Svar: Giver det mening at sige undskyld til en toårig

3. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære følsomme mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål:)

Ja, jeg mener helt bestemt, at man skal sige undskyld til sit barn - også en 2årig. Vi kan alle sammen være trætte, mangle overskud, have en dårlig dag og en kort lunte - og det er vigtigt, at vi som forældre erkender dette og siger undskyld, når vi siger noget eller gør noget, som vi ikke burde have gjort.

Børn lærer, af det vi siger, og det vi gør, og når de mærker, at vi nogle gange kan begå fejl - og det er netop det, de lærer, når vi siger undskyld. Vi viser dem, at det var forkert, det vi gjorde, og vi erkender vores fejl - så lærer de, at det er okay at begå fejl, at det er okay at gøre noget forkert. Det er vigtigt for relationen mellem os. Det er med til at lære barnet, at det er okay at komme og fortælle, hvis man har gjort noget forkert. At ma kan få forståelse og tilgivelse.

Det er dog vigtigt, at en undskyld er oprigtig. Man skal have en vis portion selvindsigt og kunne se det man har gjort, har gjort en anden ondt. Det har du som voksen, og derfor bør du sige undskyld, men det har din datter f.eks. ikke endnu. Derfor kan du ikke kræve at hun skal sige ...

Annonce

... undskyld, hvis hun gør noget forkert - for hun forstår ikke meningen af et oprigtigt undskyld og så bliver det bare et tomt ord. Men i takt med, at hun oplever, at du også siger undskyld, så vil hun naturligt spejle sig i dette og I kan begynde at tale om, hvad det betyder :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når I har en konflikt, hvor du kommer til at skælde ud, råbe af hende, bliver for vred eller lignende, så er det vigtigt, at I lige derefter sætter jer og drøfter det - som hun nu kan med den alder hun har. Det kan kaldes en time-in og det kan bruges både til at forklare, hvorfor du gør som du gør og også til at afklare, hvorfor din datter reagerer som hun gør. Det handler ikke om, at du giver hende opmærksomhed for at opføre sig forkert eller dårligt, eller hænger fast i en situation, det handler derimod om at vise hinanden respekt. Det er vigtigt, at hun ved, at du ikke bærer nag, det er vigtigt, at I bliver gode venner igen og at hun ikke er usikker på, hvor hun har dig... og på sigt vil I forhåbentlig så blive bedre til at håndtere lignende situationer en anden gang...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - også med graviditeten:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina