Svar: Afføring - 1 mdr.
12. april 2022
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Der er en tendens til, at børn, der får modermælkserstatning, oftere får problemer med forstoppelse, og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på dette. Det er naturligt vigtigt, at din drengs mave fungerer så godt som muligt.
Han bør ikke have formet eller fast afføring. Når han har afføring, så bør afføringen være grødet i konsistensen, og det anbefales, at han har afføring en gang i døgnet eller mindst hver anden dag. Hvis du oplever, at der går længere tid mellem hans afføringer, eller du oplever, at afføringen virker formet eller fast, så skal du reagere.
Det er rigtig fint, at du giver ham Allomin Syrnet 1. Den indeholder blandt andet citronsyre, som kan ændre proteinernes struktur, og som derfor med fordel kan gives til børn, der har problemer med maven. Hvis det ikke fungerer for jer, så kan du prøve at skifte over til Allomin Sensipro 1, der i opbygning ligner Allomin Syrnet, men som også indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri Protectis. Mælkesyrebakterier kan være med til at gøre, at mælken bliver lettere for din dreng at fordøje.
Du kan også vælge at bibeholde Allomin Syrnet 1 og så tilbyde ham mælkesyrebakterier ved siden af. Der findes forskellige muligheder f.eks. Semper dråber, Lactocare Baby, Zelactin, Duolac og mange flere.
Hvis intet af dette hjælper, så kan du prøve med en anden type erstatning. Alle erstatninger i Danmark er gode, men nogle børn trives bedst på en type og andre på en anden. Nestle laver f.eks. NAN Sensilac 1, som er specielt til børn med koliksymptomer eller forstoppelse.
Sørg altid for at blande erstatningen korrekt, så du følger anvisningerne på pakken.
Og så er der også den mulighed, at du giver din dreng lidt laktulose. Det er flydende afføringsmiddel, som du kan købe i håndkøb. Du må give din dreng 1 ml pr kg han vejer, og det fordeles over to doser dagligt. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 5 kg, så kan du give ham 2.5 ml morgen og 2.5 ml aften. Du bør starte med at give 1 ml morgen og 1 ml aften og så se, hvordan hans mave reagerer på dette. Hvis det ingen effekt har, kan du øge ham lidt, men giv det også tid til at virke. Laktulose blødgør afføringen, så han bedre kan komme af med den. Er du usikker på det, så kan du også altid ringe til lægen og spørge, hvordan du skal forholde dig.
Derudover, så er det rigtig godt, at du hjælper ham med massage, cykler med benene osv. Giv ham også gerne et bad, da varmen fra vandet kan få tarmene til at slappe af i maven. Du kan evt. starte med at bade ham og så afslutte badet med lidt babymassage.
Det er også rigtig godt, at du lægger ham på maven dagligt. Læg ham gerne hen over en ammepude eller hen over dine lår eller på din brystkasse, så er det ikke så hårdt for ham at ligge på maven, som hvis han ligger på et fladt gulv. Når han presser og bliver rød i hovedet, så kan det også være fordi han øver sig, og det naturligt stadig er svært for ham og kræver mange kræfter at holde hovedet selv. Prøv at gøre det til en vane, at hver gang du lægger ham fra dig og han er vågen, så starter han med at ligge på maven. Det vil også styrke hans nakke, skulder og rygmuskler, styrke hans motoriske udvikling, ligesom det vil være med til at forebygge lejringsbetinget skævhed af kraniet, og så vil det ofte også hjælpe på maven.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske