Svar: Blomsten og bien

23. september 2018

Kategori:
Alder:
7 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål - som jeg tænker, at mange forældre er i tvivl om. Hvad skal man lige fortælle, hvor meget og hvordan... :)

Der er nok lige så mange meninger om dette, som der er forældre - og jeg er faktisk meget enig med både dig og din mand - jeg synes, det er en god idé, at vi informerer vores børn, gør det løbende, når de spørger - og også gør det, før de hører en masse i skolen - og i børnehaven for den sags skyld. De har nok allerede hørt en del :)

Jeg ved ikke, hvor meget I har talt med jeres dreng om kroppen, hvordan kroppen fungerer, hvordan man ser ud både udenpå og indeni osv. Det kan være en god idé at starte der og læse bøger om kroppen, og hvad vi bruger kroppen til.

Og i det hele taget, så synes jeg, det er en god idé at læse bøger om emnet. Det kan gøre det lidt lettere at tale om tingene på denne måde, og barnet får naturligt nogle af sine spørgsmål besvaret undervejs, som man læser højt, og samtidig kan man svare på nogle af de spørgsmål, som dukker op.

Der findes naturligt nogle af de gamle bøger som "Hvordan, mor?" af Sten Hegeler, "Sådan får man et barn" af Per Holm Knudsen, eller den famøse "Elle-belle-bolle-bog".. men vi er ikke så frigjorte, som man var dengang i slutningen af 60´erne og i 70´erne hvor disse bøger solgte rigtig godt og læser man dem i dag (især sidstnævnte), kan de godt virke lidt stødende... :)

Der findes dog mange gode nutidige bøger, som I kan læse højt for jeres drenge - her kommer et par forslag:

"Da Emma blev Emma - og hvordan det gik til.." af Kirsten Raagaard

"Blev du til ved et knald?" af Trine Bundsgaard

"Det kilder!" af Janne Hejgaard

"Er det her, der bliver bollet?" af Masse Njor

"Til de nysgerrige: En bog om krop, sex og hvordan" af Marie D. Christiansen

En tur på biblioteket eller en søgning omkring bøgerne på nettet kan være en god idé. Det kan give dig lidt idé om, hvilken type bog der bruger et sprog og henvender sig til jer forældre og jeres børn på en måde, som du tænker passer til jer :)

Med hensyn til, hvilke ord man bruger, så synes jeg det er rigtig fint, at I f.eks. siger tissemand og tissekone - du kan sagtens nøjes med at bruge disse ord, men du kan også vælge at sætte flere ord på - og evt. forklare, hvilke ord I bruger og hvilke I ikke bruger. Du kan sige noget ala "herhjemme kalder vi det en tissemand, men lægen siger måske penis, og nogle gange kan man også høre ordet pik eller lem eller diller" eller lignende. Så du nævner nogle af de ord, jeres drenge naturligt vil høre, ...

Annonce

... men samtidig også sætter ord på, hvad I siger derhjemme, og hvilke ord I f.eks. ikke bryder jer om.

Nogle gange kan det også være godt at spørge ind til, hvad de ved - du har jo en formodning om, at de ved at tissemanden kommer ind i tissekonen, og hvis jeres dreng selv nævner, at han har hørt dette, så kan du bekræfte, at det er rigtigt. Du kan vurdere, om du skal holde forklaringen til denne bekræftelse, eller om du vil forklare lidt om, at når man kysser rigtig meget og ligger tæt sammen i sengen, så kan tissemanden bliver hård/stiv og på den måde komme ind i damen. Det vil også altid være godt, at sætte ord på, at der er forskel på at være dreng/pige og mand/dame - altså forskel på at være barn og være voksen.... Men udgangspunktet er det, de ved lidt om og spørger lidt ind til - netop for at finde balancen mellem at fortælle noget, som de gerne vil vide, men heller ikke give så meget information, at de bliver forskrækkede over det.

I skal være forberedte på at de, efter at I har læst en bog højt eller har talt lidt om emnet, måske ikke lige har nogen spørgsmål, men hellere vil ud at lege, og lave noget andet. Det er helt okay. De går sandsynligvis og tænker lidt over det de har hørt, og måske opstår der så spørgsmål, som de pludselig har behov for at stille. det kan derfor sagtens være, at de løbende vil vende tilbage til emnet, eller måske spørge om ikke I kan læse bogen igen...

Det er vigtigt, at der ikke er nogen dumme eller fjollede spørgsmål. Det er vigtigt, at I ikke griner af dem, hvis de spørger om noget mærkeligt, men I må naturligvis gerne grine sammen af noget, som de synes er sjovt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis de siger nogle ting, som undrer jer f.eks. "vi har leget bolleleg i børnehaven" eller lignede, så vær åben og spørg ind til det "Var det sjovt...? Fortæl noget mere om det..."...

Går I i bad sammen, har de set andre mennesker nøgne f.eks. i svømmehallen? Det kan være udgangspunktet for en snak omkring, hvordan der er forskel på voksne og børn...

Jeg er en meget ærlig person, så når børn spørger mig, så forsøger jeg altid at svare så ærligt som muligt, men naturligvis ud fra barnets alder, modenhed, og hvad jeg tænker, at barnet kan forholde sig til. Jeg går ikke ind for, at man pakker tingene ind og begynder at tale om blomster og bier eller storke, der kommer flyvende med børn i næbet, men at man forsøger at forklare tingene som de er, men så enkelt og ordentligt som muligt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med de efterfølgende snakke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder