Svar: Vuggestue - hvilken løsning skal vi vælge?
2. juni 2019
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Jonas
Tak for dit brev og tak for dine søde ord om min hjemmeside :)
Jeg vil meget gerne forsøge at give lidt perspektiv på jeres bekymringer, og jeg vil begynde med at sige, at hvor er det dejligt, at I har talt med institutionen, og at de anerkender jeres drengs behov for samvær med alderssvarende - og faktisk er kommet med nogle rigtig gode bud på, hvordan dette kan lade sig gøre. Der er jo en del skriverier om institutioner i øjeblikket, og det lyder som om, at jeres dreng er et rigtig godt sted... så langt så godt:)
Jeg synes faktisk, at alle 3 bud er gode løsninger - der er ikke nogen af dem, som jeg synes er dårlige. Den mindst tiltalende løsning er nok forslag 3, om at sende ham tidligt i børnehave - især fordi han lyder til at være en dreng, som godt kan blive overvældet af de noget større børn, og den fart der er over feltet. Jeg tænker, at der godt kan være en risiko for, at han "bliver løbet over ende", både helt konkret får nogle knubs, men også mentalt, at det simpelthen bliver for voldsomt for ham. Derudover har I jo en vigtig pointet i at normeringen i børnehaven er lavere, så han vil ikke få samme fokus og støtte der...
I forhold til mulighed 1 så tænker jeg, at jeres dreng godt kan få noget godt ud af at være på stue med børn, som er yngre end ham. Generelt så har børn brug for at lege med andre børn - både yngre, ældre og jævnaldrene. Det giver dem nogle vigtige erfaringer, som de ikke kan få af os forældre eller ved at være sammen med voksne. Og at lege med yngre børn kan f.eks. gøre, at der stilles nogle lidt andre krav til jeres dreng. Som den ældste på stuen, vil han naturligt nogle gange skulle tage mere hensyn til de yngre, han vil måske skulle hjælpe dem lidt f.eks. give dem legetøjet, som de har tabt, og han vil skulle finde ud af at afkode, hvad de vil eller ikke vil, fordi de naturligt ikke vil have så meget sprog, men vil kommunikere mere med fagter, mimik, gestikuleren.. altså bruge kroppen mere end det verbale. Og det kan han godt lære en del af. Det kan også være med til at give ham en vigtig rolle, at han pludselig er den ældste i gruppen
Samtidig vil han få mulighed for at lege med nogle af de andre børn. Pædagogerne vil sørge for at der bliver lavet legeaftaler med den lille børnehavegruppe, som mødes 3 formiddage om ugen. Det vil sige, at han her vil være sammen med nogle af de børn, som han tidligere har gået på stue med og kender, og han vil også lære nogle nye børn at kende. Jeg er ikke så bekymret for, hvorvidt han bliver forvirret af mødet med flere børn. Det tænker jeg, at han vil håndtere rigtig fint. Det er stadig under faste rammer, det er en fast gruppe af børn, men en mindre gruppe.
Og så er der naturligt det med, at han er den yngste - og det vil han jo altid være. I skriver, at I er urolige for, at han altid vil være "laves i fødekæden, da han vil være væsentligt yngre end dem alle sammen" - og det er sådan situationen er, og ikke noget I kan ændre på i den nuværende institution. Men man kan sige, at ved at vælge mulighed 1, så giver I ham mulighed for at være den ældste i sin gruppe, så han prøver dette og måske får lidt styrke af netop denne rolle, og ved siden af prøver han så at være den yngste i nogle timer dagligt eller ugentligt i den lille børnehavegruppen - før han så selv skal starte i den store børnehavegruppe, hvor han i en længere periode vil være den yngste igen.
Med hensyn til mulighed 2, så lyder dette som en løsning, der vil være lidt lettere at føre ud i livet. Hvis han går på en anden stue med 3 jævnaldrene børn, så skal han ikke forholde sig til andre stuer, andre grupper, der kommer ikke "nogen på besøg for at lege med ham", og han skal ikke hen i den lille børnehavegruppe, men kan blot være, hvor han er. Og det kan der naturligvis også være nogle fordele ved. Hvis løsning 1 skal lykkes, så skal pædagogerne jo være opmærksomme på at få arrangeret legeaftaler osv. og det skal I naturligvis være sikre på kan gøres - og at alle ved besked herom, uanset hvem der er på arbejde de pågældende dage. Allerbedst vil det være, hvis jeres dreng (og de andre børn) faktisk selv kan bevæge sig lidt rundt mellem stuerne og lege med dem de nu engang har lyst til at lege med, men det kan være svært at indføre.. Og så er løsning 2 måske et bedre bud, fordi I her er lidt mere sikre på, hvad dagen egentlig bringer. Jeres dreng er på stuen og har eller får nye kammerater der :)
Pædagogerne på den nye stue skal naturligvis sikre, at der skabes en god relation mellem jeres søn og de øvrige børn på stuen, ligesom der skal være plads til at hjælpe ham til rette, så han (og I) ikke føler, at han starter helt forfra som for to måneder siden. Fordelen er dog, at huset er det samme og dermed noget han kender, og I kunne jo evt. besøge den anden stue et par dage, for at hilse på og se hvordan det går - eller aftale med pædagogerne, at jeres dreng kommer lidt på besøg for at se om han virker til at ville kunne falde til der... så det ikke er fuldstændig fremmede for ham og så I får lidt idé om, hvordan han vil trives på den anden stue og med de 3 jævnaldrene...
Når jeres dreng oplever, at de andre børn på hans stue er væk og går et andet sted, så vil han måske af sig selv ikke længere opsøge den gamle stue, men i stedet være glad for at være, hvor han er...
Med hensyn til jeres drengs sproglige udvikling, så skal han have støtte til dette - uanset hvilken stue han går på og hvad beslutningen bliver. Har I eller institutionen talt med en talepædagog? Ellers vil det være godt at kontakte ham eller hende. Der er tilknyttet talepædagog til institutionen, så de kan fortælle jer, hvem I skal kontakte. Det vil også være med til at sikre, at jeres dreng får den sprogstøtte han har behov for - uanset hvilke børn han leger med.. :)
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med jeres beslutning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske