Tv tid

27. oktober 2018

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Tv tid

Hej Helen,

Vores store dreng på knap 2 år, har aldrig rigtig været interesseret i at se tv, men er blevet rigtig glad for at se Paw Patrol.
Vi har brugt det når han har været træt og bare skulle have lov at sidde stille - eller hvis vi skulle ordne noget og han ikke ville lege selv.

Men han er begyndt at blive frustreret over han ikke må blive ved og ved og ved med at se det. Han er gået fra slet ikke at se tegnefilm til at han sagtens kan se 1,5 time i streg.
Han har fået lov et par gange, men det har været i forbindelse med sygdom eller dårlig søvn hvor vi har vurderet at han har været rigtig træt.

Vi snakker om hvor meget skræmtid der er godt og hvad der fungere for os som familie. Men vi synes det er svært hvordan vi får det "kommunikeret" til vores søn. Da han kun er knap 2 år har vi ikke indtryk af at forstår han ikke at han har set tv for flere timer siden, eller at han må se et vis antal minutter på minutur.

Men vi føler os ikke sikre på om det er noget vi ...

Annonce

... bilder os ind eller hvordan vi kan hjælpe ham med at forstå hvor længe han må se.

Vi er egentlig ikke særligt glade for passiv tv tid, men efter en lang dag i vuggestue kan det være en fin afslapning for ham. Samtidig kan det give noget ro og en frihed på hjemmefronten for os, eksempelvis i forbindelse med madlavning eller andet.
Vi forstår selvfølgelig der kan være konflikter i hverdagen, men vi går modsat også efter at skabe en rolig hverdag hvor vi laver så mange gode rutiner som muligt.

En løsning vi har snakket om, er at indøve at man kun må se 1 afsnit pr. dag (ca. 20 min). også bare holde fast i at det må man kun og sådan er det. Det kan sådan set også være fint i hverdagen hvor der er relativ kort tid fra han kommer hjem til han skal i seng, men kan en 2 årig forstå det i weekenden? Der er jo lang tid fra morgen til aften?

Eller hvordan kan man ellers lave en bedre "ramme" for skærmtid?
Håber du vil dele nogle eksempler og tanker med os.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.