Svar: Min datter siger, hun er tyk

25. januar 2022

Kategori:
Alder:
8 år

Kære Mette

Tak for dit brev og meget fine og også vigtige spørgsmål :)

Der er ingen tvivl om, at rigtig mange børn i dag har en meget kritisk opfattelse af sig selv og af deres krop. Børns Vilkår har lavet undersøgelser, som viser, at kroppens udvikling og udseende er noget, som fylder rigtig meget i børns bevidsthed, og som er noget rigtig mange børn bekymrer sig om.

En stor del af årsagen til dette skal nok findes i de sociale medier, hvor man igen og igen ser billeder af tynde (ofte undervægtige) kroppe, og billeder af kroppe, der fremstår stramme, rene og glatte, og hvor det at være tynd har rigtig meget fokus. Der tales generelt rigtig meget om vægt, at for mange er overvægtige, at det er vigtigt at tabe sig, være tynd, spise sundt, træne... osv.

Det er rigtig godt, at du gerne vil tale med din datter om det og igen og igen fortæller hende, at hun er lige som hun skal være. Og jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med på vejen.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan hun bruger sociale medier, hvilke medier hun bruger, hvad der formidles via de forskellige medier og netop taler med hende omkring de personer, som hun måske følger, og hvad de står for og hvorfor... I en alder af 8 år, så følger nogle børn forskellige bloggere, you-tubere osv. og kan på den måde blive påvirket i en retning, som ikke er særlig hensigtsmæssig...

Hvis hun har en telefon og er nået dertil, hvor hun er begyndt at tage billeder af sig selv og måske endda sender billeder til sine veninder, så vær opmærksom på disse. Rigtig mange piger tager billeder af sig selv og sender eller lægger billeder op af, hvordan de ser ud - og ikke af de ting de laver. Og på den måde lægges der pludselig stor vægt på, hvordan man ser ud, hvordan kroppen ser ud i forskellige vinkler, at man skal stå på en bestemt måde for at se bedst ud (tynd ud), og de kommenterer hurtigt på hinanden og hinandens udseende. Hvilket ikke er særlig godt eller befordrende for deres selvværdsfølelse.

Det vil være rigtig godt, at du jævnligt taler med hende om de forskellige sociale medier, hvem man følger, lytter til, hvordan man bruger medierne selv osv. og måske tage en snak med hende om, hvordan hun bør bruge de sociale medier, hvad der er godt og mindre godt og hvorfor.

Det er også rigtig godt at tale med hende om kroppen, hvor forskellige vi ser ud, hvad der er normalt, og hvad der ikke er osv. Det vil være godt at tale om, at det er helt naturligt, at vi ikke ser ens ud og prøve at have fokus på det gode, der er ved forskellighed. Du kan også tale med hende om sundhed. Hvad betyder det egentlig at være sund, at man er tynd betyder jo ikke nødvendigvis, at man er sund. Hvad betyder det at have det godt, hvordan passer man på sin krop, så man kan leve længe osv. Der er mange forskellige vinkler og indgangsvinkler til at tale om kroppen.

Derudover så fortæller du, at hun er en af de højeste piger i klassen, hun rider og går til spejder og lyder til måske fysisk at være en stærk pige - altså have lidt muskelstyrke. Og det er jo super godt, man får aktiveret både små og store muskelgrupper, når man rider, og det kan måske godt gøre, at hun synes, at hun virker bredere, ikke har helt så tynde lår osv. som nogle af de andre piger, samtidig med at vi jo kropsligt bare har forskellige lår... Men - ridning er en rigtig god ting af mange grunde, og når jeg nævner det, så er det fordi, det er meget vigtigt, at hvis ...

Annonce

... du taler med hende om muskelstyrke og vigtigheden i at bruge kroppen og glæden ved det, så skal du være meget opmærksom på, at hun ikke pludselig får det vendt til, at hun skal stoppe med at ride, fordi ridning giver hende stærkere muskler og dermed "tykkere" lår eller andet, som hun så kan begynde at bilde sig selv ind.

Hun er stadig kun 8 år, men måske vil hun vise sig at være en af de piger, som går tidligt i pubertet. Her er det også vigtigt at tale med hende om forskellighed, og at vi alle sammen udvikler os forskelligt. Og pigerne i en klasse er udviklingsmæssigt meget forskellige steder, når det kommer til netop dette - og igen er det rigtig vigtigt at kunne give plads til dette. De fleste piger kommer i puberteten, når de er mellem 9-13 år, og det er et stort spring, som naturligt vil kunne mærkes i en klasse.

Det kan også være en overvejelse værd, hvordan du taler om dig selv - hvordan I taler om jer selv i familien. Er du selv tit på slankekur, eller kommer du med kommentarer om, at du gerne vil tabe dig, så du kan passe den nye kjole eller stiller du spørgsmål som "synes du min r.. ser tyk ud i de her bukser?" eller lignende. Måden du taler om dig selv på, måden du kommenterer på din egen krop osv. spiller naturligt ind, fordi din datter spejler sig i det hun hører og ser dig gøre..

Du kan også overveje, hvordan I taler om kost og ernæring i jeres familie. Det kan være sætninger som "vi kan ikke spise kage hver dag, det feder", eller "vi spiser kun slik om fredagen, ellers bliver vi for tykke" eller "nej tak, jeg skal ikke have sovs, jeg prøver at holde lidt igen" eller lignende. Alt sammen med til at give et indtryk af, at man skal være mege opmærksom på, hvad man spiser, hvis man ikke vil blive for tyk. Og igen noget som jeres datter naturligt vil spejle sig i.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

En overvejelse kunne også være, hvordan I kommenterer på hendes udseende og den person hun er. I stedet for at sige til hende, at hun er "smuk" eller "ser godt ud" eller lignende, så kan det nogle gange være bedre at tale med hende om ting hun gør. At hun f.eks. er en rigtig god ven, eller at det er virkelig dejligt, at hun hjælper jer derhjemme. Det kan også være ting, som hun klarer rigtig godt - at hun er sej, modig, stærk - "det var virkelig godt klaret" eller lignende. Det vil være med til at styrke hendes selvværd og dermed en indre følelse af at være okay, præcis som man er. Selvværd er netop den indre følelse af at have værdi, fordi jeg er mig. Ikke fordi jeg kan noget særligt eller gør noget særligt, men blot fordi jeg er mig:)

Du skriver, at du kommer til kort, når du skal respondere på hendes selvkritik, og det kan jeg godt forstå. Det er også super svært, og det er jo en balance, at du på den ene side gerne vil hjælpe hende med at spise sundt og passe på sin krop og på den anden side også gerne vil give hende en følelse af, at hun er som hun skal være.

Nogle gange tænker jeg, at det også kan være en god idé at gribe nogle af de ting hun siger og spørge ind til det "hvordan kan det være, at du tænker det?", "hvad får dig til at spørge om det?" - det vil give mulighed for at I netop får drøftet nogle ting, og du kan tale med hende om nogle af de tanker og bekymringer hun har, samtidig med at hun vil føle, at du ikke blot slår tingene hen, men at du gerne lytter og interesserer dig for hende - også selvom det er svært:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!