Svar: Fortsatte maveproblemer

19. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg synes godt, at I kan forsøge at øge indtaget af laktulose, så jeres dreng f.eks. får 6 ml dagligt fordelt på 2 doser, for at se om dette kan hjælpe, gøre afføringen mere blød og sikre, at han kan komme af med det. I kan også prøve at tilbyde ham 5 ml på en gang, for at se om det kan gøre en forskel hos ham...

Nogle gange kan det være nødvendigt at tilbyde et klysma, det er et lavement, et flydende afføringsmiddel, der gives direkte i endetarmen. Det sikrer, at han ikke har en prop af afføring stående, så tarmen bliver tilstrækkeligt tømt - og derefter skal du så forsøge at holde maven igang bedst muligt. I kan tale med jeres læge om, hvorvidt det vil være relevant at forsøge dette. Det at din dreng har nedsat sit mælkeindtag kan godt være tegn på, at der står en prop af afføring, at der ikke er fuld passage...

Nogle børn har også glæde af at få Movicol i stedet for laktulose. Movicol må ikke gives uden lægelig ordination til så lille et barn. Det er et pulver, som blandes op med vand og som jeres dreng så kan drikke via sin flaske... det kan I også tale med lægen om.

Alternativet er at forsøge med en anden type erstatning. Og spørgsmålet er, hvad muligheder I har, hvor I bor... I Danmark kan man f.eks. købe Syrnet Allomin, som indeholder citronsyre der kan ændre proteinernes struktur og med fordel bruges til børn med mavekneb. Man kan også købe Syrnet Allomin SensiPro som indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri Protectis, der også kan være med til at holde maven igang... MÅske kan I finde noget tilsvarende hos jer, som I kan forsøge jer med.

Man kan også købe flydende mælkesyrebakterier f.eks. Semper Dråber (også kaldet BioGaia), Lactocare Baby eller lignende. Lactocare Baby indeholder både mælkesyrebakterierne Lactobacillus Reuter og Lactobacillus Rhamnosus samt D-vitamin, som anbefales til børn dagligt. så her behøver du ikke give to slags dråber. Jeg tænker, at I måske også har noget tilsvarende, og det kan være en idé at undesøge mulighederne :)

Derudover er det rigtig godt, at du masserer din drengs mave med bløde bevægelser og gerne rundt om navlen og i urets retning. Masser i små cirkler og brug evt. lidt olie ...

Annonce

... på dine hænder.

Du må også meget gerne cykle med hans ben, hjælpe ham med at støde lidt fra med fødderne, imens du presser ham lidt under fodsålerne og lignende, så du på den måde hjælper ham med at bevæge sig lidt. Bevægelse er også vigtigt for at holde maven igang naturligt. Og netop når du presser hans ben op mod maven, kan du nogle gange være heldig at han kommer af med lidt luft og afføringen lettere kan komme ud.

En gang imellem kan det godt være nødvendigt at rektalstimulere ham lidt, som det lyder som om, at du også forsøger - men som udgangspunkt skal dette helst ikke være nødvendigt. Han skal kunne komme af med afføringen selv og hans afføring må ikke være hård og knoldet, og det må ikke være smertefuldt at komme af med det.

Et varmt omslag på maven, kan også nogle gange hjælpe. Du kan bruge en varmepude beregnet til små børn - MEN, det er meget vigtigt, at den ikke er mere end 37 grader, og det er meget vigtigt, at han er under opsyn, når han ligger med varme... Der må ikke være nogen som helst risiko for at han bliver overophedet!

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan også hjælpe at ligge på maven hos dig og mærke din kropsvarme mod hans mave, ligesom det kan hjælpe ham, hvis han kan ligge på maven på din underarm, når du bærer ham rundt. Nogle børn nyder også at ligge på maven hen over ammepuden, det kan også hjælpe dem til at slappe af. Og når de slapper af, ikke spænder op i kroppen og dermed også i maven, så vil afføringen ofte lettere kunne komme ud :)

Et bad, hvor han kan slappe lidt af i det varme vand kan også være en mulighed.

Et stramt læbebånd kan naturligt påvirke måden, din dreng sutter på flasken, og nogle gange ses stramt læbebånd sammen med kort tungebånd, hvilket naturligt ikke gør det lettere for ham at spise. Men som du skriver, så har han tidligere kunne drikke større mængden af flaske og han har fundet ud af teknikken, så det burde ikke være dette, som pludselig giver ham problemer... Det tyder mere på, at han reagere på de forstoppelsesproblemer, som han har. Du kan dog godt forsøge at skifte til en anden flaskesut, for at se om det måske kan hjælpe ham til at spise på en anden måde.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder