Svar: Afføring - 1 mdr.

12. april 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Der er en tendens til, at børn, der får modermælkserstatning, oftere får problemer med forstoppelse, og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på dette. Det er naturligt vigtigt, at din drengs mave fungerer så godt som muligt.

Han bør ikke have formet eller fast afføring. Når han har afføring, så bør afføringen være grødet i konsistensen, og det anbefales, at han har afføring en gang i døgnet eller mindst hver anden dag. Hvis du oplever, at der går længere tid mellem hans afføringer, eller du oplever, at afføringen virker formet eller fast, så skal du reagere.

Det er rigtig fint, at du giver ham Allomin Syrnet 1. Den indeholder blandt andet citronsyre, som kan ændre proteinernes struktur, og som derfor med fordel kan gives til børn, der har problemer med maven. Hvis det ikke fungerer for jer, så kan du prøve at skifte over til Allomin Sensipro 1, der i opbygning ligner Allomin Syrnet, men som også indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri Protectis. Mælkesyrebakterier kan være med til at gøre, at mælken bliver lettere for din dreng at fordøje.

Du kan også vælge at bibeholde Allomin Syrnet 1 og så tilbyde ham mælkesyrebakterier ved siden af. Der findes forskellige muligheder f.eks. Semper dråber, Lactocare Baby, Zelactin, Duolac og mange flere.

Hvis intet af dette hjælper, så kan du prøve med en anden type erstatning. Alle erstatninger i Danmark er gode, men nogle børn trives bedst på en type og andre på en anden. Nestle laver f.eks. NAN Sensilac 1, som er specielt til børn med koliksymptomer eller forstoppelse.

Sørg altid for at blande erstatningen korrekt, så du følger anvisningerne på pakken.

Og så er der også den ...

Annonce

... mulighed, at du giver din dreng lidt laktulose. Det er flydende afføringsmiddel, som du kan købe i håndkøb. Du må give din dreng 1 ml pr kg han vejer, og det fordeles over to doser dagligt. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 5 kg, så kan du give ham 2.5 ml morgen og 2.5 ml aften. Du bør starte med at give 1 ml morgen og 1 ml aften og så se, hvordan hans mave reagerer på dette. Hvis det ingen effekt har, kan du øge ham lidt, men giv det også tid til at virke. Laktulose blødgør afføringen, så han bedre kan komme af med den. Er du usikker på det, så kan du også altid ringe til lægen og spørge, hvordan du skal forholde dig.

Derudover, så er det rigtig godt, at du hjælper ham med massage, cykler med benene osv. Giv ham også gerne et bad, da varmen fra vandet kan få tarmene til at slappe af i maven. Du kan evt. starte med at bade ham og så afslutte badet med lidt babymassage.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er også rigtig godt, at du lægger ham på maven dagligt. Læg ham gerne hen over en ammepude eller hen over dine lår eller på din brystkasse, så er det ikke så hårdt for ham at ligge på maven, som hvis han ligger på et fladt gulv. Når han presser og bliver rød i hovedet, så kan det også være fordi han øver sig, og det naturligt stadig er svært for ham og kræver mange kræfter at holde hovedet selv. Prøv at gøre det til en vane, at hver gang du lægger ham fra dig og han er vågen, så starter han med at ligge på maven. Det vil også styrke hans nakke, skulder og rygmuskler, styrke hans motoriske udvikling, ligesom det vil være med til at forebygge lejringsbetinget skævhed af kraniet, og så vil det ofte også hjælpe på maven.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.