Svar: Lære at sove selv

14. september 2010

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Karina

Velkommen til og tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille datter, jeres rutiner og rytme :)

Det er helt relevant at jeres datter stadig ammes 2 gange i døgnet og det er meget fint at amme hende inden putning om aftenen og igen tidlig morgen. Det er et reelt behov for mælk og naturligt at hun har brug for dette til hun er ca 1 år. Omkring hendes 1 års fødselsdag kan du trappe ned og amme 1 gang dagligt og denne sidste amning kan du så bibeholde så længe I begge trives med det.

Du har fuldstændig ret i at jeres datter har brug for nye og andre søvnassociationer og derfor vil jeg fortælle jer lidt om det :)

Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen. De søvnassocationer vi har til små børn, som bryst, blive vugget osv. vil ofte være rigtig gode og naturligt og nødvendige i starten, men på sigt, vil det være fornuftigt at ændre dem og give barnet nye og bedre søvnassociationer. Det er nødvendigt, fordi det der startede som noget godt, udvikler sig til at være noget uhensigtsmæssigt :)

Man kan skelne mellem gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Og mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. De er uhensigtmæssige, hvis barnet har brug for mor eller far hver time hele natten igennem for at kunne komme videre i søvnen.

I har hos jer været opmærksomme på, at jeres datter forbandt brystet med at skulle sove og var uhensigtsmæssig afhængig af dette - hun kunne kun sove, med brystet i munden. Den vane har I nu fået vænnet hende fra - men i stedet for at erstatte med en søvnassociation som ikke kræver jer, så har I givet hende en ny uhensigtsmæssigt søvnassociation - faktisk to - enten skal hun ligge i jeres arme og vugges der, eller også skal hun trilles i sin barnevogn. I har altså fået ændret en uhensigtsmæssig vane med nye uhensigtsmæssige vaner, fordi I stadig er nødvendige hele natten igennem for at hun kan sove :)

Derfor er I nødt til at indføre nogle rutiner, nogle vaner, som ikke kræver jer og her er det vigtigt at I ser på, hvordan I putter hende, når hun skal sove. Ikke bare om aftenen, men også i løbet af dagen. Det er vigtigt at ritualerne, rutinerne er de samme uanset tidspunkt og så er det betydeligt lettere at skabe nye ritualer om dagen, hvor I selv er friske og har overskud end det er om aftenen og natten, hvor I selv har brug for at sove og slappe af :)

Hun skal have en klud, sovebamse eller andet og selvom det er svært at få indført med den alder hun har - de fleste børn er ældre før de tager sådan noget til sig - så er det vigtigt at få det introduceret nu. Brug en putteklud fast, hver gang hun puttes, så den indgår som en fast del af hendes ...

Annonce

... ritual. Brug den også hver gang du ammer, så den ligger hos hende og ved brystet og dufter af mælk og mor.

Sid hos hende, hold hende i hånden, syng for hende, tal stille til hende - når og hvis hun har behov for det. Stå også gerne ved hende, hjælp hende til fysisk ro, giv hende masser af kontakt og nærhed.

Og lad hende også være sig selv, hvis hun har brug for det. Du fortæller at hun er en pige som gerne vil følge med i alt, hun er utroligt opmærksom på hvad der foregår omkring hende og hun er sandsynligvis også rigtig godt igang motorisk. Måske er hun derfor en pige, som ikke bare med det samme kan lægge sig ned og lukke af for verden, men som derimod har brug for at tumle rundt, rejse sig, sætte sig, kravle rundt i sin seng osv. Og det må hun naturligvis gerne. Så længe hun er glad og virker til at være okay med det, så er det fint.

I kan derfor godt putte hende og gå fra hende, hvis hun har brug for at tumle rundt og så vende tilbage og sidde lidt hos hende, synge lidt, holde hende i hånden og måske gå igen - I kan sagten bruge en vekselvirkning hvor I er der, når hun har behov for det og går når hun er okay med det. Det vil også signalere at det er sovetid nu og samtidig at I ikke sidder og venter på at hun skal sove - men netop giver hende lov til og ro til at lade roen komme over sig :)

I skal være opmærksomme på hvad tid I putter hende. Det er vigtigt at tidspunktet er rigtigt. Når det tager 15 minutter at putte hende så har I ramt det rigtige tidspunkt, men når det tager en time eller halvanden time, så har hun ikke været træt nok - eller måske været overtræt og skulle være puttet før. I skriver dog at I ofte geare ned og gør klar til natten fra kl. 19 så hun er måske puttet for tidligt nogle dage ...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Måden hun falder i søvn på er altså vigtig. Det er sådan at vi alle sammen vågner 10, 15, 20 gange hver nat og vores underbevidsthed registrerer at alt er som da vi faldt i søvn. Det er derfor utrygt for hende, hvis hun vågner og oplever at ligge et andet sted end hun faldt i søvn og det er naturligt at hun savner at blive vugget eller holdt om, hvis det er sådan hun er faldet i søvn. Derfor er I nødt til at indføre rutiner, hvor hun kan komme videre i søvnen uden at behøve jeres hjælp.

Beroligende ord som "sshh" eller "sååå" har den fordel, at de kan siges på afstand, så I på sigt kan nøjes med at stikke hovedet ind på hendes værelse og sige "ssshh-ssshhh" og så sover hun videre. På samme måde vil en putteklud kunne ligge i sengen og være noget hun på sigt selv kan finde og berolige sig med ...

I kan overveje om det ville hjælpe jer, at tage siden af hendes tremmeseng og koble den til jeres seng. På den måde vil I kunne holde fast i at hun skal sove i sin egen seng og vil samtidig også kunne lægge en beroligende hånd over til hende, så hun kan mærke at I er der og sove videre trygt og godt - uden at I behøver stige ud af jeres seng. Det kunne være en rigtig god overgang og en måde at komme helt væk fra barnevognen på og over i egen seng.

Og så vil jeg også anbefale jer at købe min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" hvori I kan læse om forskellige typer af søvnproblemer og også hvad der sker med jeres datter og den alder og udvikling hun går igennem lige nu og hvordan det påvirker hendes søvn :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder