Svar: Seksualitet - når børn rører ved sig selv
11. marts 2019
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine spørgsmål - et emne, som er svært for mange forældre at tale om:)
Det er naturligt, at børn rører ved sig selv, undersøger sig selv - også intime steder - og det er også naturligt, at børn onanerer. Det at undersøge sig selv eller onanere, hænger ikke sammen med seksualitet på samme måde som hos voksne. Når børn rører ved sig selv, så gør de det, fordi det er en del af den naturlige udvikling at undersøge kroppen og kende sin krop, men også fordi de kan opleve det som noget dejligt. Det føles rart, og de kan ikke forstå, hvorfor det skulle være forkert.
Med den alder jeres dreng har nu, så interesserer kroppen ham naturligt mere og mere. Han begynder måske at blive lidt bevidst om, at han er en dreng, det er spændende at finde ud af, hvor tis og afføring kommer fra, ligesom det også kan være spændende at tissemanden pludselig stritter. Faktisk vil mange børn på et tidspunkt komme stolt og sige "se min tissemand stritter" og vise den frem, og her er det vigtigt, at du blot tager det stille og roligt og f.eks. svarer "ja, det gør den sørme også". Fordi det er en naturlig del af det at kende sig selv og sin krop.
I takt med at han bliver ældre, så kan du naturligvis være opmærksom på, hvor meget han "piller" og hvor. Det er ikke noget i vejen for, at du gerne vil lære ham lidt blufærdighed eller f.eks. lærer ham, at han godt må røre ved sig selv, men at det bør foregå på værelset, og når han er alene - og ikke i stuen eller ved middagsbordet. Så hvis du synes, det bliver for meget, så skal du naturligvis hjælpe ham med at finde en måde og et tidspunkt, hvor det er okay :)
Det vil være rigtig godt, at du nu begynder at lade ham vaske sig selv, når han er i bad. Han kan sagtens få en vaskeklud i hånden og lære at vaske sine ædlere dele. Han kan sandsynligvis ikke trække forhuden tilbage endnu, og det skal han heller ikke. De fleste drenge begynder at kunne dette i 3-6 års alderen, og når den tid kommer, så vil det være godt, at du lærer ham, hvordan han så skal vaske sig (eller far kan lære ham det:)).
Det at kunne vaske sig selv er en naturlig og god måde at lære sin krop at kende og samtidig vigtigt at kunne - det styrker hans selvstændighed, og giver ham en følelse af "det er min krop", og noget han selv har styr på, hvilket er vigtigt i forhold til at kunne sige fra, hvis andre rør ved en på en måde, som man ikke bryder sig om.
Det kan også være en idé at læse bøger om børn og kroppen, og når han bliver lidt ældre, så kan du også købe lag-på-lag puslespil, hvor man "klæder af og på" og hvor man kan se kroppens muskler, skelettet osv. og du kan tale med ham om, hvordan han ser ud, og hvordan mor og far f.eks. ser ud. En snak der naturligt fortsætter de næste år, han er jo stadig ikke ret gammel :)
Det er vigtigt, at du lader tingene udvikle sig stille og roligt, tager din drengs seksualitet så naturligt som muligt - som du også selv skriver, så er det en naturlig del af livet :) Også selvom det nogle gange kan virke lidt svært...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske