Svar: Pottetræning - 2 år, 11 mdr.

16. oktober 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Belucl

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt igang med renlighedstræningen og det lyder som om at det går rigtig godt. Du fortæller at han selv kan mærke tissetrang og ofte selv siger til. Han er også begynde at ville bruge børnesædet til toilettet og I har nogle gange prøvet at han tisser af før I kører hjemmefra, hvor han så har kunne holde sig imens I har været oppe at handle. Det lyder rigtig fint og som sagt som om at han er rigtig godt igang.

Hvis han er okay med at have bleen på som sikkerhed, så synes jeg I skal lade ham beholde den på. Med tanke på, at han nu skal starte i børnehave og der finde ud af nye rutiner, børn, voksne osv. og at det naturligt bliver en stor omvæltning for ham, så synes jeg det vil være synd at tage bleen af ham nu, og han så oplever nederlag, hvis han begynder at tisse i bukserne, når han starter i børnehave. Så er det bedre at han har bleen på.

Han skal naturligvis vises hvor toiletterne i børnehaven er, og fortælles at han kan bruge toiletterne, ligesom I skal tale med pædagogerne om, at han er godt igang med ...

Annonce

... renligheden og klarer det rigtig fint. Og det må han naturligvis gerne høre at I siger, så han ved at pædagogerne hjælper ham med at komme på toilettet. De skal naturligvis opfordre ham til at gå på toilettet før han løber ud for at lege, i forbindelse med måltiderne osv. så han fra starten bliver sporet ind på, at han fint kan tisse på toilettet i børnehaven.

Vi går den kolde tid i møde og dermed også tid til flyverdragter - og det er rigtig svært at nå toilettet i tide, når man har en flyverdragt på. Fra han mærker at han skal tisse og til han tisser, går der ikke ret lang tid, så også her vil bleen være en sikkerhed en overgang.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I børnehaven har de børnetoiletter og han vil sandsynligvis bruge dem i stedet for potten. Jeg tænker at der derfor ikke er grund til at I lige nu bruger potte og træner dette i dagplejen. Lad ham koncentrere sig om noget andet, når han er i dagpleje og se så om ikke han er parat i børnehaven og at det kommer stille og roligt. Han vil der naturligt også se at nogle af de store børn jo ikke længere bruger ble:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika