Svar: At falde i søvn...

18. april 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære rådvilde og trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder bestemt som om at der er flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.

For det første tænker jeg at din dreng lyder til at være meget tryghedssøgende og have behov for meget nærhed og tæt fysisk kontakt. Jeg tænker også at han altid har været sådan og at du naturligt har siddet med ham i armene, vugget ham og givet ham nærhed - det har han haft brug for og det har han ganske givet stadig.

Så tænker jeg også at det er utrolig vigtigt at du lytter til dig selv (og til ham) og gør det som føles rigtigt. Glem lidt om alle regler som "skulle han ikke sove nu" eller "skal sådan en lille en ikke ..." osv. Luk dine ører for det - det er dig der kender din dreng bedst, børn er forskellige og han er ikke et barn som bare kan lægges (hvilket de fleste børn faktisk ikke kan). Så prøv at lade være med at slå dig selv i hovedet, men giv dit selv et skulderklap for at gøre det bedste du kan i den givne situation. Du lyder til at være en sød og omsorgsfuld mor og det skal jeres omgangskreds ikke tage fra dig!

Det er klart at du bliver usikker og tvivler på det du gør og den usikkerhed mærker din lille dreng naturligvis også - præcis som du også selv fornemmer og er inde omkring. Men det er stadig super at du er der for ham, det er ikke forkert og du må holde fast i at du gør det du føler er hans behov lige nu og har været det de sidste 6 måneder :) Han lyder jo i øvrigt til at være en rigtid dejlig dreng der trives og udvikler sig i super fin retning, så noget godt må du jo gøre! :) Hold fast i det!

Det er bestemt ikke alle børn der bruger sut, og der er jo også en grund til at det hedder en narresut eller på engelsk en "pacifier", hvilket måske er mere sigende ...

Jeg tænker også at du skal være sikker på at han ikke har ondt. Da han altid har grædt meget, når han blive lagt ned, blev lagt til at sove, så er det værd at overveje om han kan have smerter. Jeg ved ikke hvordan din fødsel er forløbet, men det kunne måske være smerter fra nakke eller skulder, som naturligt bliver forstærket, når han lægges ned på ryggen eller siden ... også ørerne kan give smerter, som gør at han protesterer voldsomt mod at blive lagt til at sove.

Men når alt dette er sagt, så er der også en anden ting som falder mig ind og som jeg vil fortælle dig lidt om og det er begrebet "High need babies" - har du hørt om det?

Det er egentlig forkert at sætte sådanne betegnelser på børn, men jeg ved at det hjælper ...

Annonce

... utroligt mange forældre. Det handler om at vide, at man ikke gør noget galt og at der ikke er noget i vejen med ens barn - men at han er som han er, fordi det er hans personlighed - det er måden han er på.

High need babies har et meget højt aktivitetsniveau og er utroligt meget på, de sover ofte ikke særligt længe af gangen, deres søvnbehov er generelt lidt mindre end andre børn på samme alder. De bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig, fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der. Det er ofte sådan, at når man vil give barnet mad, så vil han ikke spise - han protesterer ved brystet, men er man tålmodig og ligger med ham, eller går med ham med brystet tilgængeligt, ja så tager han pludselig alligevel fat og dier effektivt og længe ... hvorfor så stritte imod? - Fordi han simpelthen har svært ved at fornemme hvornår han er mæt og hvornår han er sulten.

Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side så kræver barnet rigtig meget stimulation, kræver at man aktiverer og er om det hele tiden og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Så bliver det hele pludselig for meget. Man kommer således meget let til at stå i en situation, hvor man enten kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller hvor man kommer til at understimulere og skærme for meget. Og ligegyldigt hvad man gør, så oplever man at have et barn som er klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Helt overordnet set, så kan man jo sige at alle børn et eller andet sted er High-Need. Det har alle behov for at vi som forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, skal hjælpes med at finde ro. Men mange børn har behov for hjælp til dette på få områder - barnet skal f.eks. have hjælp til at sove, men spiser i øvrigt fint.. Men high need babies de har ligesom behov for ekstra hjælp på alle områder og derfor er det så hårdt.

Mine tanker går altså lidt på at I har fået jer en lille dreng, som kræver lidt ekstra både hvad angår indtag af mad, søvn, stimulation osv. og som kan være svær at aflæse. Måske hjælper det dig at høre lidt om dette ... Det håber jeg!

Jeg vil stoppe her, for ellers bliver mit svar for langt og der ligger mange i kø .. men jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke og stort knus til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor