Svar: Det er min

17. august 2018

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt med både udviklingsmæssigt og sprogligt - og det er, som du også spørger til - en helt naturlig del af hans udvikling, at han nu begynder at sige "min", også om ting, som ikke er hans.

Han nærmer sig de to år og netop i to årsalderen oplever mange forældre, at barnet siger "min" eller ligefrem skriger "min, min MIIIIIIN!" og det handler om, at børn i denne alder begynder at finde ud af, hvem de selv er, hvordan de påvirker andre, og hvordan andre påvirker dem. Jeres dreng er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og viser naturligt mere og mere egen vilje, og det at holdt fast i ting og ville lege med bestemte ting hænger sammen med dette :)

Det er helt naturligt svært at dele, når man ikke er ældre end jeres dreng. Han har en alder, hvor hans hjerne naturligt koncentrerer sig om ham selv, han har meget svært ved at rumme andre, fordi hans hjerne stadig er meget umoden og han har en naturligt oplevelse af at verden drejer rundt om ham.. Når han leger, vil han sandsynligvis stadig ofte lege ved siden af de andre børn, man kalder dette for parallelleg. Men når han bliver omkring 2.5 år vil han naturligt begynde at lege med de andre, og vil kunne lege det der kaldes rollelege. Dette er ofte tegn på, at han begynder at kunne lære lidt sociale spilleregler som feks. at dele med andre.

I må dog gerne allerede nu øve det lidt med ham. Når han ...

Annonce

... holder fast i sit legetøj, så kan I spørge om I må se det og låne det - I kan kikke lidt på det, lege lidt med det, forklare, at han får det igen og give det tilbage, så I specifikt øver dette. Men I kan også sagtens i hverdagen dele ting - det kan være at deles om mad "jeg får et stykke og du får et stykke - vi deler", eller at I sætter jer og tegner sammen, hvor I deles om papiret, om farverne "først bruger jeg den røde farve, så er det din tur bagefter" eller lignende. Så I på den måde viser ham, at man godt kan dele med andre, give plads til andre, vente på at det bliver ens tur.

Hvis I har nogle ting, som I er glade for og som er jeres ting - f.eks. telefon eller lignende, og han gerne vil se den, så kan I også sige "du låner den, du kikker bare" og forklare ham, at "det er min, jeg får den igen når du har kikket færdig" eller lignende. Han vil naturligt ikke kunne dette nu, men over tid vil han begynde at forstå, at vi hver især ejer forskellige ting og at man godt kan låne noget af andre, få og give det tilbage igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at svare "Ja, det er faktisk din", så vil jeg give dig ret i, at det kan være bedre at svare "ja, du låner den" eller "ja du farver med den gule farve nu" eller lignende - især hvis I besøger andre børn, som naturligt godt kan blive rigtigt kede af det, hvis I bekræfter, at jeres dreng ejer nogle af deres ting... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin