Svar: Fortsatte maveproblemer
19. marts 2018
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg synes godt, at I kan forsøge at øge indtaget af laktulose, så jeres dreng f.eks. får 6 ml dagligt fordelt på 2 doser, for at se om dette kan hjælpe, gøre afføringen mere blød og sikre, at han kan komme af med det. I kan også prøve at tilbyde ham 5 ml på en gang, for at se om det kan gøre en forskel hos ham...
Nogle gange kan det være nødvendigt at tilbyde et klysma, det er et lavement, et flydende afføringsmiddel, der gives direkte i endetarmen. Det sikrer, at han ikke har en prop af afføring stående, så tarmen bliver tilstrækkeligt tømt - og derefter skal du så forsøge at holde maven igang bedst muligt. I kan tale med jeres læge om, hvorvidt det vil være relevant at forsøge dette. Det at din dreng har nedsat sit mælkeindtag kan godt være tegn på, at der står en prop af afføring, at der ikke er fuld passage...
Nogle børn har også glæde af at få Movicol i stedet for laktulose. Movicol må ikke gives uden lægelig ordination til så lille et barn. Det er et pulver, som blandes op med vand og som jeres dreng så kan drikke via sin flaske... det kan I også tale med lægen om.
Alternativet er at forsøge med en anden type erstatning. Og spørgsmålet er, hvad muligheder I har, hvor I bor... I Danmark kan man f.eks. købe Syrnet Allomin, som indeholder citronsyre der kan ændre proteinernes struktur og med fordel bruges til børn med mavekneb. Man kan også købe Syrnet Allomin SensiPro som indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri Protectis, der også kan være med til at holde maven igang... MÅske kan I finde noget tilsvarende hos jer, som I kan forsøge jer med.
Man kan også købe flydende mælkesyrebakterier f.eks. Semper Dråber (også kaldet BioGaia), Lactocare Baby eller lignende. Lactocare Baby indeholder både mælkesyrebakterierne Lactobacillus Reuter og Lactobacillus Rhamnosus samt D-vitamin, som anbefales til børn dagligt. så her behøver du ikke give to slags dråber. Jeg tænker, at I måske også har noget tilsvarende, og det kan være en idé at undesøge mulighederne :)
Derudover er det rigtig godt, at du masserer din drengs mave med bløde bevægelser og gerne rundt om navlen og i urets retning. Masser i små cirkler og brug evt. lidt olie på dine hænder.
Du må også meget gerne cykle med hans ben, hjælpe ham med at støde lidt fra med fødderne, imens du presser ham lidt under fodsålerne og lignende, så du på den måde hjælper ham med at bevæge sig lidt. Bevægelse er også vigtigt for at holde maven igang naturligt. Og netop når du presser hans ben op mod maven, kan du nogle gange være heldig at han kommer af med lidt luft og afføringen lettere kan komme ud.
En gang imellem kan det godt være nødvendigt at rektalstimulere ham lidt, som det lyder som om, at du også forsøger - men som udgangspunkt skal dette helst ikke være nødvendigt. Han skal kunne komme af med afføringen selv og hans afføring må ikke være hård og knoldet, og det må ikke være smertefuldt at komme af med det.
Et varmt omslag på maven, kan også nogle gange hjælpe. Du kan bruge en varmepude beregnet til små børn - MEN, det er meget vigtigt, at den ikke er mere end 37 grader, og det er meget vigtigt, at han er under opsyn, når han ligger med varme... Der må ikke være nogen som helst risiko for at han bliver overophedet!
Det kan også hjælpe at ligge på maven hos dig og mærke din kropsvarme mod hans mave, ligesom det kan hjælpe ham, hvis han kan ligge på maven på din underarm, når du bærer ham rundt. Nogle børn nyder også at ligge på maven hen over ammepuden, det kan også hjælpe dem til at slappe af. Og når de slapper af, ikke spænder op i kroppen og dermed også i maven, så vil afføringen ofte lettere kunne komme ud :)
Et bad, hvor han kan slappe lidt af i det varme vand kan også være en mulighed.
Et stramt læbebånd kan naturligt påvirke måden, din dreng sutter på flasken, og nogle gange ses stramt læbebånd sammen med kort tungebånd, hvilket naturligt ikke gør det lettere for ham at spise. Men som du skriver, så har han tidligere kunne drikke større mængden af flaske og han har fundet ud af teknikken, så det burde ikke være dette, som pludselig giver ham problemer... Det tyder mere på, at han reagere på de forstoppelsesproblemer, som han har. Du kan dog godt forsøge at skifte til en anden flaskesut, for at se om det måske kan hjælpe ham til at spise på en anden måde.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske