Svar: Tv tid

27. oktober 2018

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kris

Tak for dit fine spørgsmål omkring skærmtid for en 2årig :)

Der er ingen tvivl om, at skærme fylder rigtig meget i hverdagen - det gælder tv, computer, smartphones, tablets osv. Og børn kan meget let komme til at sidde længe foran en skærm - også for længe.

Når man er to år gammel, så skal man bruge kroppen og være i bevægelse - og helst ikke sidde stille for længe af gangen. Børn i 0-4 års alderen bevæger sig spontant - nogle gange kan det næsten virke som om, at de ikke har nogen slukknap - de kravler, hopper, klatrer, hopper, drejer omkring, balancerer osv. Og det er vigtigt, at de får lov til at bevæge sig på alle mulige måder, fordi det er sådan de lærer deres krop at kende.

Det er også sådan, at børn som har en god motorik har bedre forudsætninger for at lege med andre børn - og ofte er motorisk stærke børn spændende og sjove at lege med og følge efter på legepladsen...

Det man gør meget, bliver man god til. Det betyder, at hvis man bevæger sig meget rundt motorisk, så bliver man dygtig motorisk. Hvis man spiller meget på fløjte eller violin, så bliver man dygtig til at spille fløjte og violin... sidder man meget foran en skærm, så bliver man dygtig til at sidde foran en skærm... Og skærme tiltrækker. Det er spændende og sjovt at sidde og kikke på ting - og der kan naturligvis også være meget læring i det man ser - men små børn har brug for at opleve verden ved at bevæge sig i den og ikke ved at se på den...

Tiden foran en skærm går dog meget hurtigt, man bliver naturligt fanget af lys, lyde, musik, snak.. det er underholdning - og pludselig bliver 20 minutter til 40 minutter til halvanden time... Og det er for længe... :) Jeg er helt med på, at det nogle gange kan være en måde at koble fra og lande derhjemme at sidde foran en skærm, og at 20 minutter giver jer forældre lidt mulighed for at nå lidt praktiske ting, men jeg vil foreslå jer, at I kun gør dette en gang imellem, at I ikke øger tiden, og at I generelt også medtænker, at nogle dage er skærmfri, og i stedet lader jeres dreng være med til nogle af de gøremål, som I har.

Jeg har lavet to børnebøger "Inger og Carlo hjælper med at lave mad" og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind", som I måske kan nyde at læse sammen :)

Med den alder han har nu, så kan han sagtens være med til at handle, rydde op, lave mad, dække bord, rive blade i haven, vaske bil/cykel osv. Og det vil være rigtig dejligt for ham, hans fornemmelse for egen krop og væren i verden, at han er med til disse praktiske ting. Samtidig er I sammen efter at have været adskilt hele dagen, og han har brug for at være sammen med jer - og at I gør ting sammen. Det betyder ikke, at I skal sætte jer og bygge togbane eller lave ting og lege på hans præmisser - det er også fint en gang imellem - men at være sammen er også at være sammen om de ting, som naturligt skal nås i en travl hverdag.

Det er også rigtig ...

Annonce

... fint, at han i hverdagen nogle gange hjælpes til at sidde stille og koncentrere sig om en bestemt ting, og I må gerne lave stille aktiviteter - som også kan være en god ting for at øve og styrke hans finmotoriske udvikling - det kan f.eks. være at bygge og lege med perler, lade ham tegne og male med forskellige farver, pensler, fingrene, tusser og blyanter, bygge puslespil, lege med modellervoks og lignende - ligesom I også kan bage sammen, forme boller osv.

Børn på jeres drengs alder vil ofte lege det der kaldes konstruktionsleg, hvor han f.eks. øver sig i at bygge tårn af klodser i forskellige størrelser, kan lave figurer af ler, lave små æsker med pynt osv. Hvor I naturligvis skal guide og hjælpe ham undervejs, men også forsøge at motivere ham til at prøve selv. Når I synes at weekenden bliver lidt for lang, så kunne I måske begynde at lave lidt små gaver til bedsteforældre...

En god idé og måske en 2års fødselsdagsgave kunne være et legekøkken, hvor jeres dreng kan lave mad, kokkerere og derefter servere for jer. Denne form for leg stimulerer ham rigtig godt, og der er mulighed for, at I kan gå til og fra. Han vil naturligt begynde at lege nogle af de ting, som han selv oplever i hverdagen...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Da jeg ved, at han er blevet storebror, vil han måske også synes om en dukke, så han kan efterligne det mor og far plejer at gøre - give dukken mælk/mad, putte dukken i seng, skifte dukkens ble, give dukken tøj på eller tage tøjet af, gå tur med dukken, synge og kramme dukken osv.

Han vil også ofte have glæde af at lege det, der kaldes øvelsesleg - hvor han øver sig i at gå, løbe, hoppe - og falde - eller lade som om, at han falder. Det kan være en god idé at lægge madrasser på gulvet, som indbyder til at falde på, ligesom I kan lave små øvelsesbaner, hvor han kan klatre op og ned, kravle igennem osv. og på den måde også nogle gange aktivere sig selv lidt... :) Ture på legepladser af forskellige slags eller gå ture i skoven eller ved vandet kan være en god idé. I kan også samle kastanjer, sten, grene eller vælte en træstub og kikke på de må insekter, som kravler rundt... eller måske tage lidt brød med og finde et sted, hvor der er ænder, som I kan fodre...

Det er en god idé, at jeres dreng kun ser ét afsnit pr dag (max 20 minutter), og det vil være rigtig godt, hvis I kan have dage, hvor han slet ikke behøver se tv... Og så vil det være rigtig godt, hvis I kan finde alternativer til skærmen, så I gør andre ting sammen og viser ham nogle muligheder, som kan være lige så sjove og spændende... :) Når I siger nej til skærmen, så er det vigtigt, at I tilbyder ham et alternativ og hjælper ham videre. Da han bliver fanget af skærmens lys, lyd og dragende underholdning, så er det naturligt svært at slippe, og derfor er det vigtigt, at alternativet også er sjovt, hyggeligt og dejligt :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder