Svar: 3 årig storesøster og flytning
4. maj 2018
Alder:
3 år
Kære bekymrede mor
Stort tillykke med lillebror :) Og stort tillykke med at I har fået købt hus og nu kommer tættere på bedsteforældre, venner osv. Velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen:)
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, for der er som du skriver, rigtig mange skift i jeres liv lige nu, og det vil naturligt godt kunne påvirke jeres datter, som jo trods alt ikke er ret gammel. Når det så er sagt, så synes jeg faktisk, at I har fundet nogle rigtig gode løsninger, og det lyder som om, at I har fået indrettet jer/planlagt forløbet ret godt efter omstændighederne! :)
Du fortæller, at I skal bo hos bedsteforældrene, indtil I kan flytte ind i jeres nyrenoverede hus i september. Det er guld værd. Det betyder jo, at jeres datter skal være sammen med jer og nogen hun kender og et sted, som hun har været før. Selvom bedsteforældrene måske går på arbejde, så vil de stadig være der om aftenen og i weekenden, og det vil være med til at styrke båndet mellem jer alle. Samtidig vil bedsteforældrene være der til at hjælpe med lillebror en gang imellem, så du kan tage dig lidt af jeres datter og måske lave noget sammen med hende - og de vil også kunne lave noget med jeres datter, - tage hende med op at handle, en tur til stranden, i skoven osv. så hun oplever den ekstra kontakt og nærhed, som bedsteforældrene naturligt kan give hende og får lov til at komme lidt væk hjemmefra, så der sker nogle ting. Hun har altså mulighed for at få masser af opmærksomhed, selvom hun nu skal dele lillebror med mor.
Det vil være super, at I løbende besøger huset, og lader jeres datter se det og opleve det. I kan tale med hende om, hvor hendes værelse skal være, og hun kan på den måde følge lidt med i processen. På den måde forbedres hun på, at I skal bo der og kan lidt mere håndgribeligt følge med. Når man ikke er mere end 3 år gammel, så er man meget konkret tænkende, og det er meget svært at forholde sig til begreber som "flytning", "det nye hus" osv. Det er lettere at forstå, hvad I mener og taler om, hvis man kan se det og følge lidt med i det hele.
Jeg ved ikke, hvor meget plads I har hos bedsteforældrene - vil der f.eks. være plads til hendes seng, eller hvordan skal I indrette jer? Jeg spørger, fordi det kan være en god idé, hvis hun kan få nogle af sine ting med sig. Det behøver dog ikke være sengen i jeres tilfælde - det kan også være, at hun i det nye hus skal have en ny og større storesøsterseng, fordi lillebror skal arve den gamle, og det vil også være helt fint at lade flytningen skabe dette skift.. Men generelt er det en rigtig god idé, hvis hun kan få noget tryghedsgivende med sig. Det kan være hendes seng, dyne, bamsen, yndlingsdukken osv. Og det kan være en god idé, at det er det sidste, I pakker ned, og det første I pakker ud, når I kommer frem. Det kan hjælpe hende til ro og gøre hende mere tryg ved hele situationen, hvis hun har nogle af de kendte og tryghedsgivende ting hos sig - og hos jer altså hos bedsteforældrene, og så skal det på samme måde flyttes med hen i huset til september.
Det er den perfekte årstid I skal flytte på. I kan være udenfor, tage på ture eller bare være i haven og nyde det gode vejr. Der vil være plads at lege på selvom I skal bo mange under sammen tag i en periode, og det vil være rigtig godt for hende. I kan også bruge sommeren på at gå nogle ture forbi den nye børnehave, så hun kan se den og ved hvad det er hun skal, hvor hun skal gå i børnehave, når sommerferien er slut.
Sørg for at få sagt godt farvel til den nuværende institution. Det er vigtigt, at få afsluttet på en god måde, så tal med institutionen om, hvordan I kan gøre det. Måske kan hun tage frugt eller noget med, som kan deles ud - eller måske kan du komme forbi med en ispind eller kage til børnene, hvis det ikke er imod deres politik...
Det kan også være en rigtig god idé at læse bøger om at flytte, og der findes mange forskellige. En hurtig søgning gav mig f.eks. følgende resultater:
"Ella Bjørn skal flytte" af Nicola O´Burne
"Oliver & Max" af Claire Freedman
"Hilda får en legekammerat" af Krista Hjärpe
"Clara, Månen og det nye hus" af Christa Kempter
"Lasse skal flytte" af Pauline Oud
"Ole skal flytte" af Berit Åberg
"Familien von Hansen flytter" af Dorte Roholte
At læse om andre der skal flytte og nogle af de tanker, følelser og oplevelser som følger med, kan nogle gange være en rigtig god ting og en stor hjælp. Det kan måske hjælpe jeres datter til at sætte lidt ord på noget af det, som hun går og tumler med, og som kan være svært for jer helt at fornemme :)
Derudover så skal du naturligvis være opmærksom på, om hun reagerer, og så rumme hende og de frustrationer og følelser, som naturligt kan komme. Hos jer vil det jo være svært helt at vide, hvad der er den udløsende faktor - at skulle dele mor med lillebror, at skulle sige farvel til det gamle værelse, den gamle institution, de gamle rutiner, venner osv. At det er svært at skulle forholde sig til så meget nyt på en gang, eller at det nogle gange bare er svært at være tre år... Hos jer vil der naturligt være flere ting, som vil kunne forklare, hvorfor verden nogle gange bryder sammen for jeres datter, og der skal naturligvis være plads til at bægeret nogle gange flyder over :) Men som sagt, så lyder det faktisk som om, at I har fået indrettet jer godt i forhold til situationen, og jeg tænker, at I har mange muligheder for at få en rigtig dejlig sommer tæt på familie og venner og jeres nye hus:)
Rigtig meget held og lykke - håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske