Brev:
Giver det mening at sige undskyld til en toårig
3. maj 2017
Alder:
2 år, 1 mdr.
Giver det mening at sige undskyld til en toårig
Hej Helen.
Jeg skriver lidt i tråd med mit foregående brev, bare lige med en anden vinkel, som jeg gerne vil høre, hvad du tænker om.
Min skønne datter prøver grænser af, og jeg tænker på alle måder, at det bare er alderssvarende og formentligt sundt for hende. Denne gang går mit spørgsmål på, om det giver mening at jeg siger undskyld til mit barn, hvis jeg bliver upædagogisk, når vi har en uoverensstemmelse?
Fx ved putning, hvor hun "kører os lidt rundt i manegen" i øjeblikket med vand, bamser, sutter, snak, fjolleri osv, hvor jeg nogle aftener godt kan blive lidt irritabel (det skal siges, at min lunte generelt er lidt kortere for tiden, da jeg er gravid i 3.trimester med dårlig nattesøvn og hormoner til følge) og fx sige lidt indebrændt "du skal SOVE nu, SLUT med snak, SLUT med spark, læg dig så" (aldrig råbende, bare ret bestemt eller sammenbidt). Det er IKKE noget, jeg et stolt af, og jeg kæmper imod alt hvad jeg kan, da jeg godt ved, at det hverken virker (hun gør ingen af delene, når det siges sådan) og at det ikke er godt for hende.
Et andet eksempel er hvis hun bliver ved med st gøre noget, som jeg har sagt, hun ikke må, og jeg så til sidst løber tør for pædagogik og kommer til st udbryde "lad nu bare være!" og fjerner hende fra tingen.
Mit spørgsmål er, at når det så alligevel nogle gange sker, kan jeg så gøre noget for at rette lidt op på min reaktion? Giver det nogen mening at sige "undskyld skat, mor blev lige lidt sur, det er fordi jeg er træt. Nu er jeg glad igen"? Kan hun forstå det som toårig? Eller gør det bare tingene "værre", hvis man dvæler ved det? Jeg har altid lyst til at sige undskyld, da jeg altid sagtens kan se bagefter, at hendes handling skyldes fx nysgerrighed, lære om en ting/situation osv, for generelt set så er hun en nem, sjov, opfindsom og lidt følsom pige.
Håber du forstår, hvad jeg mener :)
Venlig hilsen
en følsom mor