Svar: Holder fest om natten
21. februar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Belinda
At starte i vuggestue er en meget stor omvæltning. Alt er nyt og Freja er stadig så lille, at hun naturligt vil have svært ved at kapere alle nye indtryk. Hun har brug for at tale om dagen (men kan ikke sætte ord på) og når hun sover, så skal alle oplevelser bearbejdes i drømme.
Du skal prøve at sammenligne det med at du selv startede på et nyt arbejde, helt nye rutiner, helt nye regler, nye måder at gøre ting på. Nye mennesker, nye lugte, nye lyde. Nye omgivelser - alt nyt. Du ville naturligt kunne spørge, når du var i tvivl, du ville kunne gå rundt, undersøge og finde ud af - Det kan Freja ikke. Hun sidder midt i det og kan kun følge med strømmen.
Samtidig kan hun ikke forholde sig til tid og hun er også stadig for lille til at forstå, hvor du er når hun ikke kan se dig. Hun føler sig naturligt forladt og alene, når du går fra hende, også selvom du bare går fra værelset og ind i stuen (det er derfor hun græder, når du går) og i vuggestuen er det på samme måde. Hun ved ikke hvorfor du går, hun forstår ikke hvorfor hun skal være der. Hun aner ikke hvornår du kommer igen, ved ikke om hun skal være der i to timer eller en hel dag.
Jo der sker rigtig meget og derfor er det sandsynligt, at hun vågner om natten, græder, snakker og er urolig og søger dig ekstra meget lige nu. Det handler om at hun oplever en masse, som hun har brug for at få bearbejdet. Det handler om at hun har brug for at mærke dig ekstra meget, brug for at vide, at du stadig er der for hende og at hun ikke er forladt.
Så ja - det lyder som en periode I skal igennem. Du skal naturligvis holde fast i den plan jeg tidligere har sendt dig og du skal her være opmærksom på hvor meget hun sover i vuggestuen. Netop fordi alt er nyt, så vil det være normalt at hun bliver mere træt og derfor også sover mere i vuggestuen end hun måske har gjort hjemme. Og dette kan naturligt afkorte hendes nattesøvn. Du skal også være opmærksom på om hun bliver ekstra træt og derfor powernapper sen eftermiddag, måske på vej hjem fra vuggestuen eller inden I skal spise - det kan også gøre at hun pludselig får opvågninger om natten.
Så der er en logisk forklaring og du må se om ikke tiden arbejder lidt for jer :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske