Svar: Seksualitet - når børn rører ved sig selv

11. marts 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål - et emne, som er svært for mange forældre at tale om:)

Det er naturligt, at børn rører ved sig selv, undersøger sig selv - også intime steder - og det er også naturligt, at børn onanerer. Det at undersøge sig selv eller onanere, hænger ikke sammen med seksualitet på samme måde som hos voksne. Når børn rører ved sig selv, så gør de det, fordi det er en del af den naturlige udvikling at undersøge kroppen og kende sin krop, men også fordi de kan opleve det som noget dejligt. Det føles rart, og de kan ikke forstå, hvorfor det skulle være forkert.

Med den alder jeres dreng har nu, så interesserer kroppen ham naturligt mere og mere. Han begynder måske at blive lidt bevidst om, at han er en dreng, det er spændende at finde ud af, hvor tis og afføring kommer fra, ligesom det også kan være spændende at tissemanden pludselig stritter. Faktisk vil mange børn på et tidspunkt komme stolt og sige "se min tissemand stritter" og vise den frem, og her er det vigtigt, at du blot tager det stille og roligt og f.eks. svarer "ja, det gør den sørme også". Fordi det er en naturlig del af det at kende sig selv og sin krop.

I takt med at han bliver ældre, så kan du naturligvis være opmærksom på, hvor meget han "piller" og hvor. Det er ikke noget i vejen for, at du gerne vil lære ham lidt blufærdighed eller f.eks. lærer ham, at han godt må røre ved sig selv, men at det bør foregå på værelset, og når han er alene - og ikke i stuen eller ved middagsbordet. Så hvis du synes, det bliver for meget, så skal du ...

Annonce

... naturligvis hjælpe ham med at finde en måde og et tidspunkt, hvor det er okay :)

Det vil være rigtig godt, at du nu begynder at lade ham vaske sig selv, når han er i bad. Han kan sagtens få en vaskeklud i hånden og lære at vaske sine ædlere dele. Han kan sandsynligvis ikke trække forhuden tilbage endnu, og det skal han heller ikke. De fleste drenge begynder at kunne dette i 3-6 års alderen, og når den tid kommer, så vil det være godt, at du lærer ham, hvordan han så skal vaske sig (eller far kan lære ham det:)).

Det at kunne vaske sig selv er en naturlig og god måde at lære sin krop at kende og samtidig vigtigt at kunne - det styrker hans selvstændighed, og giver ham en følelse af "det er min krop", og noget han selv har styr på, hvilket er vigtigt i forhold til at kunne sige fra, hvis andre rør ved en på en måde, som man ikke bryder sig om.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også være en idé at læse bøger om børn og kroppen, og når han bliver lidt ældre, så kan du også købe lag-på-lag puslespil, hvor man "klæder af og på" og hvor man kan se kroppens muskler, skelettet osv. og du kan tale med ham om, hvordan han ser ud, og hvordan mor og far f.eks. ser ud. En snak der naturligt fortsætter de næste år, han er jo stadig ikke ret gammel :)

Det er vigtigt, at du lader tingene udvikle sig stille og roligt, tager din drengs seksualitet så naturligt som muligt - som du også selv skriver, så er det en naturlig del af livet :) Også selvom det nogle gange kan virke lidt svært...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor