Svar: Hvornår er det tid at sove alene?
22. maj 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Det glæder mig at høre at hjerteoperationen forløb godt. Det var dejligt for jer:o)
Dit spørgsmål er svært at besvare, for der er lige så mange meninger om dette, som der er forældre.
Jeg kan godt forstå at det er tryg for jer at have jeres datter liggende i nærheden. Det ville jeg også selv have gjort:o) Med hensyn tila t sove i eget værelse, så kan man sige at hun med den alder, hun har nu ikke er så bevidst om det, som hun givet vis vil være om bare en måned eller to, hvor hun jo kommer ind i en fase, hvor hun skal til at 'separere sig' fra sine forældre.
I princippet bliver børn jo mere og mere bevidste jo ældre de er og derfor kan det tale for at I allerede flytter hende ind på eget værelse nu. På den anden side, skal børn være ret gamel (skolealder) før de egentlig helt forstår, at de ikke er forladt, når mor og far er ude af syne. Altså før de egentlig forstår at mor og far er lige inde i stuen ved siden af. Nogle gange tror jeg det ville være bedst, hvis man havde en fire meter bred seng, hvor alle kunne ligge: men sådan fungerer det jo ikke:o)
Hvis I føler at det er tiden at I får soveværelset for jer selv, så synes jeg at I skal forsøge at flytte hende nu. Hvis I har det dårligt med det, så kan I også vente til senere. Større børn kan man også lære at sove på en madras på gulvet, så de er i nærheden. Det kommer helt an på, hvad man som forældre kan bedst med. Det bliver dog nok ikke nemmere at vente.
Gør det I har det bedst med og det som fungerer og giver den bedste ro for jer alle.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske