Svar: Ipad og TV?
20. november 2017
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
Min holdning er, at Ipads, computere, tv skærme, smartphones osv. alt sammen er en naturlig del af vores hverdag. Det er noget vi voksne bruger, og det er noget vores børn vokser op med som noget helt naturligt. Det findes derhjemme, det findes i butikker, det findes i dagtilbud, hos venner, bedsteforældre osv. Det hører med.
Spørgsmålet er for mig er derfor ikke, hvorvidt man skal være for eller imod, men derimod hvordan vi bruger de forskellige skærme fornuftigt. Og hvad der er fornuftigt er der jo sikkert lige så mange meninger om, som der er forældre:)
Jeg forstår godt behovet for, at man nogle gange vælger at bruge en Ipad eller tv som en babysitter. Det kan være rigtig rart en gang imellem at få 30 minutter til at sove lidt længere, eller få lavet lidt praktiske opgaver som at få tømt indkøbsposerne, sat vasketøjet over, eller begyndt på madlavningen.. og nogle børn kan også have glæde af 30 minutter ro, når man kommer hjem efter en lang dag i daginstitutionen og de kobler fra og finder ud af at lande derhjemme, netop med en skærm...
Problemet er, at det meget hurtigt bliver til en vane, at det er sådan man gør, og det er den rutine man får og at tiden ofte også øges, pludselig så er det ikke længere 30 minutter, så er det en time, to timer eller mere, at barnet sidder med en skærm - og for nogle børn bliver der skabt en afhængighed, som naturligt ikke er god for dem og når man vil pakke skærmen væk, så får man en masse konflikter - konflikter der fra starten egentlig er sat igang af forældrene...
Med hensyn til at bruge skærme ved middagsbordet, så kan man i princippet godt have en sådan kultur.. at man spiser, imens man ser fjernsyn, at man tjekker emails, svarer på sms´er osv. undervejs i måltidet. Sådan er det i nogle familier og det fungerer nogle steder. Men generelt så synes jeg, at det er en god idé at se middagsmaden som familiens samlingspunkt. Det er der, hvor familien mødes, og der hvor vi drøfter dagen, og hvor alle har noget at fortælle.
Når vores børn er små, så er der noget hyggeligt og vigtigt i at vi spiser sammen. Det sender signaler om, at maden og måltidet er noget vi prioriterer, det er noget hyggeligt og rart. Det at spise er ikke noget som bare skal overstås i en fart og vi sætter pris på, at nogen har lavet mad til os. Vi taler om maden, om dagen, deler oplevelser... Og det gælder også i takt med, at vores børn vokser op. De kan begynde at deltage i borddækningen og madlavningen, og når de bliver så store, at de begynder at cykle rundt til venner og måske ikke er så meget hjemme mere, ja så er tiden omkring middagsbordet stadig ofte det tidspunkt, hvor familien kan mødes, hvor vi lige følger op på hinanden:)
Med den alder jeres dreng har, så vil det være rigtig godt, hvis det kan være maden og det at sidde omkring bordet, som er det interessante. Det har også betydning for hans evne til at kunne mærke mæthed og sult, at han er koncentreret om sin tallerken og sit måltid fremfor om fjernsynet :) Men I skal naturligvis vælge, hvad I synes fungerer hos jer og finde ud af, hvad I gerne vil prioritere både nu og fremadrettet. Og det samme skal I omkring brug af Ipad om morgenen. Som du selv skriver, så vågner han vel, fordi han er veludhvilet og har brug for en ren ble og noget morgenmad...:)
I skal derfor prøve at finde en balance mellem brug af Ipad/TV og andre skærme og så medtænke, hvornår det måske ikke behøves. I skal finde ud af, hvad der er vigtigt for jer - ikke bare nu, men også i tiden fremover.
Derudover så tænker jeg også, at det man gør meget, bliver man rigtigt god til. Det betyder, at hvis man spiller rigtig meget fodbold, øver sig på at spille fløjte hver dag eller bruger rigtig meget tid på at tegne, så bliver man god til det. Og det sammem gælder, hvis man sidder rigtig meget med en Ipad, så bliver man god til Ipad... Men børn skal lære rigtig mange ting, og det lærer de ved at at bruge deres kroppe og ved at være i verden. De skal bruge sig selv motorisk, de skal være sammen med andre mennesker, lege med andre, finde ud af at interagere med andre, de skal lege med ting, løse problemer, finde ud af, hvem de selv er og hvordan de påvirker andre - netop ved at være sammen med andre.. Og det lærer de ikke foran en skærm. Derfor er balancen så vigtig :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - og at det måske giver idé til lidt drøftelser hjemme hos jer :)
Fortsat held og lykke med jeres lille dreng :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske