Svar: Holder fest om natten

21. februar 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Belinda

At starte i vuggestue er en meget stor omvæltning. Alt er nyt og Freja er stadig så lille, at hun naturligt vil have svært ved at kapere alle nye indtryk. Hun har brug for at tale om dagen (men kan ikke sætte ord på) og når hun sover, så skal alle oplevelser bearbejdes i drømme.

Du skal prøve at sammenligne det med at du selv startede på et nyt arbejde, helt nye rutiner, helt nye regler, nye måder at gøre ting på. Nye mennesker, nye lugte, nye lyde. Nye omgivelser - alt nyt. Du ville naturligt kunne spørge, når du var i tvivl, du ville kunne gå rundt, undersøge og finde ud af - Det kan Freja ikke. Hun sidder midt i det og kan kun følge med strømmen.

Samtidig kan hun ikke forholde sig til tid og hun er også stadig for lille til at forstå, hvor du er når hun ikke kan se dig. Hun føler sig naturligt forladt og alene, når du går fra hende, også selvom du bare går fra værelset og ind i stuen (det er derfor hun græder, når du går) og i vuggestuen er det på samme måde. Hun ved ikke hvorfor du går, hun forstår ikke hvorfor hun skal være der. Hun aner ikke hvornår du kommer igen, ved ikke ...

Annonce

... om hun skal være der i to timer eller en hel dag.

Jo der sker rigtig meget og derfor er det sandsynligt, at hun vågner om natten, græder, snakker og er urolig og søger dig ekstra meget lige nu. Det handler om at hun oplever en masse, som hun har brug for at få bearbejdet. Det handler om at hun har brug for at mærke dig ekstra meget, brug for at vide, at du stadig er der for hende og at hun ikke er forladt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så ja - det lyder som en periode I skal igennem. Du skal naturligvis holde fast i den plan jeg tidligere har sendt dig og du skal her være opmærksom på hvor meget hun sover i vuggestuen. Netop fordi alt er nyt, så vil det være normalt at hun bliver mere træt og derfor også sover mere i vuggestuen end hun måske har gjort hjemme. Og dette kan naturligt afkorte hendes nattesøvn. Du skal også være opmærksom på om hun bliver ekstra træt og derfor powernapper sen eftermiddag, måske på vej hjem fra vuggestuen eller inden I skal spise - det kan også gøre at hun pludselig får opvågninger om natten.

Så der er en logisk forklaring og du må se om ikke tiden arbejder lidt for jer :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger