Svar: Amning, morglad og lille ny på vej
3. april 2018
Alder:
19 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen og tak for alle dine åbne og ærlige tanker :) Og selvfølgelig stort tilykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt!
Der er ingen tvivl om, at du elsker Ella meget højt og vil gøre alt hvad du kan, for at hun skal have det godt! Intet er vigtigere end hende - MEN, lige nu er du nødt til at tænke på dig selv og på den lille ny i maven. Det er rigtig vigtigt, at du får den ro, som du har behov for, så dine stress symptomer ikke tiltager. Det er vigtigt for, at det lille barn i din mave trives - og det er også vigtigt for hele jeres familie og for at du i sidste ende kan have overskud til Ella igen. Det går ikke, at du ender med at bryde sammen - det har ingen af jer glæde af, for så fungerer jeres hverdag naturligt ikke. Derfor er førsteprioriteten lige nu dig og ro til dig!
Og ja - Ella er gammel nok til og robust nok til, at I kan lade bedsteforældrene tage lidt over. De elsker hende højt, og hun elsker dem og er meget tryg ved dem. Og jeg synes det er rigtig flot, at de har tilbudt at flytte ind hos jer i 5 dage og overtage putning i disse dage - og det er naturligvis en mulighed. Det afhænger af, hvorvidt du vil se det som en hjælp eller om du vil føle at du skal være for meget værtinde samtidig med at du vil have svært ved at lade dem tage sig af Ella, hvis hun tydeligt efterspørger dig. Jeg er derfor ikke helt sikker på, at det vil hjælpe...
Hvis det skal fungere, så tænker jeg, at det er ret vigtigt, at du (og far) ikke er hjemme om aftenen. Det vil sige, at I f.eks. kører hjemmefra om eftermiddagen, vinker farvel så Ella ser at I kører, og så lader I bedsteforældrene sørge for aftensmad, give Ella bad og gøre hende klar til natten og putte hende - som de nu kan lykkes med. Og så kommer I først hjem omkring midnat, når I er nogenlunde sikre på, at hun nok er faldet i søvn.
Eller I kan vælge at tage en overnatning på et hotel eller kro og blive der hele natten og så først komme hjem næste formiddag, så Ella oplever, at det er bedsteforældrene som er der om morgenen, men at I kommer hjem igen.
En tredje løsning er, at I lader bedsteforældrene passe Ella hos dem, så hun ikke puttes hjemme og kommer væk fra de rutiner (og vaner) hun har derhjemme - og hvor mor og far ikke er der. Hun skal naturligvis have sin dyne, puttebamse osv. med så hun har noget genkendeligt, når hun skal sove. Det kan naturligt godt gøre, at hun bliver meget ked af det, fordi rammerne er helt nye og situationen på en måde, som hun slet ikke har oplevet før - men det kan nogle gange også gøre, at hun måske vil acceptere, at du ikke er der på en anden måde.
Og så skal I lave en aftale om, at du ikke kontakter bedsteforældrene for at høre, hvordan det går - for hvis du ringer, så kan du være sikker på, at du får fat i dem lige der, hvor Ella er ked af det. Så det er bedsteforældrene der ringer eller sender en sms, og måske skal de slet ikke ringe/skrive til dig, men til far :)
Og jeg synes faktisk, at du og far skal lave noget sammen - og så skal bedsteforældrene passe Ella. Far har også brug for lidt tid sammen med dig, I har brug for tid sammen, brug for at glæde jer over at I skal være forældre igen, brug for at spise lidt god mad uden afbrydelser, brug for at kunne ligge i ske om natten :) Du beskriver, at tempoet går for langsomt, der er for mange delskridt, og I er stadig langt fra, at hun kan overnatte ude - men jeg tænker, at det lige nu handler om, at tage beslutningen om, at det kan hun godt. Det er okay, og det skader hende ikke. Hendes bedsteforældre vil rigtig gerne tage sig af hende, de lover at være der for hende og vil kunne rumme hende - og de står parate til at ville hjælpe - og det skal I lade dem gøre.
Der er også noget vigtig læring for Ella i at mærke, at hun faktisk godt kan bruge andre end mor, og at det ikke er farligt, når du ikke er der, det kan sagtens være trygt, sjovt og dejligt... Hun er rigtig meget sammen med dig - faktisk er i sammen 24 timer i døgnet, fordi du passer hende hjemme, så det er klart, at hun helst vil mor, og at tingene skal gøres som mor gør, fordi det jo er det genkendelige og dermed trygge. Men det er helt okay, at hun også oplever, at andre gerne vil hende, og her er bedsteforældrene bare rigtig gode :)
Det vil også være en rigtig god idé, hvis bedsteforældrene vil tage sig af Ella i dagtimerne. De kan f.eks. hente hende, tage hende med i zoologisk have, eller bare gå en tur i skoven sammen med hende, bruge tid på at opleve og lege med hende, spise frokost, drikke kaffe i byen eller lade hende være hjemme hos dem i nogle timer. Gerne flere dage i træk, så du får nogle timer dagligt, hvor du er alene og kan slappe af. Om de skal flytte ind hos jer nogle dage og tage Ella med på ture må I prøve at vurdere - det afhænger af, hvor langt væk de bor og som sagt af, hvor meget værtinde du så skal være. Det kan være bedre, at de kommer og henter hende og tager hende med og så kommer med hende igen senere på dagen :) Det vil være betydeligt lettere for dem at passe hende om dagen end om natten, og det vil være rigtig godt for deres forhold, at de netop er sammen i dagtimerne og har hyggelige timer sammen - ligesom det vil være rigtig godt, at både du og Ella oplever, at det er okay, at I er adskilt fra hinanden :)
Med hensyn til ammestop, så kan jeg godt forstå, at du synes det er ubehagligt, når dine bryster begynder at gøre ondt, og når du gerne vil have en pause før næste barn kommer til. Og der er ikke nogen problemer i at stoppe amning med den alder Ella har. Ernæringsmæssigt kan hun drikke af en kop og spise almindelig sund og varieret mad, og trygheden kan hun stadig få via knus, kys, kram og masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Så også her tænker jeg, at du er nødt til at tage en beslutning om, at nu er det slut. Og så må du bruge netop dette begreb og f.eks. sige "slut der er ikke mere", når hun hiver i din bluse og gør tegn til at ville amme og samtidig anerkende hendes behov og f.eks. sige "er du tørstig/sulten - se her er lidt at drikke/spise", så du tilbyder hende et alternativ. Ligesom du naturligt kan tilbyde hende at sidde på dit skød og kikke i en bog, at hun kan ligge og putte lidt med dig osv. hvis hun har brug for nærheden.
Og nogle gange vil du naturligt også bare kunne aflede hende - uden at sige noget, men blot give hende noget at spise eller drikke, bede hende finde et puslespil, som I kan bygge, en bog I kan læse i, finde bamsen og give den tøj på osv. Så hun får din opmærksomhed og kontakt, men ikke længere brystet, det er slut.
Og det er okay! Du skal ikke have dårlig samvittighed og føle, at du så ikke gør det godt nok for Ella og ikke giver hende det, som hun har behov for. For det gør du, og der er ingen tvivl om, at du er en rigtig sød og omsorgsfuld mor. Men du er nødt til at tænke på dig selv - for at du også kan være der for Ella fremadrettet :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver det lille skub, som er nødvendigt for at du tør give lidt mere slip... Stort knus med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske