Svar: Kaster hovedet bagover
12. november 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Da det især er, når din dreng skal af med en bøvs, at du oplever, at han kaster hovedet bagover, så lyder det som om, at det er bøvsen som klemmer på vej op og som derfor får ham til at lave denne bevægelse. En stor bøvs kan naturligvis godt genere, og nogle gange kan det også gøre lidt ondt at bøvse...
Når han strækker sig som en flitsbue, når han ammes, så prøv at være opmærksom på, hvor du holder dine hænder. Hvis du har tendens til at holde en hånd på hans baghoved, så kan han godt føle sig presset ind til brystet, og derfor lave denne flitsbue med kroppen. Prøv derfor om du kan undgå at holde hans hoved i dine hænder, undgå en hånd på hans baghoved, og prøv om du i stedet kan have ham liggende med hovedet i din albue eller blot på ammepuden. Nogle gange kan det også være en god idé at skifte til tvillingestillingen, eller du kan lægge dig og amme ham i din seng :)
Hvis du tænker, at intet af ovenstående spiller ind hos jer og du er bekymret for de bevægelser og ryk han laver, så kan du altid optage en lille film af det med din telefon og vise det til jeres læge. Det kan være lettere at sige, hvad det drejer sig om, hvis man kan se det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske