidt så han lulles videre i søvnen og ikke når at vågne helt op ...
Tiden arbejder for jer og rytmen for dagen vil ændre sig naturligt i takt med at han bliver ældre. Både fordi hans søvn og søvnens sammensætning ændrer sig, men også fordi han stille og roligt kommer igang med skemad og en mere fast rytme for dagen, hvilket naturligt også vil påvirke hans søvn positivt :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre - og læs gerne både min bog "Sådan får du dit barn til at sove" og "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske