Svar: Mislykket vuggestue start - hvordan kommer vi bedst videre?

21. september 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres situation og ikke mindst jeres lille dreng - og velkommen til :)

Det lyder umiddelbart som om, at I har fundet en god institution, og I har også gjort rigtig meget for at hjælpe jeres dreng til en god start. Storesøster går der, og han har derfor været med på besøg, kender stedet, omgivelserne osv. og det er på den måde ikke fremmed for ham. Du har givet ham tid til at starte op - har forsøgt forskellige strategier, haft god tid til aflevering, været der sammen med ham, prøvet at gøre afleveringen kort - og intet synes at virke. Han er bare rigtigt ked af det, og det lyder derfor som den rette beslutning at tage ham ud - og heldigvis at I har mulighed for det!

Jeg tænker ikke, at en anden institution er nogen god løsning, som situationen er hos jer. I har allerede har forsøgt med et godt sted, hvor I kender det hele og har tiltro til, at det godt kan fungere, og storesøster er der, så han er på den måde ikke helt alene.... og så skal han starte i en ny institution om ca. 6 måneder, når I flytter tilbage til DK igen.

Jeg synes derimod, at det lyder som en rigtig god løsning med en barnepige. Det giver ham mulighed for at vænne sig til en anden voksen og finde ud af, at andre end mor (og far) kan trøste, lege og give ham nærhed og opmærksomhed - samtidig med at han er derhjemme i vante og trygge omgivelser. Og du kan være hjemme sammen med ham og barnepigen, gå langsomt til og fra, signalere, at du er helt tryg ved hende, og ved at de og I gør ting sammen, så han gradvist kan vænnes til, at hun er okay, og at du ikke ...

Annonce

... behøver være der hele tiden.

Barnepigen vil på sigt også kunne gøre nogle af de ting du nævner - deltage i forskellige aktiviteter, gå på legeplads, biblioteket, i parken, i legestue, og hvad der nu er af muligheder, hvor I bor - ligesom du selv vil kunne gøre dette de dage, hvor du er hjemme hele dagen, så han på den måde gradvist bliver eksponeret mod andre børn og aktiviteter ude af huset - og hvor lydniveau osv. måske er højt og overvældende for ham. Ligesom du går til gymnastik nu, kan du måske også gå til babysvømning, hvor I bor. Det er aktiviteter med mange børn, høje lyde osv. som måske kan gøre ham lidt mere parat til så at starte i vuggestue, når I er tilbage i Danmark.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg tænker derfor, at en barnepige derhjemme, at du kan gå lidt til og fra, at vænne ham til flere børn og høje lyde, ture ud af huset osv. vil give ham en rigtig god basis for så at starte i vuggestue, når I vender tilbage til Danmark. Det er bedre at bygge hans tryghed for andre og mere støjende steder og omgivelser gradvist op, end at kaste ham ud i en ny voldsom situation, som han vil have svært ved at kapere.

Han vil naturligt godt kunne knytte sig meget til sin barnepige på et halvt år, og det vil godt kunne være et stort savn for ham, når hun så pludselig ikke er der mere. Men det er stadig bedre at have haft den tilknytning og ro, end at føle sig helt på fremmed og voldsom grund :) Det vil kun give ham en erfaring med sig om, at man godt kan søge andre, søge hjælp hos andre....

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke - og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder