Giver det mening at sige undskyld til en toårig

3. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Giver det mening at sige undskyld til en toårig

Hej Helen.

Jeg skriver lidt i tråd med mit foregående brev, bare lige med en anden vinkel, som jeg gerne vil høre, hvad du tænker om.

Min skønne datter prøver grænser af, og jeg tænker på alle måder, at det bare er alderssvarende og formentligt sundt for hende. Denne gang går mit spørgsmål på, om det giver mening at jeg siger undskyld til mit barn, hvis jeg bliver upædagogisk, når vi har en uoverensstemmelse?

Fx ved putning, hvor hun "kører os lidt rundt i manegen" i øjeblikket med vand, bamser, sutter, snak, fjolleri osv, hvor jeg nogle aftener godt kan blive lidt irritabel (det skal siges, at min lunte generelt er lidt kortere for tiden, da jeg er gravid i 3.trimester med dårlig nattesøvn og hormoner til følge) og fx sige lidt indebrændt "du skal SOVE nu, SLUT med snak, SLUT med spark, læg dig så" (aldrig råbende, bare ret bestemt eller sammenbidt). Det er IKKE noget, jeg et stolt af, og jeg kæmper imod alt hvad jeg kan, da jeg ...

Annonce

... godt ved, at det hverken virker (hun gør ingen af delene, når det siges sådan) og at det ikke er godt for hende.

Et andet eksempel er hvis hun bliver ved med st gøre noget, som jeg har sagt, hun ikke må, og jeg så til sidst løber tør for pædagogik og kommer til st udbryde "lad nu bare være!" og fjerner hende fra tingen.

Mit spørgsmål er, at når det så alligevel nogle gange sker, kan jeg så gøre noget for at rette lidt op på min reaktion? Giver det nogen mening at sige "undskyld skat, mor blev lige lidt sur, det er fordi jeg er træt. Nu er jeg glad igen"? Kan hun forstå det som toårig? Eller gør det bare tingene "værre", hvis man dvæler ved det? Jeg har altid lyst til at sige undskyld, da jeg altid sagtens kan se bagefter, at hendes handling skyldes fx nysgerrighed, lære om en ting/situation osv, for generelt set så er hun en nem, sjov, opfindsom og lidt følsom pige.

Håber du forstår, hvad jeg mener :)

Venlig hilsen
en følsom mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder