Svar: Hvornår er det tid at sove alene?

22. maj 2004

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Det glæder mig at høre at hjerteoperationen forløb godt. Det var dejligt for jer:o)

Dit spørgsmål er svært at besvare, for der er lige så mange meninger om dette, som der er forældre.

Jeg kan godt forstå at det er tryg for jer at have jeres datter liggende i nærheden. Det ville jeg også selv have gjort:o) Med hensyn tila t sove i eget værelse, så kan man sige at hun med den alder, hun har nu ikke er så bevidst om det, som hun givet vis vil være om bare en måned eller to, hvor hun jo kommer ind i en fase, hvor hun skal til at 'separere sig' fra sine forældre.

I princippet bliver børn jo mere og mere bevidste jo ældre de er og derfor kan det tale for at I allerede flytter hende ind på eget værelse nu. På den anden side, skal børn være ret gamel (skolealder) ...

Annonce

... før de egentlig helt forstår, at de ikke er forladt, når mor og far er ude af syne. Altså før de egentlig forstår at mor og far er lige inde i stuen ved siden af. Nogle gange tror jeg det ville være bedst, hvis man havde en fire meter bred seng, hvor alle kunne ligge: men sådan fungerer det jo ikke:o)

Hvis I føler at det er tiden at I får soveværelset for jer selv, så synes jeg at I skal forsøge at flytte hende nu. Hvis I har det dårligt med det, så kan I også vente til senere. Større børn kan man også lære at sove på en madras på gulvet, så de er i nærheden. Det kommer helt an på, hvad man som forældre kan bedst med. Det bliver dog nok ikke nemmere at vente.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Gør det I har det bedst med og det som fungerer og giver den bedste ro for jer alle.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder