Brev:
Tv tid
27. oktober 2018
Alder:
23 mdr.
Tv tid
Hej Helen,
Vores store dreng på knap 2 år, har aldrig rigtig været interesseret i at se tv, men er blevet rigtig glad for at se Paw Patrol.
Vi har brugt det når han har været træt og bare skulle have lov at sidde stille - eller hvis vi skulle ordne noget og han ikke ville lege selv.
Men han er begyndt at blive frustreret over han ikke må blive ved og ved og ved med at se det. Han er gået fra slet ikke at se tegnefilm til at han sagtens kan se 1,5 time i streg.
Han har fået lov et par gange, men det har været i forbindelse med sygdom eller dårlig søvn hvor vi har vurderet at han har været rigtig træt.
Vi snakker om hvor meget skræmtid der er godt og hvad der fungere for os som familie. Men vi synes det er svært hvordan vi får det "kommunikeret" til vores søn. Da han kun er knap 2 år har vi ikke indtryk af at forstår han ikke at han har set tv for flere timer siden, eller at han må se et vis antal minutter på minutur.
Men vi føler os ikke sikre på om det er noget vi bilder os ind eller hvordan vi kan hjælpe ham med at forstå hvor længe han må se.
Vi er egentlig ikke særligt glade for passiv tv tid, men efter en lang dag i vuggestue kan det være en fin afslapning for ham. Samtidig kan det give noget ro og en frihed på hjemmefronten for os, eksempelvis i forbindelse med madlavning eller andet.
Vi forstår selvfølgelig der kan være konflikter i hverdagen, men vi går modsat også efter at skabe en rolig hverdag hvor vi laver så mange gode rutiner som muligt.
En løsning vi har snakket om, er at indøve at man kun må se 1 afsnit pr. dag (ca. 20 min). også bare holde fast i at det må man kun og sådan er det. Det kan sådan set også være fint i hverdagen hvor der er relativ kort tid fra han kommer hjem til han skal i seng, men kan en 2 årig forstå det i weekenden? Der er jo lang tid fra morgen til aften?
Eller hvordan kan man ellers lave en bedre "ramme" for skærmtid?
Håber du vil dele nogle eksempler og tanker med os.
Med venlig hilsen
Kris