Svar: Sige nej eller blot aflede?

6. april 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Hvordan du skal reagere afhænger helt af situationen, og jeg kan ikke umiddelbart ud af dit brev se, i hvilke situationer din datter reagerer og hvorfor.. men jeg vil gerne give dig lidt tanker med på vejen, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Det er naturligt, at din datter bliver frustreret, når noget driller, når noget er svært, og der er noget hun er utilfreds med. Hun kan kun vise dig, at hun synes, det er svært ved at græde og vise utilfredshed og netop komme med sine "udbrud", som du kalder det, og dine reaktioner kan være forskellige:

Du kan hjælpe og guide: Hvis hun f.eks. bliver ked af det, når hun forsøger at stable sin ringpyramide eller ikke kan få lågen i aktivitetsstativet til at åbne, så kan du vise hende hvordan.

Du kan motivere: Hvis hun f.eks. forsøger at komme op at ligge på alle fire, og det er svært for hende, så kan du småpludre til hende, med dine ord og mimik give hende mod på at blive ved med at forsøge. Evt. støtte hende fysisk og øve at vugge.

Du kan aflede: Hvis noget frustrerer så meget, at hun har svært ved at komme ud af situationen, så kan du dreje hendes fokus over på noget andet og på den måde hjælpe hende videre.

Du kan finde på noget nyt: Hvis I har brugt tid på gulvet og på at ligge på maven, tumle, trille osv. og hun er blevet træt i kroppen, så kan du tage hende op, lege borte-tit eller rideranke. Eller hvis legetøjet irriterer hende, så kan du finde noget nyt legetøj, som måske kan vække hendes interesse.

Du kan give hende mad og drikke: Nogle gange er det dårlige humør udtryk for, at hendes blodsukker falder, og at hun har brug for lidt at spise eller drikke. Så nogle gange er løsningen at sætte hende i den høje stol og tilbyde en lille snack og lidt vand.

Du kan lytte og sætte ord på: Det er vigtigt, at anerkende hendes følelser, så når hun bliver frustreret og ked af det, så kan det være en god idé at sætte ord på og ...

Annonce

... fleks. sige: "Øv de dumme klodser, driller klodserne, det er også irriterende" og igen gerne hjælpe og guide. Det er vigtigt, at du ikke ignorerer hendes følelser, men viser hende, at det er helt okay, at hun har alle følelser, det er lige så okay, at hun bliver frustreret, sur og gal som at hun er glad, smilende og fuld af hopla og charme...

Du kan vise dig tilgængelig: Hun har en alder, hvor hun ikke forstår, hvor du går hen, når hun ikke kan se dig. Og det er vigtigt for hende at have dig inden for synsvidde. Det er derfor godt, hvis du kan være i nærheden og småpludre med hende. Du behøver ikke sidde hos hende hele tiden, men kan fint lave noget praktisk, imens hun er på gulvet - og så med din småpludren vise, at du netop er der, men lidt på afstand.

Du kan holde fokus på det hun gerne må: Hvis hun f.eks. smider tallerkenen på gulvet eller banker skeen hårdt ned i bordet, så er det generelt en god idé ikke at skælde ud og sige nej - men derimod prøve at sætte ord på det, som du gerne vil have hun gør i stedet. Du kan i en sådan situation f.eks. sige: "Ind i munden skat, ind i munden", "mmm dejlig mad", "må mor smage din mad?", "vil du smage mors mad?" osv. så fokus er på det at spise.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan lære hende at søge dig: Hvis hun f.eks. bliver ked af det, når du går i køkkenet og lader hende være alene i stuen, så må du gerne vise dig i døråbningen, tale med hende og hjlpe hende med at finde ud af, at hun kan kravle ud til dig. "Hej skat, jeg er lige her, kommer du, kom herud til mor", så du på den måde hjælper hende ved at være der og samtidig også lærer hende, at hun kan søge dig, når hun har brug for dig. Det kræver naturligt, at hun er begyndt at kravle.

Jeg håber at dette kan gi lidt idé om, hvordan du kan reagere i forskellige situationer og at det derfor hjælper jer lidt videre på vej. Jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn & opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn".

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder