Svar: Det er min
17. august 2018
Alder:
20 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt med både udviklingsmæssigt og sprogligt - og det er, som du også spørger til - en helt naturlig del af hans udvikling, at han nu begynder at sige "min", også om ting, som ikke er hans.
Han nærmer sig de to år og netop i to årsalderen oplever mange forældre, at barnet siger "min" eller ligefrem skriger "min, min MIIIIIIN!" og det handler om, at børn i denne alder begynder at finde ud af, hvem de selv er, hvordan de påvirker andre, og hvordan andre påvirker dem. Jeres dreng er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og viser naturligt mere og mere egen vilje, og det at holdt fast i ting og ville lege med bestemte ting hænger sammen med dette :)
Det er helt naturligt svært at dele, når man ikke er ældre end jeres dreng. Han har en alder, hvor hans hjerne naturligt koncentrerer sig om ham selv, han har meget svært ved at rumme andre, fordi hans hjerne stadig er meget umoden og han har en naturligt oplevelse af at verden drejer rundt om ham.. Når han leger, vil han sandsynligvis stadig ofte lege ved siden af de andre børn, man kalder dette for parallelleg. Men når han bliver omkring 2.5 år vil han naturligt begynde at lege med de andre, og vil kunne lege det der kaldes rollelege. Dette er ofte tegn på, at han begynder at kunne lære lidt sociale spilleregler som feks. at dele med andre.
I må dog gerne allerede nu øve det lidt med ham. Når han holder fast i sit legetøj, så kan I spørge om I må se det og låne det - I kan kikke lidt på det, lege lidt med det, forklare, at han får det igen og give det tilbage, så I specifikt øver dette. Men I kan også sagtens i hverdagen dele ting - det kan være at deles om mad "jeg får et stykke og du får et stykke - vi deler", eller at I sætter jer og tegner sammen, hvor I deles om papiret, om farverne "først bruger jeg den røde farve, så er det din tur bagefter" eller lignende. Så I på den måde viser ham, at man godt kan dele med andre, give plads til andre, vente på at det bliver ens tur.
Hvis I har nogle ting, som I er glade for og som er jeres ting - f.eks. telefon eller lignende, og han gerne vil se den, så kan I også sige "du låner den, du kikker bare" og forklare ham, at "det er min, jeg får den igen når du har kikket færdig" eller lignende. Han vil naturligt ikke kunne dette nu, men over tid vil han begynde at forstå, at vi hver især ejer forskellige ting og at man godt kan låne noget af andre, få og give det tilbage igen.
Med hensyn til at svare "Ja, det er faktisk din", så vil jeg give dig ret i, at det kan være bedre at svare "ja, du låner den" eller "ja du farver med den gule farve nu" eller lignende - især hvis I besøger andre børn, som naturligt godt kan blive rigtigt kede af det, hvis I bekræfter, at jeres dreng ejer nogle af deres ting... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske