Svar: Vuggestue - hvilken løsning skal vi vælge?

2. juni 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Jonas

Tak for dit brev og tak for dine søde ord om min hjemmeside :)

Jeg vil meget gerne forsøge at give lidt perspektiv på jeres bekymringer, og jeg vil begynde med at sige, at hvor er det dejligt, at I har talt med institutionen, og at de anerkender jeres drengs behov for samvær med alderssvarende - og faktisk er kommet med nogle rigtig gode bud på, hvordan dette kan lade sig gøre. Der er jo en del skriverier om institutioner i øjeblikket, og det lyder som om, at jeres dreng er et rigtig godt sted... så langt så godt:)

Jeg synes faktisk, at alle 3 bud er gode løsninger - der er ikke nogen af dem, som jeg synes er dårlige. Den mindst tiltalende løsning er nok forslag 3, om at sende ham tidligt i børnehave - især fordi han lyder til at være en dreng, som godt kan blive overvældet af de noget større børn, og den fart der er over feltet. Jeg tænker, at der godt kan være en risiko for, at han "bliver løbet over ende", både helt konkret får nogle knubs, men også mentalt, at det simpelthen bliver for voldsomt for ham. Derudover har I jo en vigtig pointet i at normeringen i børnehaven er lavere, så han vil ikke få samme fokus og støtte der...

I forhold til mulighed 1 så tænker jeg, at jeres dreng godt kan få noget godt ud af at være på stue med børn, som er yngre end ham. Generelt så har børn brug for at lege med andre børn - både yngre, ældre og jævnaldrene. Det giver dem nogle vigtige erfaringer, som de ikke kan få af os forældre eller ved at være sammen med voksne. Og at lege med yngre børn kan f.eks. gøre, at der stilles nogle lidt andre krav til jeres dreng. Som den ældste på stuen, vil han naturligt nogle gange skulle tage mere hensyn til de yngre, han vil måske skulle hjælpe dem lidt f.eks. give dem legetøjet, som de har tabt, og han vil skulle finde ud af at afkode, hvad de vil eller ikke vil, fordi de naturligt ikke vil have så meget sprog, men vil kommunikere mere med fagter, mimik, gestikuleren.. altså bruge kroppen mere end det verbale. Og det kan han godt lære en del af. Det kan også være med til at give ham en vigtig rolle, at han pludselig er den ældste i gruppen

Samtidig vil han få mulighed for at lege med nogle af de andre børn. Pædagogerne vil sørge for at der bliver lavet legeaftaler med den lille børnehavegruppe, som mødes 3 formiddage om ugen. Det vil sige, at han her vil være sammen med nogle af de børn, som han tidligere har gået på stue med og kender, og han vil også lære nogle nye børn at kende. Jeg er ikke så bekymret for, hvorvidt han bliver forvirret af mødet med flere børn. Det tænker jeg, at han vil håndtere rigtig fint. Det er stadig under faste rammer, det er en fast gruppe af børn, men en mindre gruppe.

Og så er der naturligt det med, at han er den yngste - og det vil han jo altid være. I skriver, at I er urolige for, at han altid vil være "laves i fødekæden, da han vil være væsentligt yngre end dem alle sammen" - og det er sådan situationen er, og ikke ...

Annonce

... noget I kan ændre på i den nuværende institution. Men man kan sige, at ved at vælge mulighed 1, så giver I ham mulighed for at være den ældste i sin gruppe, så han prøver dette og måske får lidt styrke af netop denne rolle, og ved siden af prøver han så at være den yngste i nogle timer dagligt eller ugentligt i den lille børnehavegruppen - før han så selv skal starte i den store børnehavegruppe, hvor han i en længere periode vil være den yngste igen.

Med hensyn til mulighed 2, så lyder dette som en løsning, der vil være lidt lettere at føre ud i livet. Hvis han går på en anden stue med 3 jævnaldrene børn, så skal han ikke forholde sig til andre stuer, andre grupper, der kommer ikke "nogen på besøg for at lege med ham", og han skal ikke hen i den lille børnehavegruppe, men kan blot være, hvor han er. Og det kan der naturligvis også være nogle fordele ved. Hvis løsning 1 skal lykkes, så skal pædagogerne jo være opmærksomme på at få arrangeret legeaftaler osv. og det skal I naturligvis være sikre på kan gøres - og at alle ved besked herom, uanset hvem der er på arbejde de pågældende dage. Allerbedst vil det være, hvis jeres dreng (og de andre børn) faktisk selv kan bevæge sig lidt rundt mellem stuerne og lege med dem de nu engang har lyst til at lege med, men det kan være svært at indføre.. Og så er løsning 2 måske et bedre bud, fordi I her er lidt mere sikre på, hvad dagen egentlig bringer. Jeres dreng er på stuen og har eller får nye kammerater der :)

Pædagogerne på den nye stue skal naturligvis sikre, at der skabes en god relation mellem jeres søn og de øvrige børn på stuen, ligesom der skal være plads til at hjælpe ham til rette, så han (og I) ikke føler, at han starter helt forfra som for to måneder siden. Fordelen er dog, at huset er det samme og dermed noget han kender, og I kunne jo evt. besøge den anden stue et par dage, for at hilse på og se hvordan det går - eller aftale med pædagogerne, at jeres dreng kommer lidt på besøg for at se om han virker til at ville kunne falde til der... så det ikke er fuldstændig fremmede for ham og så I får lidt idé om, hvordan han vil trives på den anden stue og med de 3 jævnaldrene...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når jeres dreng oplever, at de andre børn på hans stue er væk og går et andet sted, så vil han måske af sig selv ikke længere opsøge den gamle stue, men i stedet være glad for at være, hvor han er...

Med hensyn til jeres drengs sproglige udvikling, så skal han have støtte til dette - uanset hvilken stue han går på og hvad beslutningen bliver. Har I eller institutionen talt med en talepædagog? Ellers vil det være godt at kontakte ham eller hende. Der er tilknyttet talepædagog til institutionen, så de kan fortælle jer, hvem I skal kontakte. Det vil også være med til at sikre, at jeres dreng får den sprogstøtte han har behov for - uanset hvilke børn han leger med.. :)

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med jeres beslutning :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"