Svar: 1 årig med krudt i måsen

9. februar 2021

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - det er rigtig godt du skriver - velkommen til :)

Først - I gør på ingen måde noget forkert, og der er intet som tyder på, at I ikke opdrager jeres dreng godt nok, eller at I sviger som forældre. Intet, tværtimod!

Din svigermor kan ikke huske, hvordan det er med børn på 14 måneder, og uden at kende hende, så har hun måske opdraget med lidt mere skæld ud, end vi gør i dag. Måske har hun tilmed brugt det at "give en lille rap over fingrene", når ens barn f.eks. hev brillerne af far.. det var først i 1997, at det blev forbudt, så hun synes måske at I er lidt for "blide", og at I glemmer at "opdrage". Men det er jo slet ikke det, der er taler om. I er bare rigtig søde, opmærksomme og rummelige...

Og pædagogen i vuggestuen har højst sandsynligt ikke ment noget negativt med sin beretning om dagligdagen - at jeres dreng nogle gange er meget kærlig, gerne kysser på de andre osv. men nogle gange også kan være lidt voldsom i sin kontakt, især overfor de mindre børn. Det er sådan det er - helt naturligt og helt forventeligt med den alder han har. Det er bare rigtig svært at høre, fordi det gøres gennem telefonen, og I har ingen mulighed for at afkode hinanden, jeres kropssprog og signaler, som man normalt ville have ved et personligt møde. Hele covid-situationen gør det bare super svært og er også årsagen til at du som så mange andre nybagte mødre ikke har kunne være en del af en mødregruppe eller har kunne deltage til babysvømning og andre ting, hvor du ville kunne se andre mødre og babyer og faktisk blive bekræftet i, at det du ser er helt normalt, og det du gør er rigtig godt :)

Med den alder jeres dreng har, så er det helt naturligt, at han nogle gange river i jeres kinder, eller slår ud efter jer, giver dig en "lille lussing", måske bider. Det sker ofte, når I går rundt, og du eller far holder ham tæt på armen, eller det kan ske, når I sidder i sofaen, nusser og krammer - bedst som I har det rigtig rart, så tager han pludselig fast, enten med hænderne eller med tænderne... Det gør ondt, men det er ikke ondt ment, og det er defor det er, som du skriver "han er glad, og det virker som om, at han er ivrig og prøver at kommunikere" - præcis!

Det han prøver at kommunikere er, hvor meget han holder af dig/jer. Det er kærtegn som kammer over, fordi han stadig er så lille, at han ikke kan finde ud af altid at ae-ae. Så når han forsøger at ae, så bliver det til slag, og når han forsøger at kysse, så bliver det til bid. Det kan også være så voldsom en følelse, altså at han virkelig søger at være helt tæt på jer, en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kan spise dig" og derfor sætter tænderne i en skulder eller i låret...

Det er vigtigt, at I her giver ham masser af nærhed og tæt kontakt. netop lader ham mærke jer, så I møder ham i dette behov. Både ved at vise ham, hvordan han skal ae og vise kærtegn og gøre noget, som er rart. Men også ved f.eks. at kramme ham, kysse ham, give ham lidt massage eller måske kilde ham, så han rigtigt mærker jer fysisk. Og så I igen og igen viser ham en bedre måde at være sammen på. Og altså ikke skælde ham ud.

Og når I nu ved, at han kan finde på det ,så er det også vigtigt, at I forsøger at undgå, at det sker. For jo flere gange han får lov til det, jo mere kan det forstærkes i ham, så derfor er det vigtigt, at I forsøger at aflede ham, være sammen på en måde, som gør at han ikke kommer dertil, hvor følelserne løber af med ham.

Når det så er sagt, så kan han også reagere fysisk, fordi han ...

Annonce

... føler sig presset. Det kan f.eks. være hvis andre tager legetøj fra ham, så kan han ikke sige fra. Han har ikke ord til at sige f.eks. "hov, jeg leger med bilen nu", man kan kun vise det ved at skubbe, hive bilen tilbage eller ved f.eks. at begynde at græde. Her er det vigtigt, at vi som voksne hjælper børnene med at finde ud af at lege sammen, at vi hjælper dem med at sætte ord på, og at vi mægler mellem dem, så begge børn i situationen føler sig lyttet til og forstår, hvad der sker. Det er netop, når vi går ind og mægler mellem dem, at vi hjælper dem med at få nogle redskaber som gør, at de på sigt kan finde ud af at løse konflikter selv. Det er dog stadig kun den spæde start, som jeres dreng er igang med. Han er ikke ret gammel, men det er vigtig læring, som starter allerede nu.

Det er svært at lege med både ældre og yngre børn. Det skal han netop lære i vuggestuen. Han er selv stadig så lille, at han ikke kan tage hensyn til de yngre børn, han forstår ikke deres signaler og kropssprog, men det kommer han til hen af vejen. Der kan f.eks. sagens være et yngre barn på måske 10-11 måneder, som kravler hen til jeres dreng, hiver ham i tøjet for at bruge ham til at komme op at stå - men det forstår jeres dreng ikke, så han bliver forskrækket og skubber derfor til det yngre barn. Igen helt naturligt.

Han er også så lille, at det stadig er naturligt svært at følge med de større børn, som er motorisk stærkere, hurtigere, og som kan flere ting - og som er i stand til at tage lidt hensyn til ham f.eks. i leg - fordi de har lært og forstår, at han er det yngre og derfor ikke kan det samme som de kan - og som han derfor også lærer af.

Masser af læring, det skal bare have sin tid, og så skal han guides og støttes undervejs:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeres dreng vil naturligt også udvikle mere og mere egen vilje og derfor vil han nogle gange også sige nej. Og netop nej, kan siges på mange måder.

Det kan f.eks. være et "Nej!" med ord, hvor han direkte siger nej og mener nej. Han vil noget andet end I vil. Han kan dog også sige nej med sit kropssprog f.eks. ved at holde sig for ørerne eller græde i protest. Han kan sige nej ved at skubbe til jer, eller løbe fra jer. Eller sige nej ved at protestere mod bleen, vil ikke ligge på puslepuden osv. Og på samme måde kan han f.eks. sige nej ved at slå ud efter jer, måske give dig "en lussing" eller ramme fars briller - igen ikke for at være ond, men fordi han på den måde protesterer, siger nej til at I løfter ham op, nej til at I fjerner jer fra leg, ændrer situation eller andet - som han måske ikke har lyst til lige der. Det kan være en måde at fortælle jer, at der er noget, som han er ked af eller frustreret over.

Her er det naturligvis vigtigt, at I igen forsøger at sætte ord på hans frustration, så han hører, at I forstår ham. "Øv, bliver du bare så ked af ...", "Det er også dumt at...", så han føler sig forstået, selvom det er nødt til at være, som I gerne vil. Hvis han slår, så det gør ondt, eller brillerne ryger hen af gulvet, så må I naturligvis også gerne sige "AV!" eller lignende, så han hører, at det her bryder I jer ikke om. Så han ved, at det er ikke rart, når han gør sådan. Og så gøre, som I gør nu, vise ham, hvordan I kan have det rart sammen og netop holde fokus på det, som I gerne vil se mere af :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Opdragelse", som kan være til inspiration og drøftelse.. og måske støtte dig i at det du gør nok ikke er helt forkert:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor